رییس نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: نباید از پیگیری تکنولوژی جدید در خصوص سبک‌سازی مصالح ساختمانی غفلت شود. به گزارش ایسنا، محمدرضا رییسی در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه و فروشگاه دائمی‌استاندارد‌های صنعت ساختمان که در مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: هدف از ایجاد این نمایشگاه و فروشگاه، ایجاد مکانی است که مالکان و مهندسان از جنس و مصالح مرغوب و استاندارد بهره‌مند شوند و این فروشگاه از لحاظ قیمت نیز با دیگر فروشگاه‌ها باید در رقابت باشد.

رییسی افزود: استاندارد یعنی حداقل کیفیت مورد نیاز یا قابل قبول، پس اگر جنسی استاندارد نبود یعنی حداقل کیفیت‌ها را دارا نیست.

وی اظهار امیدواری کرد که روز به روز استانداردها در کشور ارتقا پیدا کند و افزود: بعد از بحث فرهنگ سازی برای استاندارد، باید خود استاندارد نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در مشهد مقوله زلزله بسیار حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: بحث ساخت و ساز دو پایه مهم و اساسی دارد که یکی مصالح و دیگری نیروی انسانی است، همان طور که در چند سال اخیر در بحث افزایش کیفیت مصالح فعالیت‌های چشم‌گیری انجام شده است، در بحث نیروی انسانی نیز اداره‌های مربوط باید تلاش کنند تا نیروی آموزش دیده و ماهر وارد بازار کار شود تا بتوان با کمک نیروی ماهر و مصالح خوب و حداقل پرت، کارها را با بهترین کیفیت به نتیجه رساند.

وی خواستار تشکیل مجمعی از مهندسان شد تا از ورود هرگونه جنس نامرغوب و غیر استاندارد به این نمایشگاه ممانعت به عمل آورند گفت: اعضای این نمایشگاه از پیگیری تکنولوژی جدید در خصوص سبک‌سازی ساختمان غفلت نکنند.

رییسی اظهار کرد: سبک سازی مصالح ساختمانی در استان زیاد مورد توجه قرار نگرفته است ولی مباحثی مثل کیفیت بهینه‌سازی مورد توجه قرار گرفته و محصولات تولید شده ما در این زمینه با مشابه خارجی رقابت می‌کنند.

وی کیفیت بهینه‌سازی را یک فرصت جدید برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: کمبودها باعث طولانی شدن ساخت‌وساز می‌شود و طولانی شدن ساخت‌وساز هم مصادف با افزایش قیمت و گرانی است.

او خاطر نشان کرد: مسکن، محل تسکین و آرامش است، از این‌رو فروشندگان، مهندسان و تمامی افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت ساختمان دخیل هستند باید برای انجام کار با کیفیت تلاش کنند تا حداقل عمر مفید ساختمان به صد سال برسد. شادان، دبیر کمیسیون زلزله سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، نیز در این مراسم گفت: صنعت ساختمان یکی از بخش‌های اساسی و موثر در رشد و شکوفایی کشور و به عنوان تاثیرگذارترین شاخص در تحقق و توسعه‌ پایدار مطرح است.

وی به جایگاه خاص استان خراسان در زمینه بحث زلزله اشاره کرد و گفت: از ‌۱۵ زلزله مخرب قبل از سال ‌۱۹۰۰ میلادی در ایران با بزرگی ‌۵/۷ ریشتر، شش زمین لرزه یعنی ‌۴۰‌درصد آن در خراسان بوده است و طی سده‌ ‌۲۰ میلادی نیز از ‌۱۲ زمین لرزه با بزرگی ‌۷ ریشتر، هفت زمین لرزه یعنی ‌۶۰‌درصد این زمین لرزه‌ها در خراسان به وقوع پیوسته است، از این‌رو با وجود این مسائل و افزایش درصد زلزله‌های ویران‌گر ما باید از هم‌اکنون به فکر راهکار باشیم.

شادان خاطرنشان کرد: حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که با آگاهی از مساله و داشتن آمادگی لازم و استفاده از طراحی و مصالح مناسب در روند کاهش آسیب‌پذیری از این واقعه غیرقابل اجتناب قدم برداشته شود.

وی ادامه داد: مقوله‌ مصالح از جنبه‌های متعددی قابل طرح است و آن چه به صورت عمده به آن پرداخته می‌شود، بحث زیبایی و رونمایی ساختمان است.

شادان افزود: از دید کلی مسائل مربوط به ساختمان آنچنان گسترده و متنوع هستند و ما چنان در مسیر تنوع و نوع‌آوری مصالح قرار گرفته‌ایم که استفاده نادرست و همچنین نبود کسب اطلاعات لازم در این زمینه می‌تواند زیان بار باشد.

دبیر کمیسیون زلزله سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اذعان کرد: در فرآیند ساخت هنوز نتوانسته‌ایم بهینه‌سازی را مد نظر قرار دهیم و به طور خاص از نو‌آوری‌ها استفاده کنیم.

شادان یادآور شد: در بخش سازه، مبحث بسیار مهم تطبیق معماری با سازه است همان چیزی که معماران قدیم در ساختمان‌ها به طور جدی رعایت می‌کردند.

وی افزود: نقش اساسی مصالح در چند مقوله قابل بحث است، از جمله می‌توان به دادن شناخت و اطلاعات به مردم در زمینه بهینه‌سازی در ساخت اشاره کرد و در مرتبه‌ بعد سرعت اجرا، تنوع بهره‌گیری از امکانات موجود محلی و نوآوری‌ها است و نهایتا آرامش ساکنان طی زمان بهره‌برداری از بنا مهم است.

وی خاطر نشان کرد: بحثی که امروزه به صورت تخصصی‌تر در مجامع علمی‌و ساختمانی مطرح است، بحث زلزله،‌ کاهش وزن بنا و سبک‌سازی همراه با نقش اصالت معماری در طراحی سازه به منظور کاهش زیان‌های ناشی از زلزله است.

او افزود: در بحث سبک‌سازی حرکت‌هایی آغاز شده است ولی مساله این است چون اغلب این تکنیک‌ها خارجی هستند در عمل با دو مشکل مواجه شدیم، اول این‌که نتوانستیم با تشریح اطلاعات اولیه، افزایش هزینه را برای مردم توجیه کنیم و دوم مشکلاتی است که در زمان اجرا خودمان باعث آن می‌شویم.