اخذ پایان کار ساختمانی منوط به اخذ شناسنامه فنی می‌شود

گروه مسکن- سمیه فراهانی- توافقنامه صدور شناسنامه فنی ساختمان با حضور وزیر مسکن و شهرسازی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهردار تهران در صحن شورای شهر پایتخت به امضا رسید. به گزارش دنیای اقتصاد در چهل و چهارمین جلسه شورای شهر تهران، جهت تسهیل در فرآیند اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، موضوع محدوده عمل و نحوه اجرای کنترل مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وساز توافقنامه‌ای، در خصوص اجرای مرحله‌ای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به منظور بالا بردن کیفیت ساخت‌وساز و روان‌سازی گردش کار و صدور پروانه ساختمان منعقد شد.

بر این اساس به منظور اجرای مطلوب این آیین‌نامه در تهران در مرحله اول در ساختمان‌هایی با مساحت زیربنایی ناخالص بیشتر از ۳هزار متر مربع از دی‌ماه ۸۶ تا خرداد ۸۷ اجرایی شود و پس از طی ۶ مرحله در فواصل زمانی ۳ ماهه و در هر مرحله به میزان ۵۰۰ متر مربع کاهش خواهد یافت، به نحوی که آخر سال ۸۸ کلیه ساخت‌وسازهای تهران زیر پوشش اعمال فرآیند این توافقنامه قرار گیرند.

همچنین پس از اعمال اصلاحات در آیین‌نامه و شیوه نامه ماده ۳۳ و استفاده از شرکت‌های کنترل و بازرسی ساختمان و بیمه مسوولیت حرفه‌ای این توافقنامه نیز متناسب با تغییرات مذکور انطباق خواهد یافت.

بر این اساس صدور پایان کار توسط شهرداری پس از اخذ شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صورت می‌گیرد و نیز باید گزارشات به صورت مرحله‌ای توسط ناظر به شهرداری و سازمان نظام مهندسی ارائه شود.

سعیدی‌کیا: به ساخت‌وساز هویت می‌دهیم

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: تا زمانی که وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران به یک هویت فنی و اجرایی مشترک دست نیابند، کار اجرایی ساختمان در کشور سامان نمی‌گیرد.

مهندس سعیدی‌کیا، در چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران پس از امضای شناسنامه صدور فنی ساختمان گفت: وزارت مسکن سیاستگذار در امر ساخت‌وساز مسکن در کشور است و در صورتی که خیلی هنر کند می‌تواند یک نظارت عالیه بر اجرای سیاست‌های خود داشته باشد.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها و براساس آنها شهرداری تهران در قالب سیاست‌های اتخاذ شده در وزارت مسکن اقدام به صدور مجوز برای ساخت‌وساز در شهر می‌کنند.

سعیدی‌کیا یادآور شد: در ضلع دیگر این مثلث سازمان نظام مهندسی در چارچوب این سیاست‌ها به نحوه اجرای آنها از طراحی تا اجرا نظارت می‌کند.

به اعتقاد وزیر مسکن و شهرسازی در صورتی که این سه نهاد در طول یک محور حرکت کرده و نظام‌های سیاستگذاری را اجرا کنند، وضعیت ساخت‌وساز در کشورها به خوبی پیش می‌رود.

وی افزود: ولی چنانچه هر یک از این نهادها به راه خود روند، در عرصه ساخت‌وساز دچار مشکل می‌شویم.

لایحه پیش‌فروش مسکن در مجلس۴۳هزار هکتار بافت فرسوده در ۱۶۰شهر کشور شناسایی شد.

سعیدی‌کیا در جمع خبرنگاران با اشاره به این مطلب گفت: در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده و با همکاری دستگاه‌های مربوط به ویژه شهرداری تهران اقداماتی صورت می‌گیرد و با تشویق‌ها و تسهیلاتی همچون فروش اوراق مشارکت و فاینانس پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در همین راستا از سال ۸۵ شناسایی بافت‌های فرسوده کشور آغاز شده و هم‌اکنون ۴۳هزار هکتار بافت فرسوده در ۱۶۰شهر کشور شناسایی شده است.

وی افزود: طبق قانون بافت‌های فرسوده کلانشهرها باید به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد که در هشت کلانشهر این اقدام انجام شده و مابقی نیز انجام خواهد شد.

