گروه مسکن - اگرچه ارائه راه‌حل‌هایی از سوی دولت مبنی بر صنعتی‌سازی ساختمان در کشور اقدام موثری در جهت کاهش مشکلات موجود در بخش کمبود عرضه مسکن است، اما تشکیل نهادی متولی تحقق و نظارت بر این امر و نیز هدایت انبوه‌سازی به سمت صنعتی‌سازی ساختمان امری ضروری است. دکتر لطف‌ا... مکرمی، عضو جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاه امیرکبیر و فعال در بخش مسکن در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد ابراز عقیده کرد: تغییر الگوی ساخت‌وساز از حالت سنتی به شیوه‌های شدید از دیگر مواردی است که به‌تبع صنعتی‌سازی ساختمان باید لحاظ شود.

وی افزود: در شرایط کنونی اگر ارگان یا تشکیلاتی برای همراه ساختن سیاست‌های دولت با بخش‌خصوصی در زمینه مسکن ایجاد شود با توجه به تغییر الگوی مصرف و نیز فرسودگی ساختمان‌ها ساخت واحدهای مسکونی حتی به فراتر از یک میلیون واحد نیز افزایش می‌یابد. وی تصریح کرد: در غیر این صورت باید منتظر باشیم فضای کمبود مسکن کماکان به حالت فعلی باقی بماند.

وی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر واگذاری زمین‌هایی با اجاره ۹۹ ساله به تعاونی مسکن و انبوه‌سازان یادآور شد: با اجرای این سیاست امید می‌رود میزان فعلی ساخت مسکن در هر سال که ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار واحد مسکونی است، در تمامی بخش‌ها به ویژه بخش‌خصوصی موثر واقع شود. وی با بیان اینکه بخش‌خصوصی در حوزه مسکن دوره بیماری را طی می‌کند، اظهار کرد: هم‌اکنون حداکثر ۲۰درصد تولید مسکن به گونه‌های مختلف تحت پوشش دولت و ضوابط خاص آن بوده و مابقی در دست بخش‌خصوصی است. در عین حال بخش‌خصوصی از سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان نیز استقبال مناسبی ندارد. بنابراین باید با همکاری بخش‌خصوصی به همراه پیاده‌سازی سیاست‌هایی چون حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن از سوی دولت و از طریق اجرای یک روند علمی، مجموعه‌ای از متخصصان و انبوه‌سازان ایجاد و به تبع آن ظرفیت ساخت یک میلیون واحد مسکونی از اواخر سال ۸۷ در کشور فراهم شود. وی خاطر نشان کرد: البته برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال که از سوی دولت نهم ارائه شده و طی آن قرار است به میزان ساخت این تعداد واحد مسکونی زمین اجاره‌ای به انبوه‌سازان و تعاونی‌های مسکن ارائه شود، از این میزان حدود ۳۰درصد باید به تهران و ۲۰ تا ۲۵درصد به شهرهای کوچک و مابقی به سایر کلانشهرها اختصاص یابد.

این در حالی است که هم‌اکنون جذب سرمایه‌گذاران عمدتا در شهرهای کوچک اتفاق افتاده است. به اعتقاد وی در‌حال‌حاضر اگر توان ساخت کشور نسبت به تولید واحدهای مسکونی ۱۰۰درصد باشد، هم‌اکنون کمتر از ۳۰درصد آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. ضمن این که اغلب سازندگان اطلاع دقیقی از محصولات و شیوه‌های جدید ساخت‌و‌ساز ندارند و همچنان ساختمان‌ها را به شیوه سنتی یا نیمه مدرن احداث می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد:‌ در صورتی که انبوه‌سازان نسبت به استفاده از محصولات و شیوه‌های جدید و کاربرد آنها در احداث ساختمان‌ها مطلع شده و تخصص کافی پیدا کنند، ۴۰درصد هزینه‌های فعلی در ساخت‌وساز کاهش یافته و به تبع آن کیفیت ساختمان‌ها افزایش پیدا ‌کند.