گزارشی از نحوه پراکندگی خانه‌های خالی در شهرها و روستاهای کشور
641هزار خانه خالی در ایران معادل 4درصد کل واحدهای مسکونی در کشور است این در حالی است که میانگین جهانی برای خانه‌های خالی نیز 4درصد است

گروه مسکن- سمیه فراهانی: خالی بودن حدود نیم میلیون خانه در شهرهای ایران کاملا طبیعی است و نمی‌توان به واسطه اینکه ۴۶۶هزار واحد مسکونی در شهرهای کشورمان خالی از سکنه است، این مساله را به علاقه شدید سرمایه‌گذاری در ملک و املاک ربط داد.
براساس آمارگیری نفوس و مسکن در سال 85، یافته‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در کل کشور (اعم از خانه‌های شهری و روستایی) از 16میلیون واحد مسکونی، تعداد 641هزار و 766 واحد مسکونی خالی از سکنه است، یعنی در نزدیک به 4درصد از خانه‌ها در کشور خانواده‌ای زندگی نمی‌کند.
همچنین از ۱۱میلیون و ۵۰هزار واحد مسکونی شهری (در کل کشور) تعداد ۴۶۶هزار و ۱۴۸ خانه خالی از سکنه است، یعنی در حدود ۴ درصد از خانه‌های شهری در ایران خانواده‌ای زندگی نمی‌کند.
اما چرا این تعداد خانه‌های خالی در ایران نباید نگران کننده باشد آن هم در شرایطی که برخی معتقدند نیم میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور- در شرایطی که حدود بیش از یک میلیون متقاضی بالفعل مسکن وجود دارد- غیرطبیعی است؟
مدیرکل دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت مسکن و شهرسازی معتقد است: نرم بین‌المللی برای خانه‌های خالی از سکنه ۴درصد است که با این حساب تعداد خانه‌های خالی در ایران در حد میانگین جهانی است.
محمود جهانی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با توضیح بیشتر در این باره تصریح کرد: اساسا برای فراهم شدن زمینه جابه‌جایی و نقل و انتقالات باید این میزان (بین 3 تا 4درصد) واحد مسکونی خالی در کشور وجود داشته باشد تا مردم در جابه‌جایی دچار مشکل و کمبود خانه نشوند. وی تاکید کرد: در شرایطی تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه نگران‌کننده است که این تعداد به 8 تا 10درصد افزایش یابد که به طور قطع وجود 10درصد خانه خالی در کل کشور می‌تواند نشانه وجود سودگران و افراد سودجو در بازار مسکن باشد.
مدیر کل دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت مسکن و شهرسازی افزود: آمار مربوط به واحدهای مسکونی خالی شامل آن دسته از واحدهایی می‌شود که در زمان مراجعه مامور مرکز آمار خالی و بدون سکنه بوده است که این مساله می‌تواند حاکی از خالی بودن واحد مسکونی در مدت کوتاه جهت نقل و انتقال و یا در زمان بلندمدت و به منظور خرید و فروش توسط مالکان باشد.
آمار خانه‌های خالی مربوط به سال 85 است و چون آمارگیری از نفوس و مسکن هر 10 سال یکبار انجام می‌شود منبعی برای مشخص کردن خانه‌های خالی در سال گذشته وجود ندارد.
هر چند به گفته جهانی، مدیر کل دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت مسکن روش‌های دیگری هم برای برآورد تعداد واحدهای مسکونی خالی وجود دارد.


به عنوان نمونه سال گذشته وزارت مسکن با همکاری وزارت نیرو اقدام به شناسایی واحدهای خالی از سکنه در کشور کرد. در این روش بااستفاده از میزان مصرف آب و برق خانه‌ها، اطلاعات مربوط به تعداد خانه خالی که به معنی صفر بودن کارکرد کنتور خانه‌ها بوده بدست آمده و آمار به دست آمده حاکی از وجود همان ۴درصد خانه‌ خالی در کل کشور است.
بیشترین خانه خالی در اصفهان
بر اساس این گزارش و به استناد نتایج آمارگیری نفوس و مسکن سال ۸۵، استان اصفهان با تعداد ۷۳هزار و ۹۰۵ واحد مسکونی خالی از سکنه در مناطق شهری و روستایی پس از استان تهران بیشترین سهم را دارد.
استان کهکیلویه و بویراحمد با تعداد 5هزار و 70 واحد مسکونی خالی از سکنه، کمترین میزان واحدهای مسکونی خالی از سکنه در مناطق شهری و روستایی در سطح کل کشور است. مدیرکل دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن گفت: در صورتی که طبق همین اطلاعات سرشماری، تعداد واحدهای خالی در مناطق 22 گانه شهر تهران که تعداد 59هزار و 91 واحد است را با احتساب حدود 2میلیون و 200هزار واحد موجود در تهران محاسبه کنیم، سهم خانه‌های خالی در شهر تهران به 5/2درصد می‌رسد.