معتقدیم اگر قبل از انجام هرکاری اطلاعات مربوطه شفاف و تمام و کمال در اختیار فاعل باشد، در روند انجام کار، آسیب‌ها به حداقل خواهد رسید. ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی پروژه بزرگی است که قرار است در سال‌جاری تحقق پیدا کند. سیمان و فولاد از جمله مصالح موردنیاز در این پروژه بزرگ است که اگر به هر دلیل در تامین آن با کمبود مواجه شویم از اهداف پیش‌بینی شده دور خواهیم ماند.

به نظر می‌رسد، مسوولان دولتی برای تامین این دو مصالح پرمصرف ساختمانی تدابیر لازم را اندیشیده‌اند. گویا امسال ۲۵میلیون تن کمبود سیمان داریم که قرار است این میزان از طریق واردات تامین شود.

اما سوالی که در این میان مطرح است اینکه چگونه رقم دقیق نیاز سیمان محاسبه شده است؟ پرواضح است که برحسب نوع سازه‌ای که برای ساخت‌وساز انتخاب می‌شود، میزان سیمان و آهن موردمصرف در آن سازه تغییر می‌کند.برای ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در یک سازه فلزی حدود ۱۰۰ کیلوگرم سیمان و در یک سازه بتنی حدود ۳۰۰ کیلوگرم سیمان مورد نیاز است. پس بسته به اینکه چه تعداد از این ۵/۱میلیون واحد مسکونی با سازه بتنی یا آهنی ساخته شود، مصرف سیمان به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد.

به طور مثال اگر ۵۰۰هزار خانه با سازه بتنی و مابقی با سازه فلزی بنا شود، با احتساب اینکه هر واحد مسکونی ۷۰ متر مربع مساحت داشته باشد، فقط چیزی حدود ۱۸میلیون تن سیمان برای ساخت یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی مورد نیاز است. با این حساب مشخص می‌شود چنانچه ارزیابی دقیقی از وضعیت ساخت‌وساز در سال‌جاری براساس اسکلت ساختمان‌ها انجام شود چه بسا مشخص می‌شود که اصلا نیازی به واردات سیمان نداریم. بعضی اوقات پیش‌بینی‌های غیر کارشناسی و آنی تاثیرات مخرب و روانی در بازار می‌گذارد. مثلا اگر بدون محاسبه نیاز دقیق به واردات سیمان، رقمی به عنوان کمبود مطرح شود، در بازار عرضه سیمان قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش پیدا می‌کند.