وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرد: به منظور تولید و عرضه مسکن در کشور، تاکنون برای احداث ۳۰هزار واحد مسکونی با شرکت‌های خارجی قرارداد امضا شده است. به گزارش ایرنا، برای استفاده از فناوری‌های نوین و شیوه‌های تولید صنعتی ساختمان و نیز جذب سرمایه‌های خارجی تاکنون دو قرارداد امضا شده و شکل اجرایی به خود گرفته است.

براساس این گزارش، قرارداد نخست مربوط به شرکت مالزیایی «آمونا» به استعداد ۲۰هزار واحد مسکونی (هریک از شهرهای جدید پرند و هشتگرد ۱۰هزار واحد مسکونی) است.

همچنین قرارداد دوم مربوط به احداث ۱۰هزار واحد مسکونی با بنیاد «بخاری» از مالزی در شهر جدید پرند به امضا رسیده است.

بنابراین گزارش، تداوم این کار می‌تواند به افزایش ظرفیت‌های تولید و عرضه مسکن و نیز ارتقای صنعت ساختمان کمک کند.

در بخش دیگر این گزارش در خصوص اقدامات صورت گرفته برای ثبات بخشیدن در بازار مسکن آمده است: بخش قابل توجهی از افزایش قیمت‌ها در سال ۸۵ به لحاظ شکل گرفتن انتظارات تورمی در بازار بود که خود از عوامل روانی ناشی می‌شد.

از سوی دیگر، تدوین برنامه‌های طرح جامع مسکن و اجرایی شدن بخش‌هایی از آن در قالب تبصره «۶» قانون بودجه سال ۱۳۸۶کل کشور با جهت‌گیری تامین مسکن گروه‌های کم درآمد و تدوین لوایح قانونی و سیاستگذاری‌های مشخص‌از جمله لایحه ساماندهی تولید و عرضه مسکن که مبنای سیاست‌های بخش مسکن در سال‌های آتی را به روشنی تبیین ساخت، اثر قابل توجهی درآرام کردن جو روانی بازار و بازگرداندن آرامش بین متقاضیان واقعی مسکن داشت.

این گزارش طرح تامین مسکن مهر (تامین مسکن فاقدان مسکن شهری در قالب مسکن اجاره‌ای و اجاره تا ۹۹سال) را به عنوان از یکی برنامه‌ها معرفی کرده است.

برنامه‌ریزی برای ساخت ۵/۱ میلیون واحد مسکونی و به طور همزمان ثبت نام متقاضیان فاقد مسکن و اجرایی شدن برنامه برای واگذاری زمین به استعداد ۵/۱میلیون واحد مسکونی در قالب واگذاری حق بهره‌برداری زمین (اجاره بلند مدت تا ۹۹ سال) با عنوان «مسکن مهر» متقاضیان واقعی مسکن را از آرامش خاطر برخوردار ساخت.

اقدام مذکور عامل محرک فشار قیمتی بعد از ایجاد شوک اولیه را خنثی کرد و در این ارتباط ظرف چند ماه نخست از آغاز این طرح تاکنون از سوی اداره‌های کل تعاون بالغ بر ۷۰۰هزار خانوار در قالب تعاونی‌های مسکن سازماندهی شده‌اند و به تدریج پس از تطبیق شرایط به سازمان‌های مسکن و شهرسازی معرفی می‌شوند.

براساس این گزارش، تاکنون برای ساخت حدود ۳۰۰هزار واحد مسکونی در قالب برنامه‌های بند «د» تبصره «۶» به واجدان شرایط طی چند ماه گذشته زمین واگذار شده است.

در این گزارش آمده است: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۸۵در مجموع برای ساخت کمتر از دومیلیون واحد مسکونی در سطح کشور زمین واگذار شده است.