وی افزود: در قانون بودجه سال ۸۶، فروش ۶۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت پیش‌بینی و سهمیه هر استان مشخص و به آنها ابلاغ شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: علاوه بر اوراق مشارکت تخفیف ۵۰۰درصد عوارض صدور پروانه از بافت‌های فرسوده نیز پیش‌بینی شده و همچنین دولت نیز هزینه انشعاب را پس از اتمام ساخت اخذ می‌کند، بنابراین با این تسهیلات باید مردم و سرمایه‌گذاران را تشویق به نوسازی کنیم.

به گفته وی، ستاد مسکن نیز در استان‌ها تشکیل شده تا با فروش اوراق مشارکت بخشی از بودجه لازم را تامین کنند.

وی درباره جلوگیری از تخلفات پیش‌فروش ساختمان گفت:‌ لایحه پیش‌فروش ساختمان در دولت تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه و یک فوریت آن نیز تصویب شده است.

وی گفت: همه اشکالاتی که ممکن است بین خریدار و فروشنده در پیش‌فروش ساختمان به وجود آید، در این لایحه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: هم‌اکنون این لایحه در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در حال بحث و بررسی است و امیدواریم با تصویب نهایی، مشکلات در زمینه پیش‌فروش ساختمان به حداقل برسد.

رییس سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان کل کشور:

نفت فروختیم و ساختمان ساختیم

برای ما پسندیده نیست که ساختمان با عمر مفید ۳۰سال بسازیم بنابراین باید با رعایت مقررات ملی ساختمان آن را به عنوان یک اصل در توسعه امور شهری و شهرسازی پیاده کنیم.

محمد غرضی رییس سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان کل کشور در همین جلسه با بیان این مطلب گفت: امیدواریم روزی امضای مهندسانی را پای ساختمان بگذاریم تا در صورت تخلف بگوییم چه کسی وظیفه‌اش را انجام نداده است.

وی افزود: در ۵۰سال اخیر نفت فروختیم و ساختمان ساخته‌ایم.وی افزود: پول نفت در نیم قرن اخیر در بخش ساختمان هزینه شده است و شهرهای موجود در کشور نتیجه نفت فروشی در ۵۰سال اخیر است.

غرضی تاکید کرد که ساخت‌و‌ساز بیش از ۷۰درصد تولید ناخالص‌ملی را در سطح کشور به خود اختصاص می‌دهد و هیچ سیستم اقتصادی مثل ساختمان به صاحبش سود نمی‌دهد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: توسعه اجتماعی فقط نتیجه تزریق تکنولوژی در امور اجتماعی است و به همین دلیل با عدم سرمایه‌گذاری مناسب، سرمایه‌های زیادی را از دست داده‌ایم. وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ۱۴۰هزار عضو دارد، گفت: یکصدهزار نفر نیز برای ورود به سازمان تقاضا ارائه داده‌اند.

غرضی افزود: امیدوارم با حمایت مسوولان مدیریت شهری از جریان تزریق تکنولوژی در امر ساخت‌وساز بتوانیم سرمایه‌های تکاملی را برای ۲۰۰سال آینده حفظ کنیم.

شهردار تهران:

شهر محل جدال ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان

شهردار تهران ساخت‌وساز را محل جدال و درگیری ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان دانست و گفت: ساخت‌وساز قبل از اینکه یک موضوع فنی باشد، یک موضوع حقوقی است و شناسنامه فنی ساختمان در تکمیل این بحث فنی صادر شده است.

محمدباقر قالیباف پس از امضای شناسنامه فنی ساختمان در چهل‌وچهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: مجموعه مدیریت شهری پشتیبانی لازم را از سازمان نظام مهندسی خواهد داشت تا سرمایه‌های ملی به هدر نرود.

شهردار تهران یادآور شد: شهرداری به ماهیت فعالیت‌های عمرانی نظارت می‌کند و امیدواریم صدور شناسنامه فنی ساختمان در محضر عمل، سبب ایجاد اتفاقات خوشایند شود.

وی با اشاره به اینکه شهرها قطب جمعیتی هستند، گفت: باید قبول کنیم که شهرها، قطب‌های قدرت، ثروت، معرفت و منزلت بوده و در عمل محلی برای جدال ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان نیز هستند.

قالیباف تصریح کرد: باید تلاش کنیم که این آیین‌نامه در سطح شهر تهران فعال شده و به اجرا درآید.

