فراخوان دولت برای ساخت مسکن از نگاه رسانه‌های خارجی

فراخوان وزارت مسکن و شهرسازی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ساخت واحد‌های مسکونی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته، به طوری که شبکه خبری بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشته است: فراخوان وزارت مسکن ایران با هدف جلب و حمایت سرمایه‌گذاران در طرح تولید انبوه مسکن تهیه شده است. به گزارش ایسنا، این شبکه خبری ادامه داد: زمین و مسکن در ایران مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان، یک کالای سرمایه‌ای است و ایرانی‌ها به املاک و مستغلات به عنوان دارایی و پس‌انداز نگاه می‌کنند و دولت درصدد است قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن حذف کند.

وزارت مسکن و شهرسازی ایران ۱۳طرح ساخت مسکن را برای ساخت بیش از ۸۶ هزار واحد مسکونی منتشر کرده و از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواسته است تا در تولید مسکن با این وزارتخانه همکاری کنند.

این طرح‌ها در شهرهای مختلف ایران و عمدتا در شهرهای جدید اجرا می‌شود. این طرح‌ها در شهرهای بینالود مشهد، پولاد شهر اصفهان، سهند تبریز، مجلسی اصفهان، رامشار زاهدان، ایوانکی تهران، سیراف بندر عسلویه، پردیسان قم، لپوی شیراز، پاکدشت تهران، قزوین، سنندج و کرمانشاه اجرا می‌شود.

بیشترین واحدهای مسکونی در شهر پردیسان قم ساخته می‌شود و در دو طرح جداگانه ۲۴ هزار واحد مسکونی در این شهر ساخته خواهد شد.

این طرح، یکی از برنامه‌های وزارت مسکن و شهرسازی برای تولید مسکن است که برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن در ایران به اجرا در می‌آید.

بی‌بی‌سی در ادامه تحلیل خود آورده است: قیمت مسکن در سال گذشته با رشد فزاینده‌ای مواجه بوده و دولت ایران برنامه‌های متعددی را برای خانه‌دارشدن ایرانیان در دست اجرا دارد.

برآوردها از کمبود ۳میلیون واحد مسکونی در ایران حکایت دارد و هر ساله نیز خیل عظیمی به جمع متقاضیان مسکن افزوده می‌شوند. به عقیده کارشناسان برای تعادل در بازار مسکن باید دست کم ۳میلیون واحد مسکونی در ایران ساخته شود.

یکی از برنامه‌های دولت، ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال جاری است. این برنامه با اختصاص زمین و وام بانکی اجرا می‌شود. در این برنامه، زمین به صورت اجاره‌ای (۹۹ساله) در اختیار تعاونی‌های مسکن قرار می‌گیرد و هر ساله مبلغی به عنوان اجاره از خریدار دریافت می‌شود.

طبق این طرح، به هر واحد مسکونی ۱۴ میلیون تومان وام داده می‌شود و یک میلیون تومان نیز از سوی دولت برای آماده سازی زمین پرداخت می‌شود.

در این تحلیل آمده است: براساس گزارش‌های رسمی، بانک‌ها در سال جاری ۱۵هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت یک‌ونیم‌میلیون واحد مسکونی پرداخت خواهند کرد.

دولت در طول دو سال گذشته، برنامه‌های متعددی را برای افزایش تولید مسکن اجرا کرده اما این برنامه‌ها تاکنون موفقیتی به دنبال نداشته و برخی کارشناسان، افزایش قیمت مسکن در سال گذشته را با برنامه‌های ناموفق دولت مرتبط می‌دانند.

به نظر برخی از کارشناسان، رشد نقدینگی باعث شده صاحبان نقدینگی برای حفظ ارزش پول خود به بازار مسکن روی آورند و همین افزایش تقاضا باعث شده تا قیمت‌ها سیر صعودی داشته باشند.