یک کارشناس مسکن معتقد است ساخت سالانه ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی نیاز به حجم زیادی مصالح ساختمانی داشته و قیمت مصالح را افزایش می‌دهد، در نتیجه با افزایش هزینه تولید، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا می‌کند. فردین یزدانی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اضافه می‌کند که افزایش هزینه‌های ساخت در این طرح، قیمت مسکن در تمام مناطق را افزایش داده و موجب رونق و سودآوری ساخت‌وساز می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در این شرایط ممکن است تعاونی‌هایی که زمین‌های دولتی را دریافت می‌کنند برای سودآوری بیشتر، امتیاز بهره‌برداری از زمین را به طور غیررسمی واگذار کرده و موجب افزایش قیمت این زمین‌ها و واحدهای مسکونی شوند.

به گفته این کارشناس مسکن، ممکن است واگذاری زمین در مقیاس بسیار وسیع به یک عامل تورم‌زا تبدیل شده و جرقه تورم مسکن دوباره زده شود.

وی یادآوری می‌کند که واحدهای ساخته شده در زمین‌های اوقافی حدودا ۲۰‌درصد ارزان‌تر از قیمت بازار خرید و فروش می‌شود که مکانیسم زمین‌های اجاره‌ای نیز مانند آن است.

یزدانی پیش‌بینی می‌کند: واحدهای مسکونی ساخته شده در این طرح نیز با وجود آن که زمین آن اجاره‌ای و فاقد سند است بازهم وارد چرخه بورس بازی مسکن شده و مقداری پایین‌تر از قیمت روز خرید و فروش می‌شود.

این کارشناس مسکن می‌گوید که دولت در این طرح ۱۵‌هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌دهد با این استدلال که به دلیل آن که وام ساخت است، اثرات تورمی ندارد اما این حجم بالای تسهیلات در حکم تزریق غیرمستقیم نقدینگی به بازار بوده و باعث افزایش تورم می‌شود.

یزدانی خاطرنشان کرد: دولت اگر واگذاری زمین‌های اجاره‌ای را در حد محدود و برای اقشار خاص نیازمند در نظر می‌گرفت، تقاضا برای مصالح ساختمانی کمتر شده و احتمال افزایش قیمت زمین و ساختمان نیز کاهش می‌یافت.

وی گفت: که سیاست زمین‌های اجاره‌ای، سیاست خوبی است، منتهی در مقیاس محدود و در آن صورت احتمال بروز آثار تورمی کمتر شده و گروه‌های هدف مورد نظر دولت هم منتفع می‌شدند.