نوسازی تمامی بافت فرسوده در توان شهرداری تهران نیست

سازمان نوسازی در حد و اندازه تدوین طرح جامع نوسازی بافت‌های فرسوده تهران نیست رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نوسازی بافت فرسوده را در توان شهرداری تهران به تنهایی ندانست و تاکید کرد: شهرداری نمی‌تواند با اخذ عوارض نوسازی و درآمد‌های این چنینی این حجم انبوه بافت‌های فرسوده را نوسازی کند .

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی‌شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر‌، خطاب به مدیران جدید سازمان نوسازی شهر تهران گفت : «در حال حاضر یک سال از شروع فعالیت مدیران سازمان نوسازی گذشته است و با توجه به بودجه‌ها و طرح‌های در دست اقدام باید تصویر روشنی از اقدامات خود ارائه دهید و بگویید چه کار کرده‌اید.»

دکتر نادر شریعتمداری در قبال سیاست‌های مدیران سازمان نوسازی که دخالت در بافت فرسوده را با تحولات اقتصادی و اجتماعی توام کرده و ارائه طرح‌های صرفا عمرانی را راهگشای معضل بافت فرسوده نمی‌دانند‌، تاکید کرد :

این گونه طرح‌ها نیازمند هماهنگی‌های بسیار زیادی است و ما در عین حالی که استقبال می‌کنیم معتقد هستیم با توجه به حجم انبوه بافت فرسوده در تهران که نزدیک ۵۵‌درصد بافت تهران را در بر می‌گیرد اگر تمامی‌اقدامات را موکول به ایجاد یک طرح ایده آل کنیم این طی مسیر بسیار کند می‌شود.

وی با اعلام اینکه نمی‌توان تا رسیدن به یک مطلوب همه اقدامات را متوقف کنیم‌، گفت : اقدامات سازمان نوسازی در جای خود مفید است ولی در این راه نمی‌توان تعلل کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه روش‌های تملک گذشته جوابگو نیست و باید جایگزینی املاک مد نظر قرار گیرد‌، اضافه کرد : باید زمین‌های فراوانی که در اختیار سازمان مسکن وزارت مسکن و شهرسازی قرار دارد در اختیار شهرداری قرار گیرد تا برای جایگزینی بافت‌های فرسوده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به طرح جامع نوسازی که سازمان نوسازی تدوین کرده است‌، گفت: این طرح هنوز به دست ما نرسیده است هرچند در هر طرحی باید با استفاده از امکانات بخش‌خصوصی و ارائه روش‌های جدید تملک در نظر گرفته شود.

همچنین یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی‌شهر تهران گفت: ارائه طرح جامع نوسازی بافت‌های فرسوده تهران ادعای بزرگی است که سازمان نوسازی در حد و اندازه تدوین آن نیست و اساسا وزن سازمان‌، هم وزن نوسازی کل بافت‌های فرسوده تهران نیست.

دکتر خسرو دانشجو با بیان اینکه سازمان نوسازی نباید بیشتر از حد توانایی خود طرح و برنامه ارائه دهد‌، گفت: سازمان نوسازی باید در نوسازی الگو سازی کند و بخش‌هایی از شهر را به نحوی نوسازی کند که بتوان به این نوع نوسازی استناد کرد و آن را الگوی روشنی برای دیگر بخش‌ها دانست در حالی که در این مدت نتوانسته الگوی روشنی را ارائه دهد.

وی‌ توانمندی‌های سازمان نوسازی را در حد اصلاح و نوسازی گوشه‌ای از شهر دانست و تاکید کرد: اگر سازمان نوسازی کاری بیش از حد توانایی و وزن خود بردارد کارهای دیگری که توانایی انجامشان را دارند، روی زمین می‌ماند در حالی که وزن سازمان نوسازی یک هزارم نوسازی بافت فرسوده تهران هم نیست‌، چگونه مدیران آن طرح جامع برای بازسازی بافت فرسوده تصویب می‌کنند.

عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه نوسازی بافت فرسوده با توجه به حجم بسیار بالای آن و ناتوانی مالی و سازمانی شهرداری نیازمند کمک دولت و دیگر سازمان‌های و ارگان‌ها است‌، افزود: مجموعه دولت و به خصوص وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور باید دراین زمینه نقش فعالانه‌تری را بازی کنند و در کنار این نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان تهران باید فعالانه تلاش کنند تا بتوانیم این مشکل بزرگ را از سر راه تهران برداریم.

وی همچنین تاسیس شورایی به نام شورای‌عالی بازسازی بافت‌های فرسوده را ضروری دانست و گفت: تمامی‌سازمان‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با بحث بافت فرسوده باید در یک مجموعه منسجم توانمندی‌های اجرایی دولت و بخش‌خصوصی را در کنار کمک‌گیری از نظام اقتصادی و پولی بانک‌ها و دیگر موسسات اقتصادی یک جا جمع کنند در غیر این صورت با توانمندی‌های کنونی هیچ امیدی به بازسازی بافت‌های فرسوده نیست.

دانشجو‌، نوسازی بافت فرسوده را با به‌کارگیری تمام توان و بضاعت شهرداری و حتی کمک دولت بسیار مشکل دانست و تاکید کرد: مردم باید خود به صورت فعال در نوسازی بافت فرسوده حضوری پر رنگ داشته باشند و در صورت برنامه ریزی و استفاده از توان دولت‌، شهرداری و مردم شاید بتوانیم در ۱۰ سال آینده قسمت عمده بافت‌های فرسوده را نوسازی کنیم.

وی‌ حضور مردم به صورت جبری و با فشار و تهدید را در امر نوسازی بی‌ثمر دانست و تاکید کرد: مردم نباید در مشارکت‌های خود احساس ضرر کنند‌، بعضا فرمول‌هایی تدوین می‌شود که مردم باید مبلغی را دریافت کنند و یا فلان مبلغ را بپردازند بدون اینکه بحث رضایت و مشارکت آنها در نظر گرفته شود.

دانشجو با اعلام اینکه باید در بحث نوسازی از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کرد‌، افزود: باید برای بافت‌های فرسوده فکر عاجلی کرد زیرا در بسیاری از این بافت‌ها مردم از حداقل امکانات برخوردارند و در برخی محلات متوسط مساحت هر خانه کمتر از ۶۰متر است.

وی در مورد اقدامات شورای شهر تهران در این زمینه گفت: در طول ۳ سال گذشته اقدام به وضع قوانین و مقرراتی کردیم که به تشویق مردم جهت حضور در نوسازی بافت‌های فرسوده بپردازد که یک طبقه تراکم اضافی و استفاده از امکانات بیشتر برای کسانی‌ که به تجمیع قطعات در محله‌های دارای بافت فرسوده بپردازند از جمله آنها است.

دانشجو با بیان اینکه با یک تشویق ساده نمی‌توان به نوسازی بافت‌های فرسوده امیدوار بود، اضافه کرد: ارائه وام‌های نوسازی که دریافت آن یک‌هزار و یک پیچ و خم دارد و بعد از دریافت‌، وام بهره‌های بسیار بالایی دارد که عملا حضور مردم را در نوسازی منتفی کرده است.