خرید و فروش وام مسکن و اوراق حق تقدم در بورس که اخیرا از سوی بانک مسکن مطرح شده است به نوعی فراموش کردن اهداف اولیه از سوی وزارت مسکن در جهت خانه‌دار کردن مردم است. احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قرار بود وام‌های مسکن دردی از مردم دوا کند و مردم را خانه‌دار کند، اما شرایط به گونه‌ای شده است که این وام‌ها منبع درآمد مناسبی برای دلالان و سرمایه‌داران شده است.

وی ادامه داد: انتقال خرید و فروش وام مسکن به بورس، افراد نیازمند را راهی بازار دلالی و واسطه‌گری می‌کند و کسانی که هیچ نیازی به این وام‌ها ندارند از این منبع استفاده می‌کنند و به این ترتیب دولت خود به خود افراد نیازمند را از خانه‌دار شدن دور می‌کند.

وی تصریح کرد: خرید و فروش وام مسکن و اوراق حق تقدم در بورس به طریقی کمک به حمایت از سرمایه‌داران و بساز و بفروش‌ها است و سیاستی اشتباه و غلط است. دولت از آنجا که در کنترل قیمت‌ها موفق نبوده و جلوی افزایش قیمت‌ها را نمی‌تواند بگیرد، این وام‌ها را به سمت بازار خرید و فروش هدایت می‌کند و می‌خواهد این گردش مالی را از بنگاه‌های معاملات ملکی به بورس بکشاند در صورتی که هر دوی این کار‌ها اشتباه است.

سرحدی با بیان این که باید این واقعیت را پذیرفت زمانی که سطح وام‌های ارائه شده یک چهارم قیمت واقعی مسکن است، وام‌ها کاری از پیش نمی‌برند و با افزایش سطح این وام‌ها نیز مردم از بازپرداخت اقساط آن ناتوان هستند، اظهار کرد: اصولا اعطای این وام‌ها موجب افزایش جو تورمی‌ در جامعه می‌شود و مسوولان وزارت مسکن گویا اهداف اولیه اعطای وام‌های مسکن را گم کرده‌اند. این سیاست‌ها، ادامه سیاست‌های شکست خورده قبلی است و این اقدامات خواسته یا ناخواسته کمک به قشر سرمایه‌دار جامعه و دور کردن مردم از آرزوی خانه‌دار شدن است.

مسوولان بانک مسکن مقدمات خرید و فروش وام مسکن و اوراق حق تقدم را در بورس مورد مطالعه قرار داده‌اند و در‌صورت تصویب نهایی، از این به بعد این وام‌ها در بورس خرید و فروش می‌شوند.