پیش‌بینی بهره‌برداری از دوقلوهای کیش30ماه آینده

گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان- بلندمرتبه‌سازی با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن و حرکت به سمت ساخت‌وسازهای صنعتی مقاوم در برابر زلزله هدفی است که طی سال‌های اخیر مدنظر متولیان امر ساخت‌وساز بوده است لیکن متاسفانه براساس آمار اعلام شده از سوی برخی مسولان، ۷۰درصد از ساخت‌وسازهای انجام شده در مقابل نیروهای ناشی از زلزله مقاومت لازم را دارا نیستند. عکس: سامان دزیانیان

به همین منظور انبوه‌سازان برجسته و خبره کشور با بهره‌گیری از دانش فنی کشورهای صاحب‌نام در این خصوص، صنعتی‌سازی و احداث سازه‌های مقاوم در مقابل زلزله را در بلندمرتبه‌سازی دخیل کرده و بدین ترتیب می‌توانیم از ورود صنعت ساختمان‌سازی کشور به دوره جدیدی نام ببریم که همه اقدامات در بحث ساخت‌وساز با تکیه بر روش‌های نوین متداول در کشورهای پیشرفته صورت می‌گیرد.

در‌حال‌حاضر هم چندین پروژه ساختمانی با تبعیت از موارد فوق‌الذکر به اجرا درآمده‌اند که از آن جمله می‌توانیم به پروژه برج فرشته سعادت‌آباد، برج تهران، برج نگار و... اشاره کنیم. یکی از همین پروژه‌های ساختمانی به نام برج‌های دوقلو جزیره کیش در دست اجرا قرار دارد و عملیات احداث این دو برج به تازگی شروع شده است.

با توجه به موقعیت این دو برج دوقلو در جزیره کیش، با مدیرعامل شرکت انبوه‌سازان همای تهران، سید مرسل جلالی سازنده این دو برج به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن در پی می‌آید:

* عملیات اجرایی برج‌های دوقلو جزیره کیش از چه زمانی آغاز شده و هم‌اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

عملیات اجرایی برج‌های دوقلو از دوم مردادماه سال‌جاری با حضور مدیرعامل سازمان منطقه‌ آزاد اقتصادی کیش آغاز شد. مجموعه برج‌های دوقلوی کیش در زمینی به مساحت بیش از ۱۵هزار متر احداث می‌شود و زیربنای مورد نظر برای احداث این برج‌ها حدود ۷۵هزار مترمربع و در ۲۴ طبقه و مشتمل بر ۴۷۶ واحد مسکونی خواهد بود.

* از زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حجم سرمایه‌گذاری برای انجام این پروژه به چه میزان است؟

از زمان آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ برج‌های دوقلو ۸درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

زمان نهایی پیش‌بینی شده برای بهره‌برداری از پروژه دوقلوهای کیش ۳۰ ماه است و حجم سرمایه‌گذاری که باید برای اجرا صورت بگیرد ۷۰میلیارد تومان است که قطعا با احتساب نرخ تورم، ۱۵ تا ۱۶درصد این رقم افزایش خواهد یافت.

به منظور احداث این دو برج به طور قطع از کمک بانک‌های خصوصی و دولتی تا ۵۰درصد استفاده می‌کنیم و هم‌اکنون در حال مذاکره با این بانک‌ها هستیم.

*در احداث برج‌های دوقلو از چه مواد و مصالح ساختمانی استفاده می‌شود و تا چه حدی بر استانداردهای روز دنیا تطبیق دارد؟

مواد و مصالح مورد استفاده در این پروژه از انواع درجه یک خارجی و داخلی است و در هر مرحله از نظارت عالیه توسط کارشناسان مجرب و متخصصان ایرانی و خارجی بهره می‌برد.

بتن مورد استفاده در این پروژه از نوع مقاومت بالا است (مقاومت فشاری ۵۰۰kg/cm۲) که در نوع خود در ایران بی‌نظیر است. (در حال حاضر مقاومت فشاری ۲۰۰ الی ۲۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع در ساخت و سازهای ایران رایج است) این مقاومت در کشورهای پیشرفته مورد استفاده بوده که علاوه بر استحکام بالا از دوام (عمر ساختمان) بسیار بالایی برخوردار بوده و در مقابل تمامی عوامل مضر برای بتن مقاوم است.

فونداسیون ساختمان از نوع عمیق و با استفاده از ۶۲۹ شمع به قطر تا یک‌متر، عمق تا ۳۳متر و سر شمع به قطر ۲متر تشکیل می‌شود. محاسبه نیروهای زلزله وارده بر ساختمان براساس آیین‌نامه UBC آمریکا و طراحی بتن براساس آیین‌نامه ACI آمریکا صورت گرفته است و نهایتا با آیین‌نامه‌های ۲۸۰۰ ایران و آباایران تطبیق داده شده است.

*این پروژه از نظر نوع، کاربرد، تجهیزات به کار رفته مشابهی در سایر کشورها دارد؟

پروژه برج‌های دوقلو از نظر سیستم امنیتی معماری، مقاومت در مقابل زلزله در دنیا حرف اول را می‌زند و تاکنون در ایران پروژه مشابهی اجرا نشده است.

یکی از مزیت‌های واحدهای مسکونی برج‌های دوقلو مبله بودن آن است.

*با توجه به وسعت پروژه برج‌های دوقلو چه کاربری برای ساخت این دو برج پیش‌بینی شده است و آیا زمان نهایی برای بهره‌برداری از واحدها مشخص است؟

کاربری پیش‌بینی شده برای برج‌های دوقلو صددرصد مسکونی است و هیچ تصمیمی مبنی بر تغییر کاربری نداریم. از سوی دیگر با توجه به اینکه همواره سعی کرده‌ایم برنامه‌ها براساس زمان‌بندی مشخص پیش رود، زمان پیش‌بینی شده برای پیش فروش بعد از آماده شدن واحدهای نمونه تا ۲ ماه آینده است و در صورتی که مانعی برای اجرای پروژه وجود نداشته باشد، عملیات اجرایی پروژه به طور قطع در زمان پیش‌بینی شده خواهد بود.

*تاکنون چه پروژه‌هایی به غیر از برج‌های دوقلو انجام داده‌اید؟

شرکت انبوه‌سازان همای تهران از سال ۷۹ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون عملیات اجرایی ۱۵پروژه شامل برج فرشته سعادت‌آباد و سایر ساختمان‌های بلندمرتبه در سعادت‌آباد، زعفرانیه و الهیه را به انجام رسانده است.

*آیا برای طراحی و احداث برج‌های دوقلو از کمک شرکت‌های خارجی استفاده کرده و می‌کنید؟

در طراحی احداث برج‌های دوقلو از کمک یک جوینت ونچر کانادایی، اماراتی (HC) دارای سابقه معتبر در بلندمرتبه‌سازی استفاده کرده‌ایم، همچنین پیمانکارانی را هم که با ما در این خصوص همکاری می‌کنند توسط این شرکت و از میان پیمانکاران خارجی با صلاحیت انتخاب می‌شوند و تا دوهفته آینده قرارداد با پیمانکاران برای ورود به عملیات اجرایی منعقد می‌شود.