حدود 5/1میلیارد دلار سود سالانه کارگاه‌های زیرزمینی توزیع سیمان در کشور
گروه مسکن- رییس هیات‌‌مدیره انجمن بتن ایران اعلام کرد: هم‌‌اکنون سود کارگاه‌های زیرزمینی توزیع سیمان به اندازه درآمد حاصل از تولید این محصول در کشور ما است، به طوری که 5/1میلیارد دلار، برآوردی است که ما از درآمد ناشی از تولید سیمان در ایران داریم و به همین اندازه نیز پتانسیل تخلف در زمینه توزیع این کالا وجود دارد و اغلب افراد سودجو از چنین سود کلانی نخواهند گذشت.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، دکتر محسن تدین، در نشستی پیرامون تشریح برنامه‌های همایش روز بتن در سال‌جاری به خبرنگاران گفت: هم‌اکنون در کشور ما مشکلات عدیده‌ای به لحاظ توزیع سیمان، مصالح سنگی به کار رفته در سیمان، افزودنی‌ها و کیفیت سیمان وجود دارد، طوری که کارخانه‌های تولید سیمان برای جذب مشتری اقدام نمی‌کنند. مسلما این کارخانه‌های به لحاظ کیفی نمی‌توانند آن طور که باید و شاید در ارتقای کیفیت محصول و ثبات آن عمل کنند. وی افزود: به طور مثال وقتی یک مشتری ناچار است برای تحویل خودروی خود از کارخانه‌ ۶ماه منتظر بماند، هیچ عقل اقتصادی نمی‌گوید این تولیدکنندگان در قسمت بهبود کیفی به طور جدی عمل می‌کنند. این موضوع در صنعت سیمان نیز صدق کرده و افزایش کیفیت تولید محصولات این بخش را نیز مورد بی‌توجهی تولیدکنندگان قرار داده است.
وی با بیان اینکه انجمن بتن ایران یک NGO بوده و هیچ نقش اجرایی و نظارتی در دولت ندارد، اظهار کرد: البته چنین انجمن‌‌های تخصصی در کشورهای دیگر به صورت قانون‌مند در جلسات و تصمیم‌گیری‌های کلان حوزه‌های مرتبط نقش دارند اما در کشور ما نقش انجمن بتن ایران غیررسمی است.
وی دیگر نگرانی‌های انجمن بتن ایران را در حوزه بتن، نبود متولی معین و مشخص برای افزودنی‌های این محصول برشمرد و افزود: متاسفانه در این زمینه نیز موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نظارت کافی ندارد. به گفته وی در حال حاضر استانداردهای اجباری دامنه شمول کافی در کشور ندارند و همین امر موجبات بی‌توجهی تولیدکنندگان را در اجرا و مسوولان را در حوزه نظارتی و کنترل کیفیت فراهم می‌کند.
تدین در ادامه ترویج تکنولوژی‌های ساخت بتن و ارتقای سطح اطلاعاتی پیرامون آن را در کشور، یکی از وظایف انجمن بتن ایران دانست و افزود: این انجمن به عنوان یک بخش تخصصی و غیردولتی براساس آنچه در اساسنامه آن پیش‌بینی شده موظف است در این زمینه گام بردارد. وی ادامه داد: هم‌اکنون انجمن بتن ایران بیش از 1300 عضو حقیقی و حقوقی دارد و نسبت به 6 تا 7سال گذشته از رشد قابل توجهی به لحاظ علمی-تخصصی برخوردار شده است.
وی خاطرنشان کرد: این انجمن از ۵سال قبل، برای پیشبرد اهداف خود نسبت به برگزاری همایشی و مسابقاتی با عنوان روز بتن اقدام کرده، به طوری که در مسابقات بتن طرح‌ها و پایان نامه‌های بتنی در هر سال شناسایی و نفرات برتر آن در همایش روز بتن معرفی و تجلیل شده‌اند. وی گفت: ۱۶مهرماه امسال نیز همایش روز بتن با یادبود خدمات ارزنده دکتر مهدی قالیبافیان از استادان برجسته و پیشکسوت بتن با همکاری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و مرکز تحقیقات مسکن برگزار خواهد شد.
بنابراین گزارش، مهندس مهرداد اشتری، عضو هیات‌مدیره و خزانه‌دار انجمن بتن ایران نیز در این نشست طی سخنانی ابراز داشت: در همایش پنجم روز بتن امید داریم، در زمینه بتن‌شناسی و طراحی، نظارت و اجرای سازه‌های بتنی که دو شاخه اصلی ارتقا و توسعه دانش فنی در حوزه بتن است، ارائه مباحث و سخنرانی‌های تخصصی بتوانیم در جهت دستیابی به توسعه پایدار در کشور گام برداریم.
