ساخت خانه در تعاونی‌های مسکن 40درصد ارزان‌تر تمام می‌شود
معاون دبیر کل اتاق تعاون مرکزی با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان از 10 تا 13 مرداد ماه جاری گفت: حضور شرکت‌های خارجی در هفتمین نمایشگاه صنعت ساختمان با 30‌درصد رشد همراه بوده است.

همچنین میزان صادرات خدمات فنی، مهندسی در بخش ساختمان طی سال‌های ۸۰ تا ۸۵ به طور میانگین از رشد ۱۴۴درصدی برخوردار بوده است.
وی با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در سال گذشته، افزود: با استفاده از دستاوردها و تجربیات ششمین نمایشگاه و همچنین با مجوز سازمان توسعه تجارت و هماهنگی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، اجرای هفتمین نمایشگاه به اتاق تعاون مرکزی واگذار شد.
تهرانی خاطرنشان کرد: به دلیل مزیت فراوان صنعت ساختمان در کشور استقبال شرکت‌های داخلی و خارجی از این نمایشگاه چشمگیرتر از سال گذشته بود، به طوری که کل فضای اختصاص یافته جهت برپایی نمایشگاه سریعا تکمیل شد و برخی شرکت‌ها در فضای باز غرفه خواهند داشت.
به گزارش خبرگزاری موج، وی مجموع فضای مفید اختصاص یافته به هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان را 33‌هزار مترمربع اعلام کرد و گفت: این نمایشگاه با مشارکت 830 شرکت داخلی و 100 شرکت خارجی از کشورهای ترکیه، اسپانیا، تایلند، آلمان، ایتالیا، بلژیک، روسیه، اوکراین، چین، قطر، کره، سوئیس و هلند برگزار خواهد شد.
معاون دبیر کل اتاق تعاون مرکزی تصریح کرد: در سال‌جاری به لحاظ کمی با رشد ۳۰‌درصدی شرکت‌کنندگان خارجی و ۲۰‌درصدی شرکت‌کنندگان داخلی مواجه بوده‌ایم که اگر محدودیت تحمیلی از سوی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها جهت دراختیار قرار دادن فضا نبود با رشد ۵۰‌درصدی شرکت‌های خارجی و داخلی برای حضور در این نمایشگاه مواجه بودیم.
وی با اشاره به اختصاص فضایی به دانشگاه‌ها با تخفیف ویژه و یا رایگان در این نمایشگاه بیان کرد: به منظور برقرار کردن ارتباط بین دانشگاه‌ها و مسائل اجرایی ساختمان و همچنین افزایش رشد کیفی بازدیدکنندگان طی مکاتبه‌ای با دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشکده‌های فنی و مهندسی و مراکز علمی و پژوهشی از آنان جهت شرکت در نمایشگاه دعوت به عمل آورده‌ایم.
تهرانی یادآور شد: در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان دو همایش تخصصی تحت عناوین بررسی کارآمدی تعاونی‌های مسکن در امر ساخت‌وساز وبررسی مسائل فنی و زیربنایی ساخت وساز برگزار خواهد شد.
وی اظهار داشت: همچنین در این نمایشگاه کالاهایی در رشته‌های مختلف مانند تکنولوژی ساخت ساختمان، تکنولوژی آسانسورها، جرثقیل‌ها و بالابرها، دکوراسیون داخلی،
سنگ بنا و نمای ساختمان و سایر تاسیسات مرتبط عرضه می‌شود.
معاون دبیر کل اتاق تعاون مرکزی به میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش ساختمان اشاره کرد و افزود: طی سال‌های 80 تا 85 این میزان به ترتیب 35، 70، 35، 151، 710 و 501‌میلیون دلار بوده است که به طور میانگین از رشد 144‌درصدی برخوردار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: صنعت ساختمان کشور از نظر تکنولوژی و مصالح، مشکلی در بازارهای هدف ندارد و تنها مشکل این صنعت در بازارهای هدف، بحث نازک کاری و سلیقه این کشورها است.
تهرانی درخصوص تسهیلات در نظرگرفته شده برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ساختمان گفت: پرداخت جایزه صادراتی تا سقف 8‌درصد متناسب با عملکرد و پروژه‌های صادرکنندگان، استفاده از خطوط اعتباری با بازپرداخت 8 ساله، قبول ضمانت نامه تسهیلاتی با شرط 3‌درصد پرداخت نقدی و 97‌درصد ارائه سفته و تجهیز کارگاه‌ها وسایر ملزومات مورد نیاز تاسقف 10‌درصد مبلغ قرارداد با سود بهره حدود 5/4‌درصد را از جمله تسهیلات در نظرگرفته شده برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ساختمان اعلام کرد.به گفته وی، ساماندهی منظم در اجرای کار، رشد کیفی و حضور شرکت‌های جدید با ویژگی نوآوری از تفاوت‌های بارز هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با نمایشگاه‌های قبلی است.
تهرانی با اشاره به زمان برگزاری این نمایشگاه همزمان با تعطیلات تابستانی کشورهای خارجی افزود: امیدواریم طی سال‌های آتی زمان مناسب‌تری برای برگزاری این نمایشگاه اختصاص یابد تا شاهد حضور پررنگ‌تر کشورهای خارجی باشیم.
معاون دبیر کل اتاق تعاون مرکزی از تشکیل تعاونی‌های مسکن محلی در آینده نزدیک بر اساس مصوبه هیات دولت خبرداد و تصریح کرد: کلیه کسانی که عضو تعاونی مسکن نهادها، سازمان‌های دولتی و یا کارخانجات نبوده و با دارا بودن مشاغل آزاد ویژگی خاص آنها ساکن بودن در یک محله است، می‌توانند عضو تعاونی مسکن محلی شوند که دستورالعمل تشکیل این تعاونی‌ها در وزارت تعاون درحال نهایی شدن است.
تهرانی تعداد تعاونی‌های ثبت شده در کشور را ۱۳‌هزارو ۷۰۰ شرکت تعاونی اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶‌هزار و ۶۰۰ تعاونی فعال هستند که تعداد اعضای تحت پوشش آنها بیش از یک‌میلیون و ۴۵۴‌هزار نفر ( خانواده) است. همچنین قیمت تمام شده یک واحد مسکونی در تعاونی‌های مسکن ۳۰ تا ۴۰‌درصد ارزان‌تر از سایر واحدهای ساخت‌وساز مسکن است.