99 ساله‌ها امسال فقط زمین می‌گیرند

گروه مسکن - برنامه مسکن ۹۹ ساله به عنوان یکی از برنامه‌های مطرح در طرح جامع مسکن، در صورت تصویب نهایی در مجلس، به قانون تبدیل می‌شود. وزیر مسکن و شهرسازی امیدوار است با قانونی شدن این برنامه برخی نگرانی‌ها از سوی مردم و سرمایه‌گذاران بابت آینده این زمین‌ها در صورت تغییر دولت‌ها رفع شود.

بر طبق برنامه‌ واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله به تعاونی‌های مسکن که اجرای آن با لحاظ شدن در بودجه امسال، به تازگی آغاز شده، زمین‌های دولتی تا ۹۹ سال به اعضای تعاونی‌های مسکن اجاره داده می‌شود و بعد از این مدت زمین به تملک صاحبان خانه‌هایی که بر روی این زمین‌ها احداث شده در می‌آید.

وزیر مسکن و شهرسازی در این باره گفت: برای این که این برنامه به قانون تبدیل شود و سرمایه‌گذار و مردم نیز تکلیف خود را بدانند و دولت‌های آینده مغفول واقع نشوند، آن را به مجلس بردیم و یک فوریت آن تصویب و برای شور نهایی در دستور کار این هفته مجلس قرار گرفت که امیدواریم سریع‌تر به تصویب برسد تا آن را در بودجه سال آینده لحاظ کنیم.

وام‌های ۹۹ساله‌ فقط برای ۶۰۰ هزار واحد مسکونی

وزیر مسکن وشهرسازی در‌ گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا با بیان اینکه واگذاری زمین از طرف دولت موجب ایجاد آرامش نسبی در بازار شده است، اظهار کرد: فعلا به تعداد ۶۰۰هزار واحد مسکونی اعتبار، برای پرداخت وام‌های طرح ۹۹ساله مسکن موجود است و ما امسال برای پرداخت وام تمامی ۵/۱میلیون واحد مسکونی (مشمول طرح ۹۹ساله) اعتبار در اختیار نداریم که البته چون واگذاری زمین‌ها تا ۱۵اسفند طول می‌کشد و همه آنها باید مراحل آماده‌سازی و اجرای فونداسیون را طی کنند تا وام بگیرند، لذا امسال همه آنها به وام گرفتن نمی‌رسند و بقیه طبق نوبت تا سال آینده وام دریافت خواهند کرد.

وزیر مسکن، نارضایتی مردم را از اوضاع مسکن، به‌حق دانست و تلویحا قول داد که با طرح‌هایی که در دست اجرا و تهیه است، معضل «خانه» تا حدی حل شود.

به گزارش ایسنا، مهندس محمد سعیدی‌کیا اظهار کرد: جمعیت کشور شامل ۵/۱۷‌میلیون خانوار است و در حدود ۱۶‌میلیون خانه در کشور وجود دارد که تقریبا ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی کمبود داریم. ضریب تراکم خانوار در سال ۷۵، ۱۴/۱ بوده و هم اکنون نیز ۱/۱ است که این نشان از بهبود وضعیت مسکن طی ۱۰ سال گذشته بوده است. وی افزود: کسانی که در این مدت خانه‌دار شدند، عمدتا قشر پردرآمد یا متوسط بودند و دولت برای خانه‌دار شدن قشر کم درآمد، برنامه‌ای را در سال ۷۵ به نام استیجار با دو بند در نظر داشت، یکی اجاره و دیگری فروش به معنی اجاره به شرط تملیک که وزارتخانه طبق این قانون مجاز بود زمین‌هایش را به بالاترین قیمت بفروشد، درآمد کسب کند، خانه بسازد و در اختیار اقشار کم درآمد قرار دهد که عملکرد وزارتخانه در حدود ساخت سالی ۱۰هزار واحد مسکونی بود.