وی افزود: همکاری شهرداری تهران در برگزاری همایش امسال به دلیل نقش اصلی و محوری آن در نظارت و ساخت تمامی ابنیه موجود در پایتخت نظیر پل‌ها، نهادهای شهری و... است که امیدواریم با برگزاری این همایش تعاملات انجمن و شهرداری در جهت ارتقای کیفیت سازه‌های بتنی بیش از پیش افزایش یابد.
وی با ابراز خرسندی نسبت به نتایج حاصل از برگزاری همایش روز بتن در 5سال گذشته یادآور شد: این نتایج نشان می‌دهد که امروز وضعیت تولید بتن در کشور ما نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری یافته به طوری که پس از تدوین استاندارد ملی تولید بتن آماده در سال 81، امروز در کشور شاهد فعالیت حدود 200 واحد بتن آماده دارای استاندارد هستیم، ضمن این که هم‌اکنون در تهران ظرفیت تولید بتن آماده استاندارد 70درصد فراتر از نیاز این استان است.
وی افزود: همچنین براساس سرشماری سال ۸۵، ساخت ساختمان‌های بتن آرمه نیز در مقایسه با سرشماری سال ۷۵، امروز به بیش از ۱۰درصد ارتقا یافته و این امر نشانگر افزایش روند ساختمان‌سازی برای استفاده از اسکلت‌های بتن آرمه است.
بنابراین فرهنگ سازی در زمینه بتن موجب شده تا علاوه بر نهادینه شدن مسائل اقتصادی استفاده از بتن، دانش تخصصی و فنی آن نیز در کشور ما ترویج و ارتقا یابد.
وی یکی از بخش‌های مغفول مانده در بتن را بخش اجرایی عنوان کرد و افزود: متاسفانه پایین بودن دانش فنی مجریان طرح‌های بتنی موجب عدم استحکام لازم در سازه‌ها شده و بدین منظور انجمن بتن ایران با برگزاری دوره‌های آموزشی پایین‌تر از سطوح مهندسی برای معماران در سال‌های اخیر توانسته گام‌های موثری را در این زمینه بردارد.
به گونه‌ای که این انجمن با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در سال گذشته توانسته 1200 نفر از معماران تجربی را در حوزه‌های مرتبط با اجرای بتن آموزش دهد.
در این نشست همچنین دکتر رضایی، معاونت مهندسی و برنامه‌ سازمان فنی و عمرانی شهرداری تهران در معرفی این معاونت و حیطه فعالیت‌های آن گفت: این معاونت به عنوان یکی از مجریان بزرگ ساخت ابنیه فنی نظیر تقاطع پل‌های بزرگ و تقاطع‌های غیرهمسطح در تهران در‌حال‌حاضر حدود ۳۶ پروژه عمرانی را در دست اجرا دارد که بالغ بر ۱۴۰میلیارد تومان اعتبار از سوی شهرداری برای اجرای آن در نظر گرفته شده است. وی با بیان این که اکثر پروژه‌های عمرانی در سطح شهر با محوریت بهره‌گیری از بتن، اجرا شده است، یادآور شد: در پیشرفت تکنولوژی الزام دارد که به مصالح توجه ویژه شود، بنابراین رویکرد ما در راستای استفاده از مصالح بتنی، استفاده از دانش نوین است همچنان که بهره‌گیری از بتن‌های خود تراکم و با تراکم بالا بسیاری از مشکلات ما را در ارتباط با مسائل فنی و عمرانی حل می‌کند. بدین لحاظ معاونت فنی و عمرانی شهرداری، تصمیم گرفته در همایش روز بتن حضوری فعال داشته باشد. وی در ادامه به برگزاری ۴ کارگاه تخصصی پیرامون معماری پل‌ها به عنوان نمادی برای شهر تهران، کاربرد بتن در معماری و نگهداری پل‌های بتنی و مرمت آنها و نیز مقاوم سازی لرزه‌ای پل‌ها در حاشیه برگزاری همایش روز ملی بتن اشاره کرد.
مسعود مرادنیا، مدیر اجرایی همایش روز بتن نیز در این نشست پیرامون تشریح برنامه‌های روز همایش اظهار کرد: در روز 16 مهرماه، 4 کارگاه تخصصی به صورت موازی از ساعت 9 تا 10، 10 و 30 دقیقه تا 11 و 30 دقیقه با عناوین بتن پرتراکم، بتن و معماری، مقاومت پل‌ها و کاربرد مواد افزودنی در بتن آماده برگزار می‌شود. همچنین این همایش از ساعت 13 در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
در کنار برگزاری این همایش، نمایشگاهی ویژه معرفی طرح‌های برتر بتنی در سرسرای ورودی دانشکده فنی دانشگاه تهران برپا می‌شود.