افزایش ۱۰۰درصدی صدور پروانه ساختمانی

در ادامه جلسه شورا حسن بیادی، نایب‌رییس شورای شهر تهران در مورد بررسی لایحه پیشنهادی اصلاح و متمم بودجه عمرانی سال ۸۶ شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر ۶میلیارد تومان به شورا ارائه داده را که فروش مازاد تراکم سهم زیادی از این رقم را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به نظر شورای شهر در این مورد گفت: شورای شهر در سال گذشته در این مورد تصمیماتی را ارائه داد و مقرر شد تا درآمد شهرداری از منبع فروش مازاد تراکم سهم زیادی نداشته باشد.

وی افزود: شهرداری با تغییر کاربری برخی از خیابان‌های تهران می‌تواند درآمد زیادی را جذب کند.

حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر نیز گفت: بودجه عمران شهرداری تهران در شورای دوم نیز مطرح بوده است و در آن زمان هم از شهرداری خواسته شده تا برنامه‌ریزی درستی از آن ارائه دهد.

وی با اشاره به افزایش ۱۰۰درصدی صدور پروانه ساخت در تهران گفت: افزایش پروانه ساخت باعث افزایش درآمد شهرداری در سال‌جاری شده است. شهرداری تهران می‌تواند این میزان بودجه را به سمت پروژه‌های عمرانی سوق دهد.

بیادی با انتقاد از عدم اجرای پروژه‌های عمرانی در زمان پیش‌بینی شده گفت: جناب آقای شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر، آیا می‌توانید میزان بودجه پیش‌بینی شده برای پروژه برج میلاد را اعلام کنید؟ قاعدتا نمی‌توانید چون شما هم از این عدد اطلاعی ندارید. حمزه شکیب افزود: برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های عمرانی براساس برنامه زمانبندی و بودجه اختصاص یافته عملیاتی نمی‌شود، زیرا برخی پروژه‌ها در زمان اجرا با معارض برخورد می‌کند و برخی پروژه‌ها به علت عدم وجود معارض ملکی و تاسیساتی در زمان خود اجرا و با هزینه پیش‌بینی شده عملیاتی می‌شود.

بیادی تصریح کرد: من مخالف اجرای پروژه‌های عمرانی نیستم اما معتقدم هر پروژه عمرانی نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی با اشاره به پروژه احداث یک بزرگراه افزود: احداث بزرگراه نیازمند زمانبندی زمان شروع و پایان پروژه است بر همین اساس پروژه در حال اجرا در هر سال میزان خاصی بودجه نیاز دارد تا به بهره‌برداری برسد.

وی با انتقاد از شهرداری گفت: شهرداری اجرای برخی از پروژه‌ها چون سینما آزادی را می‌تواند به بخش‌خصوصی واگذار کند تا با مشارکت این بخش هزینه‌ای در این خصوص متحمل نشود.

خسرو دانشجو، مخبر کمیسیون توسعه و عمران افزود: لایحه بودجه شهرداری در خلاء ‌و بدون هیچ دورنمایی تنظیم نشده است، بلکه این اعداد ماحصل جلسات متعدد کمیسیون توسعه و عمران با مسوولان مدیریت شهری است.

وی با اشاره به میزان درآمد شهرداری از فروش مازاد تراکم افزود: شورای شهر باید گره درآمد شهرداری با فروش مازاد تراکم را باز کند تا شهرداری در زمان کاهش بودجه اقدام به فروش مازاد و تراکم و در زمان افزایش بودجه فروش مازاد و تراکم را متوقف نکند.

وی با استقبال از پروژه‌های عمرانی شهرداری افزود: نصب روزشمار برای پروژه‌های عمرانی اقدام مناسبی است که از سوی شهرداری در سال‌جاری صورت گرفته است، هر چند که نیازمند اصلاحاتی است تا زمان اجرای آن کاهش یابد.

وی افزود: این مباحث در تمام جلسات شورای شهر مطرح است، زیرا اجرای یک پروژه از نظر بنده به عنوان نماینده مردم در اولویت قرار دارد و پروژه دیگر از نظر مجری پروژه از اهمیت خاصی برخوردار است.

در پایان، محمد علی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر افزود: افزایش و درآمد شهرداری نشان دهنده بی برنامگی شهرداری نیست زیرا بخشی از منابع در طول سال افزایش می‌یابد و شهرداری هم نمی‌تواند در این زمینه سیاستی اتخاذ کند، به عنوان مثال افزایش ساخت‌وساز شهری و عوارض کارخانه‌ها بر اساس پیش‌بینی شهرداری در طول سال جاری افزایش یافته است.

اعضای شورای شهر ادامه بررسی این لایحه را به جلسه بعد شورا موکول کردند.