سال ۱۳۹۱ شش‌میلیون تقاضا

وزیر مسکن با بیان اینکه ما در سال ۷۹ و ۸۰ حدود ۵/۱۹‌میلیون دانش آموز در کشور داشتیم، اما الان این رقم به ۵/۱۴‌میلیون نفر کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: این کسری جمعیت هم اینک به مرحله اشتغال و ازدواج رسیده که سالانه ۸۰۰‌هزار ازدواج را در کشور رقم می‌زند و این آمار تا سال ۱۳۹۱ سیرصعودی خواهد داشت، حال اگر به این رقم، میزان ۵/۱‌میلیون کمبود واحد مسکونی و ضریب استهلاک و تخریب را هم اضافه کنیم، تا سال ۱۳۹۱، نیازمند شش‌میلیون واحد مسکونی خواهیم بود. وی افزود: عمده نیازها مربوط به قشر کم درآمد است، حال اگر می‌خواستیم طبق برنامه سال ۷۵ یعنی ساخت سالانه ۱۰‌هزار واحد مسکونی عمل کنیم و حتی آن را تا ساخت سالانه ۵۰‌هزار واحد مسکونی هم ارتقا دهیم، باز این میزان ساخت پاسخگوی نیاز مسکن نمی‌شد بنابراین دولت ‌باید برنامه‌ای تدوین می‌کرد تا مردم به‌صورت انبوه صاحب خانه شوند. سعیدی‌کیا گفت: به همین منظور طبق برنامه چهارم، ما طرح جامع مسکن را سال گذشته به دولت دادیم که پس از نهایی شدن در قانون بودجه سال ۸۶، برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و اساس آن بر این است که دولت دیگر زمین را مستقیما نمی‌فروشد بلکه آن را به اجاره طولانی‌مدت و ارزان در اختیار مردم با اولویت، کم درآمدها قرار می‌دهد.

«خودسرپرستی» به شرایط واگذاری مسکن ۹۹ ساله اضافه شد

وزیر مسکن خاطرنشان کرد: کسانی که این زمین‌ها را دریافت می‌کنند، باید چهار شرط اصلی داشته باشند، اول اینکه خانه نداشته باشند، دوم پنج سال در محل ساکن باشند، سوم متاهل یا سرپرست خانوار باشند که امروز خود‌سرپرست بودن را نیز به آن اضافه کردیم و چهارم اینکه تاکنون از امکانات یارانه‌ای دولت برای مسکن استفاده نکرده باشند که این همان اصل ۳۱ قانون اساسی است و می‌گوید دولت موظف است یک‌بار برای یک خانوار، یک سرپناه تامین کند.

شهرهای بزرگ، بزرگ‌تر نمی‌شود

سعیدی‌کیا در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دولت نمی‌خواهد شهرهای بزرگ را بزرگتر کند، خاطرنشان کرد: سیاست واگذاری زمین‌های دولتی در کلان شهرها به‌صورت ایجاد شهرک‌های اقماری و جدید است، ولی در شهرهای دیگر، در محدوده شهرها خواهد بود.

ایجاد شهرک‌های جدید ناموفق نخواهد بود

وزیر مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیاست ایجاد شهرک‌های جدید ناموفق نخواهد بود، گفت: از نظر من شهرک‌های جدید نظیر پرند، هشتگرد و پردیس، موفق هستند، برای مثال جمعیت قابل توجهی در پرند زندگی می‌کنند و تنها پارک فناوری کشور در پردیس است و شما باید کمک کنید تا کار و زندگی در شهرک‌های جدید را ترویج کنیم.

