قیمت مسکن را مالکان بزرگ تعیین می‌کنند

گروه مسکن- یک بنگاهدار معتقد است، قیمت مسکن بیش از آنکه از مسایلی نظیر وام‌های بانک مسکن، سهمیه‌بندی بنزین و غیره تاثیرپذیر باشد، بیشتر متاثر از رفتار قیمت‌گذاری مالکان بزرگ است. ابوالقاسم لطفعلی‌پور، مدیرعامل بنگاه صداقت واقع در خیابان بوحسین، (محدوده امام حسین) ۴۵سال سابقه بنگاهداری دارد.

گفت‌وگوی وی را با دنیای‌اقتصاد بخوانید:

به نظر شما یک بنگاه معاملاتی مسکن چه نقشی می‌تواند در انجام یک معامله واقعی داشته باشد، به عبارت دیگر هم خریدار و هم فروشنده راضی باشند و هم قیمت تعیین شده متناسب با بازار باشد؟

واقعیت این است که قیمت را بنگاهدار تعیین نمی‌کند، چرا که وی تنها یک واسطه است و به دلیل شخصی بودن ملک، قیمت آن توسط مالک مشخص شود. بنگاهدار سعی می‌کند مسکن را برای متقاضی ارزان‌تر بخرد و در واقع قیمت را بشکند، اما این مالک است که قیمت را کاهش نمی‌دهد. روی هم رفته کسانی که قیمت مسکن را بالا می‌برند، مالکان بزرگ هستند. از این رو یک بنگاهدار (واسطه) نمی‌تواند نقشی در این خصوص داشته باشد. برخی بنگاهداران مناطق بالای شهر هم که معامله‌های چندصد میلیونی انجام می‌دهند درصدد هستند، قیمت موردنظر فروشنده را بشکنند.با برخی از مالک‌ها می‌توان چانه‌زنی کرد و از قیمت پیشنهادی به نفع خریدار یا مستاجر کم کرد، اما برخی از مالک‌ها هستند که حتی نمی‌توان در معامله از کاهش قیمت سخنی به میان آورد. واقعیت این است که واسطه مایل است در هر ماه پنج معامله انجام دهد، اما با وضعیت موجود این امکان فراهم نمی‌شود. سال گذشته ملکی را برای شخصی به قیمت ۴۵میلیون تومان معامله کردم که امسال همان را ۹۵میلیون تومان قیمت‌گذاری کردند. ما به عنوان بنگاهدار وقتی می‌خواهیم ملک را وارد معامله کنیم، باید تلاش کنیم، از قیمت آن بکاهیم تا بتوانیم معامله را به ثمر برسانیم، در حالی که اگر بخواهیم قیمت آن را بالاتر از قیمت پیشنهادی بگوییم، خریدار از خرید ملک منصرف می‌شود.

پس چه معیاری برای قیمت‌گذاری مسکن وجود دارد و آیا مالکان به میل خود ملک مورد نظر را قیمت‌گذاری می‌کنند؟

کنترل قیمت در همه کشورها در درجه اول در اختیار دولت است. دولت‌ها چنانچه بخواهند قیمت را کاهش دهند، می‌توانند و اگر نخواهند این کاهش قیمت صورت نخواهد گرفت. چند سال پیش قیمت مسکن در منطقه ما (امام‌حسین) مترمربعی ۵۰۰هزار تومان بود، اما الان در برخی محله‌ها به یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان تا یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده است. قیمت برخی ساختمان‌ها در طول سال‌های اخیر از پنج برابر نیز بالاتر رفته است. در حال حاضر شهرداری برای تعریض خیابان دماوند مغازه‌ها را مترمربعی ۵/۴میلیون تومان می‌خرد. من به عنوان یک بنگاهدار قدیمی پیش از انقلاب، در این منطقه زمین را متری ۱۰۰تومان خرید و فروش می‌کردم. اوایل انقلاب یک ملک ۷۵مترمربعی را ۲۵۰هزار تومان معامله کردم که سال گذشته ۳۵میلیون تومان بود و الان به ۷۵میلیون تومان رسیده است.

وضعیت اجاره‌ها در دو سال اخیر چه تغییری کرده است؟

به‌رغم افزایش شدید قیمت مسکن، اجاره‌ها در این منطقه افزایش چندانی نداشته است. البته این امر به انصاف موجر نیز بستگی دارد.

آیا وام‌های ارائه شده در افزایش قیمت مسکن تاثیر گذاشته است؟

وام‌های بانکی تاثیری در افزایش قیمت مسکن نداشته است. متاسفانه اغلب کسانی که از وام‌های مسکن استفاده می‌کنند، به دلیل ناتوانی در بازپرداخت آن، مسکن‌ آن‌ها یکی دو سال بیشتر به نام آنها نیست و مجبورند آن را فروخته و در اختیار افراد دیگری قرار دهند.

مشکل دیگری که قابل‌توجه است، اینکه در سال جاری بنگاه‌های زیادی در تهران ایجاد شده است.

ما نیز که عمرمان را روی این شغل گذاشته‌ایم، با شرایط ایجاد شده دچار مشکل شده‌ایم که در این زمینه دولت باید چاره‌ای بیندیشد.

آیا افزایش بنگاه‌ها می‌تواند نقشی در افزایش قیمت مسکن داشته باشد؟

نه هیچ نقشی نمی‌تواند داشته باشد. حال ممکن است عده‌ای زمین‌خوار با فروش زمین‌های خود در افزایش قیمت مسکن نقش داشته باشند، همانند زمین‌خوارانی که در نقش بنگاهدار به فروش زمین‌های شمال، کلاردشت هشتگرد و غیره می‌پردازند و کسی هم نمی‌تواند مانع فعالیت آنها شود. اما واقعیت این است که اکثر بنگاهداران در افزایش قیمت مسکن بی‌تقصیرند.

آیا هنگام خرید مسکن به مسائلی نظیر ایمنی ساختمان توجه می‌شود؟

خریداران تنها به طول عمر ساختمان اهمیت می‌دهند. به عنوان مثال اگر یک ساختمان ۱۵سال ساخت باشد، مترمربعی ۶۰۰هزار تومان تا ۸۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد اما ارزش ساختمان‌های نوساز کمتر از یک میلیون تومان نیست. قیمت ساختمان‌های پارکینگ‌دار هم مترمربعی یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان است.

به نظر شما چه راهکارهایی برای تعادل قیمت مسکن وجود دارد؟

با توجه به اینکه قیمت مسکن را بازار تعیین می‌کند، چنانچه دولت به ساخت مسکن بپردازد و آنها را با قیمت مناسب و به طور قسطی در اختیار مردم قرار دهد در متعادل شدن قیمت مسکن موثر است. همچنین با توجه به اینکه دولت ملک‌های کلانی در اختیار دارد، اگر آنها را به صورت قسطی به مردم واگذار کند تعادل قیمت را به همراه دارد. راهکار دیگر اینکه دولت زمین قسطی ارزان به مردم بدهد.

چنین اقداماتی موجب می‌شود قیمت‌ها سرشکن شود و به حد تعادل برسد.

به نظر شما سهمیه‌بندی بنزین در افزایش قیمت مسکن تاثیر دارد؟

نه.

پیش‌بینی شما از قیمت مسکن در آینده چیست؟

البته پیش‌بینی قیمت مسکن امکان‌پذیر نیست و آنچه قابل‌توجه است، اینکه تورم در حال افزایش است و این تاثیرگذار است.