جزئیات تخفیف شهرداری برای بازسازی بافت‌های فرسوده منطقه 9
گروه مسکن - سمیه فراهانی: برخی مناطق شهری تهران به دلیل وجود نمادهایی خاص و یا مراکز خدمات شهری از اهمیت خاصی برخوردارند و در این میان شاید به دلیل وجود برج آزادی در منطقه 9 شهرداری تهران، این منطقه بسیار پر اهمیت به نظر برسد هر چند که نباید وجود فرودگاه بین‌المللی مهرآباد را در این منطقه از یاد برد.

عکس: سامان دزیانیان
احداث فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هر چند که باعث کاهش پروازهای فرودگاه مهرآباد گشته است اما همچنان شهردار منطقه 9 به عنوان یک فرصت به این فرودگاه می‌نگرد، فرصتی که در صورت تحقق باعث ایجاد مراکز تجاری و اداری در این منطقه خواهد شد.
برج آزادی به عنوان نماد تهران نماد برجسته این منطقه است.
با علیرضا سرگل‌زهی شهردار منطقه 9 تهران در خصوص ویژگی‌های این منطقه و وضعیت مسکن گفت‌و‌گو کرده‌ایم که متن آن در پی می‌آید:
وضعیت ساخت‌وساز در منطقه ۹ باتوجه به وسعت زیاد بافت فرسوده منطقه چگونه است؟
منطقه 9 شهرداری با 20 کیلومتر مربع وسعت در غرب تهران قرار دارد و حدود 60درصد مسافت منطقه را فرودگاه، پادگان و دانشگاه هوایی اشغال کرده است.
واحدهای صنعتی حدود ۲۰۰ هکتار و واحدهای مسکونی و معابر ۶۰۰ هکتار از مساحت سطح منطقه را پوشانده است و در هر هکتار ۳۲۰هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند که این نشان‌دهنده تراکم بسیار بالای جمعیت در منطقه‌ است که ۸۶درصد بافت مسکونی آن بافت فرسوده با اولویت‌های مختلف است.
18درصد از بافت فرسوده منطقه دارای هر سه مورد نفوذناپذیری، غیرمقاوم و ریزدانگی است که باید در اولین فرصت نوسازی شوند، حدود 30درصد از بافت فرسوده در اولویت دوم که دو مورد از سه مورد اولویت اول را دارا هستند و بقیه بافت فرسوده در اولویت سوم است.
بر همین اساس شهرداری منطقه بر آن است که با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی اقدام به مقاوم‌سازی بافت‌های این منطقه کند از این‌رو جلسات مختلفی را با سازمان نوسازی شهر تهران برگزار کرده است و ماحصل آنها آغاز سه پروژه مهم در این منطقه بوده است.
شهرداری منطقه با همکاری سازمان نوسازی اقدام به خرید قطعه‌ای 2 هکتاری در خیابان جرجانی و احداث ساختمان 440 واحدی در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع در محدوده دیگری از منطقه کرده است، همچنین خرید 100 پلاک در دست اقدام دارد که با خرید این تعداد، 250 واحد مسکونی در آن احداث می‌شود.
جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری در امور تجاری و اداری منطقه زمینه ساخت‌وساز در منطقه را فراهم می‌کند از این‌رو ۷ پروژه مشارکتی در ۲۸ کارخانه متروکه شناسایی شده در منطقه ایجاد کردیم که با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی ارزش افزوده در منطقه را افزایش دهیم که ماحصل تمام تلاش‌های ما افزایش ۴۴درصدی صدور پروانه ساختمانی در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده است.
شما به عملیات احداث واحدها و پروژه‌های صنعتی در سطح منطقه اشاره کردید آیا این پروژه‌ها همان پروژه‌های نوسازان سازمان نوسازی شهر تهران است؟
نوسازی بافت فرسوده از دو طریق پروژه نوسازان سازمان نوسازی شهر تهران و احیای بافت فرسوده دنبال می‌شود.
مشکل اصلی ما در بافت فرسوده منطقه، ریزدانگی و تراکم بسیار بالاست که خود مردم هم توان مالی برای ساخت‌وساز در این منطقه را ندارند اما در کنار سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی و یا سازمان نوسازی شهر تهران می‌توانند اقدام به نوسازی بافت فرسوده خود کنند.
از این‌رو پروژه‌های عمرانی بافت فرسوده منطقه که به شیوه انبوه‌سازی در دست اقدام است، توسط سازمان نوسازی شهر تهران با کمک بخش‌خصوصی احداث می‌شود به عنوان مثال در خیابان هاشمی حدفاصل استاد معین و خیابان شهیدان، واحدهای مسکونی جایگزین بافت فرسوده ریزدانه می‌شود.
با توجه به حجم ساخت‌وساز در منطقه و وجود زیاد بافت فرسوده در مورد میزان تراکم و تسهیلات ساخت‌وساز در این منطقه توضیح دهید؟
میزان تراکم در این منطقه مانند دیگر مناطق شهرداری تهران محاسبه و به متقاضیان داده می‌شود اما برای بازسازی بافت فرسوده و تشویق ساخت‌وساز در این منطقه تخفیفات ویژه‌ای از سوی شهرداری به سازندگان داده می‌شود، ۴۰ تا ۹۰درصد تخفیف و یک طبقه بنای تشویقی تسهیلات ویژه برای ساخت‌وساز در این منطقه است.
