گروه مسکن: در پی انتشار گزارشی با عنوان «تعلیق سکونت در ارتفاعات تهران»، که پنج‌شنبه گذشته در همین صفحه به چاپ رسید، نمایندگان برخی تعاونی‌های مسکن در پایتخت که از ۳۰ سال پیش، موفق به دریافت مجوز ساخت برای زمین‌های خود نشده‌اند، به «دنیای اقتصاد» گفتند: علاوه بر تعاونی‌هایی که زمین‌های آنها بیش از دو دهه است به علت واقع شدن در تراز بالای ۱۸۰۰ متر، موفق به دریافت مجوز ساخت نشده‌اند، برخی تعاونی‌های دیگر که زیر تراز ۱۸۰۰ متر قرار دارند هم از سه دهه قبل تاکنون موفق به ساخت ‌وساز نشده‌اند. در متن گزارش روز پنج‌شنبه «دنیای اقتصاد» بر معطلی ۲۵ هزار خانوار مالک زمین در ارتفاعات شمالی پایتخت طی بیش از ۲۰ سال گذشته تاکید شده بود که به دلیل واقع شدن زمین آنها در ارتفاع بالاتر از تراز ۱۸۰۰ متر، به‌رغم تلاش‌ها و نامه‌نگاری‌ها و دریافت دستور مستقیم از دفتر مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی مبنی بر تعیین وظیفه برای دولت به منظور تعیین تکلیف و واگذاری زمین معوض به اعضای ۳۴ تعاونی مذکور، هنوز هیچ اقدامی در راستای رفع مشکل آنها صورت نگرفته است.

این در حالی است که روز گذشته، برخی دیگر از اعضای تعاونی‌های مسکن در پایتخت به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند: هر چند براساس گزارش‌های غلط برخی مسوولان وقت، زمین‌های در اختیار آنها در فهرست زمین‌های بالای تراز ۱۸۰۰ متر قرار گرفته و بیش از ۳۰ سال است که موفق به دریافت مجوز ساخت نشده‌اند اما در طول زمان با وجود اینکه ثابت شده زمین آنها در ارتفاع پایین‌تر از تراز ۱۸۰۰ قرار گرفته و ربطی به قوانین موجود در خصوص منع ساخت‌ وساز در ارتفاعات تهران ندارد، اعضا همچنان موفق به دریافت مجوز ساخت نشده‌اند.

به گفته آنها، این زمین‌ها سال‌ها است حتی سند ۶ دانگ تفکیکی هم در اختیار دارند و برخی از آنها در سال ۸۷ از دیوان عدالت اداری حکم الزام شهرداری به لزوم ساخت دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که پس از دستور مستقیم دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر تعیین وظیفه برای دولت مبنی بر لزوم واگذاری زمین معوض به اعضای این تعاونی‌ها و رفع مشکل مالکان این زمین‌ها، پس از برگزاری چندین جلسه با استانداری تهران، برخی از این زمین‌ها که ثابت شده در ارتفاع مجاز واقع شده‌اند، حکم ساخت‌وساز در سطح اشغال ۳۰ درصدی دریافت کرده‌اند. همچنین به‌رغم صدور حکم عدم امکان ابطال اسناد این زمین‌ها در سال ۹۱، در کنار تمام مدارک و شواهد موجود، هنوز مالکان این زمین‌ها موفق به دریافت مجوز ساخت نشده‌اند.

اعضای این تعاونی‌ها ضمن تماس با «دنیای اقتصاد» و طرح موضوع به همراه ارائه شواهد و مدارک، خواهان رسیدگی مسوولان مربوطه به این موضوع شدند. اغلب این زمین‌ها در ارتفاعات شمال، شمال غرب و شمال شرق تهران بالاتر از خط قرمز حریم شهری پایتخت واقع شده است.