قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: نماسازی ساختمان‌های نوساز شهر تهران تابع هیچ‌گونه ضابطه‌ای نیست. «علیرضا جاوید» در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا همچون تهران گوناگونی نما در ساختمان‌ها دیده نمی‌شود، افزود: در اغلب شهرهای دنیا، نماهای قدیمی و سنتی ساختمان‌ها حفظ شده و فقط معماری داخل خانه‌ها تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: از آنجا که معماران و طراحان ساختمان به‌دلیل مشکلات مالی، تابع کارفرمایان هستند، در حال حاضر هیچ روند ثابت و مشخصی در نماسازی ساختمان وجود ندارد. وی در خصوص اقدامات شهرداری برای ساماندهی این موضوع، گفت: متاسفانه هم اکنون ساز و کار لازم برای اجرای دقیق قانون همسان‌سازی نماهای ساختمان در تهران فراهم نیست. به گفته جاوید، ماده ۱۱۰قانون شهرداری‌ها این اجازه را به شهرداری‌ها داده است که نسبت به تکمیل ساختمان‌های نیمه‌تمام و رها شده که کارنماسازی آنها انجام نشده، اقدام و هزینه آن را از مالک دریافت کنند. قائم‌مقام معاونت شهرسازی شهرداری تهران تاکید کرد: وظیفه قانونی شهرداری اجرای ماده ۱۱۰قانون شهرداری‌ها است که به‌دلیل شفاف نبودن متن آن و مشکلات زیاد شهرداری‌ها اجرا نمی‌شود و باید قانون‌گذار، در این خصوص اقدام کند. وی با انتقاد از نبود ضابطه و مقررات مشخص برای نماسازی ساختمان‌های تهران، تاکید کرد: وزارت مسکن و شهرسازی باید در این زمینه اقدام کند و با تدوین ضابطه و مقررات خاص، اجازه ندهد افراد هر طور که می‌خواهند نمای ساختمان خود را طراحی کنند. وی همچنین گوناگونی نماهای ساختمان‌های پایتخت را سبب ایجاد ناهماهنگی‌های بصری در شهر دانست که آرامش روانی را از شهروندان می‌گیرد.

جاوید گفت: وزارت مسکن و شهرسازی فقط وظیفه ساختمان‌سازی و نظارت بر اجرای فنی آن را ندارد و باید درخصوص تدوین قوانین نماسازی ساختمان‌ها نیز اقدام کند.