شما به وجود پادگان‌ها و فرودگاه مهرآباد اشاره کردید که حجم زیادی از مساحت منطقه را به خود اختصاص داده است آیا این مساله به ویژه در تردد وسایل نقلیه مشکلی ایجاد نکرده است؟
فرودگاه یکی از مشکلات اصلی این منطقه به ویژه برای ساکنان منطقه است که می‌توان به عنوان یک فرصت هم به آن نگریست اما به منظور کاهش تردد هوایی این فرودگاه و حذف پروازهای شبانه آن با عزیزان سازمان هواپیمایی کشور جلسات متعددی داشتیم که مقرر شد پروازهای بزرگ و شبانه از این جا برداشته شود و عملا به یک فرودگاهی برای پروازهای VIP، CIP و پروازهای کوچک روزانه تبدیل شود.
اما این فرودگاه با میزان مسافت آزاد در کنار بزرگ‌ترین میدان تهران و در منطقه پرتراکم شهری فضایی را برای مواقع بحران ایجاد کرده است.
در مورد پادگان‌ها چه اقداماتی در دست دارید؟
پادگان جی، پادگان غیرنظامی منطقه است که قسمت اداری وزارت دفاع و واحدهای مسکونی در آن قرار دارد.
دانشگاه هوایی، دیگر پادگان منطقه است که به منظور تغییر مکان این دانشگاه شهرداری منطقه متعهد شده است با تخریب پادگان اقدام به ساخت‌و‌ساز ساختمان دانشگاه هوایی در مکان دیگری کند که هنوز در مرحله اولیه گفت‌و‌گو است و امیدواریم هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.
برای واحدهای مسکونی پادگان‌ها چه اقدامی در دست دارید؟
واحدهای مسکونی در شرایط مسکونی قرار دارند و مشکلی را ایجاد نمی‌کنند.
برج آزادی و میدان آزادی به عنوان نماد شهر تهران در منطقه شما قرار دارد از این رو برای مرمت و بازسازی آن چه اقدامی در دست دارید؟
شهرداری مسوولیت مرمت برج آزادی را بر عهده ندارد و مرمت این برج در اختیار بنیاد رودکی است، اما شهرداری منطقه اکنون اقدام به مرمت و بازسازی میدان آزادی شامل مرمت سنگ‌فرش‌ها، دو ساختمان جنبی در شمال و شرق برج و فضای سبز این میدان کرده است.
ساختمان‌های جنبی شامل ساختمان شرقی و شمالی برج از مدت‌ها پیش به علت نفوذ آب مشکلاتی را داشته است. خیلی از عزیزانی که اکنون از عملکرد شهرداری انتقاد می‌کنند در آن زمان شهرداری را به دلایل عدم عملکرد مناسب جهت نگهداری از ساختمان‌های جنبی میدان و اصلاح فضای سبز معروف‌ترین میدان شهر متهم کرده بودند.
خبرهای مختلفی مبنی‌بر عدم مقاومت برج‌آزادی از منابع گوناگون انتشار یافته است، آیا برج آزادی به دلیل نفوذ آب دچار مشکل شده است؟
بنای برج آزادی هیچ مشکلی ندارد و محکم و استوار است و عملیات عمرانی میدان آزادی هیچ ارتباطی با بنای برج آزادی ندارد.
شهرداری منطقه و سازمان میراث فرهنگی تصمیم اجرای عملیات عمرانی میدان آزادی به عنوان نماد شهر تهران را گرفتند.
مدت زمانی که برای عملیات عمرانی میدان آزادی در نظر گرفته‌اید چه قدر است؟
عملیات عمرانی این میدان در دی‌ماه به دلیل برگزاری جشن ۲۲ بهمن در این میدان تمام می‌شود و تمام سعی و تلاش ما برای اتمام این میدان در دی‌ماه است، زیرا پس از آن ما به مدت یک‌ماه فرصت داریم، کاشت چمن میدان را به اتمام برسانیم تا این میدان برای برگزاری جشن ۲۲ بهمن آماده شود.
بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید چقدر است و آیا با این میزان، عملیات عمرانی این میدان به اتمام می‌رسد؟
شهرداری منطقه ۲میلیارد تومان و سازمان زیباسازی یک‌میلیارد تومان برای این میدان اختصاص داده است که آمادگی افزایش میزان اعتبارات هم از سوی شهرداری منطقه و هم شهرداری است.
مهم‌ترین پروژه عمرانی که در منطقه شما در حال احداث است چه پروژه‌ای است؟
شهردار تهران محله‌گرایی را به عنوان اولویت فعالیت‌های شهری در دستور کار شهرداری مناطق قرار داده است از این رو تنها پروژه در دست شهرداری منطقه، پروژه‌های آسفالت و جدول‌سازی معابر است و توانستیم ۷۵درصد نیازهای مردم را که از طریق سامانه ۱۳۷ به ما اطلاع داده بودند اجرایی کنیم.
پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی بین میدان آزادی و سه‌‌راه آذری از پروژه‌های عمرانی منطقه است که مدت زمان آن 36ماه پیش‌بینی شده بود که ظرف 15ماه به بهره‌برداری رسید یعنی در نصف زمان پیش‌بینی شده پروژه به بهره‌برداری رسید.پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان شیر پاستوریزه که براساس برنامه پیش‌بینی شده در پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد از دیگر پروژه‌های شهری است که در منطقه 9 انجام می‌شود.