التهاب سه سال دیگر می‌خوابد

سعیدی‌کیا با تاکید بر اینکه باید التهاب بخش مسکن که مردم دچار آن شدند و همه بر آن دامن زدند را بخوابانیم، گفت: متاسفانه مواردی که در اذهان مردم وجود دارد، آن حقیقت موجود در کشور نیست و به گمان من اگر طبق طرح پیش رویم حداکثر سه سال طول می‌کشد تا این التهاب‌ها بخوابد چون ما تجربه خوبی در زمینه مسکن روستایی داشتیم، در اواخر دولت هشتم بود که قرار شد سالانه ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی شود و چون آقای احمدی نژاد هم ایده‌اش همین بود، چندین پروژه ۲۰۰‌هزارتایی پیش رفت و اکنون هیچ مشکلی برای مسکن روستایی نداریم و امیدواریم همین کار در شهرها هم اتفاق بیافتد.

به استعداد ساخت بیش از ۳۰۰‌هزار واحد مسکونی زمین واگذار شده است

وی از واگذاری زمین به استعداد ساخت بیش از ۳۰۰‌هزار واحد مسکونی تاکنون خبر داد و خاطرنشان کرد: ما برای بخش ساخت‌وساز از نظر کارگر ماهر و مصالح کمبود داریم که برای نیروی کار قرار شد مقداری از یارانه این بخش به آموزش ۵۰‌هزار نفر کارگر ماهر توسط وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اختصاص یابد، ولی برای تامین مصالح بخصوص در اوایل آبان‌ماه که پروژه‌ها زیر ساخت‌وساز خواهد رفت، نگرانم که امیدواریم با واردات آهن آلات و سیمان، نیازمان در این بخش نیز به تعادل برسد.

۶۰۰‌میلیارد تومان اعتبار به نوسازی بافت فرسوده اختصاص داده شد

وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، با بیان اینکه امسال ۶۰۰‌میلیارد تومان اعتبار به نوسازی بافت فرسوده اختصاص داده شده است، اظهار کرد: اگر التهاب‌های بخش مسکن بخوابد، ۸۰‌درصد فعالیتمان معطوف به بافت فرسوده خواهد بود، معتقدم همه ابعاد بافت فرسوده در کشور شناخته شده نیست و در حال حاضر هیچ کس نمی‌تواند یک مدل کاملا اجرایی برای حل این موضوع ارائه دهد، البته ما ۶-۵ مدل برای آن در وزارتخانه داریم که کفایت نمی‌کنند و دارای ایرادها و نقایصی هستند.

ساخت واحدهای طرح ۹۹ ساله ۱۰۰‌درصد توسط بخش‌خصوصی وی با بیان اینکه ساخت واحدهای طرح ۹۹ ساله در کشور صد‌درصد توسط بخش‌خصوصی صورت می‌پذیرد، در پاسخ به پرسشی تاکید کرد: دولت دیگر حتی یک واحد مسکونی هم نمی‌سازد و کار ساخت‌وساز کاملا توسط بخش‌خصوصی انجام می‌گیرد.

ساخت سالانه ۵۰‌هزار واحد مسکونی به قصد اجاره دادن

وزیر مسکن ادامه داد: ما برنامه داریم سالی ۵۰‌هزار واحد مسکونی به قصد اجاره دادن در کشور ساخته شود و انبوه‌سازی که نخواست در طرح ۹۹ ساله مسکن پیمانکار شود، می‌تواند در این بخش فعال گردد و ما با تسهیلاتی که برای او ایجاد می‌کنیم موظف می‌شود واحدهای ساخته شده را تا پنج سال اجاره داده سپس اگر خواست، بفروشد.

دو شرکت مالزیایی در پرند

وی با اشاره به بسترسازی برای تولید صنعتی ساختمان در کشور، تصریح کرد: برای ساخت‌وساز در شهرهای پرند و هشتگرد با دو شرکت ساختمانی مالزیایی قرارداد بسته شده که این دو شرکت ۲۷‌هزار واحد مسکونی را با تکنولوژی‌های جدید جهت جلوگیری از فروپاشی ساختمان در هنگام زلزله، خواهند ساخت. همچنین تفاهم‌نامه‌ای هم با یک شرکت ایتالیایی برای ساخت‌وساز در شهرک محمدیه قزوین امضا شده است.

ایجاد آرامش نسبی

وی با تاکید بر اینکه واگذاری زمین از طرف دولت موجب ایجاد آرامش نسبی در بازار شده است، اظهار کرد: تاکنون یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند که‌درصد قابل توجهی از این میزان همان متقاضیان مراجعه کننده به بازار بودند که اکنون حذف شدند. بنابراین وضعیت مسکن کمی متعادل شده است.

سعیدی‌کیا گفت: تعاونی‌های ثبت‌نام شده باید فعال باشند و برای پیشبرد اهدافشان، با انتخاب مدیران خوب، تلاش کنند تا زمانی در این بین تلف نشود، این طرح، طرح بزرگی است و ما با اجرای آن سعی در عملی کردن اصل ۳۱ قانون اساسی داریم.

لیزینگ مسکن موجب اطمینان برای معامله قسطی خانه می‌شود

وی درباره طرح لیزینگ مسکن نیز به ایسنا گفت: شرکت‌های لیزینگ یا واسپاری حلقه اتصالی خواهند بود بین خریدار و فروشنده قسطی خانه که با سازوکاری که ایجاد می‌کنند، بانک را به عنوان تضمین کننده میان این دو آورده و اطمینانی را برای معامله قسطی خانه به وجود می‌آورند.

وزیر مسکن و شهرسازی درباره وضعیت طرح جامع تهران نیز گفت: مراحل تصویب طرح جامع تهران در شورای‌عالی شهرسازی با نظر مساعد بنده و آقای قالیباف همراه است. تهران تاکنون طرح جامع نداشته و این طرح که تهیه آن از دو سال پیش شروع شد، پس از نقد و بررسی در ۵۰ جلسه شورای شهر و همچنین جلسات متعددی در شورای برنامه‌ریزی استان و نهادهای متفاوت، با چهار نظر مختلف روی میز شورای یازده گانه عالی شهرسازی قرار گرفت که امیدواریم طی یکی دو جلسه آینده به تصویب برسد و ان‌شاا... پس از تصویب نهایی، ایراد‌های احتمالی آن بررسی و حل شود.

سعیدی‌کیا در ادامه حضور خود در خبرگزاری دانشجویان ایران همچنین درباره انتشار اوراق بازار رهن ثانویه در بورس اظهار کرد: از این اوراق دو نوع در بورس منتشر خواهد شد، یکی سه ساله با نرخ سود ۵/۱۵‌درصد و دیگری پنج ساله با نرخ سود ۲/۱۷‌درصد که دولت پرداخت این اختلاف سود را متعهد شده است. مزیت اوراق بازار رهن ثانویه و همچنین طرح لیزینگ مسکن این است که نقدینگی را جمع می‌کند و مردم می‌توانند با مقایسه هر یک از انواع اوراق یکی را انتخاب کنند.

تفاهمنامه برای حل مشکلات تهران

وزیر مسکن و شهر‌سازی از مذاکراتش با شهردار تهران برای حل مشکلات شهر تهران خبر داد و گفت: به دنبال همه بحث‌هایی که با شهرداری داشتیم، با قالیباف مدتی پیش صحبت کردم و به ایشان گفتم تهران در اجرای ماده ۳۳ و شیوه‌نامه مربوط از همه جای کشور عقب‌تر است و قرار گذاشتیم این مساله را حل کنیم. به دنبال آن جلسه‌ای با حضور شهردار و رییس شورای شهر تهران، رییس سازمان نظام مهندسی و همچنین یکی از معاونان وزارت مسکن برگزار شد که در این مورد به یک جمع‌بندی مشترک رسیدند.

سعیدی‌کیا ادامه داد: ما پیش‌نویس جمع‌بندی مشترک را تقدیم شورای شهر خواهیم کرد و با دکتر شکیب که مسوولیت این کار را در شورای شهر تهران برعهده دارد، هماهنگ کردیم تا متن تفاهمنامه را نهایی کرده و کار را برای اجرا پیش ببریم.