معماری جدید اتلاف انرژی را افزایش می‌دهد

گروه مسکن - توجه به اقلیم در ساخت‌وسازهای شهر جایگاهی ندارد.

یک کارشناس مسکن، در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان مطلب فوق افزود: در کشور ما بدون توجه به بحث اقلیم، ساخت‌وسازها بر حسب یک الگوی واحد انجام می‌شود. محمد تقی رضایی حریری، اظهار داشت: هم‌اکنون در تمام استان‌ها و شهرها بدون توجه به اقلیم، فرهنگ، زبان و .... خانه‌ها مطابق یک الگوی واحد و به تبعیت از نحوه ساخت‌وساز در پایتخت ساخته می‌شود.

رضایی حریری با بیان اینکه ساخت‌وساز بدون توجه به اقلیم به عنوان فاجعه معماری محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام نقشه‌های معماری شبیه به یکدیگر کشیده می‌شوند.وی افزود: توجه به اقلیم با دانش جدید هماهنگ شده است.استاد دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه معماری سنتی ایران در طی چند دهه اخیر جزو بهترین‌ها بوده اظهار داشت: در ایران هنوز بعد از گذشت چندین دهه معماری جدید نتوانسته است به میزان گذشته صرفه‌جویی انرژی داشته باشد. به طوری که با شیوه‌های جدید معماری بیشترین اتلاف انرژی را داشته‌ایم.وی با اشاره به کم بودن جمعیت در دهه‌های پیشین گفت: با رشد جمعیت امکان ساخت خانه‌های تک‌واحدی وجود ندارد.چرا که میزان فعلی جمعیت تقاضا برای مسکن را افزایش داده است. رضایی حریری با اشاره به ساخت مجتمع‌های مسکونی با رشد جمعیت اظهار داشت: سنت‌های اجتماعی باید در ساخت این مجتمع‌های مسکونی رعایت شود.

این کارشناس مسکن، با اشاره به اینکه انبوه‌سازان سنت‌های اجتماعی را در ساخت مجتمع‌ها رعایت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: معماری سنتی و قدیمی با توجه به اقلیم صورت می‌گرفت، در حالی که امروز به اقلیم توجهی نمی‌شود.وی با بیان اینکه در ساختمان‌های سنتی صرفه‌جویی انرژی به طور کامل انجام می‌گرفت تصریح کرد: طی سال‌های اخیر با سپرده شدن ساخت‌وسازها به دست بسازبفروش‌ها و انبوه‌سازان منافع بهره‌برداری در نظر گرفته نمی‌شود.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه توجه به اقلیم با دانش جدید هماهنگ شده اظهار داشت: در معماری جدید برای عدم اتلاف انرژی دیوار ۸۰سانتی، خشتی ساخته نمی‌شود.

رضایی حریری با بیان اینکه هیچ کنترلی بر ساخت‌وسازهای تهران وجود ندارد، تصریح کرد: مقاوم‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساختمان‌ها از مواردی است که در ساخت‌وسازهای جدید به آن توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به عدم توجه به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله اظهار داشت: دیواره‌های خارجی ساختمان‌هایی که معماری جدید دارند با سفال ۱۰سانتی ساخته شده و مقاومت کمی در برابر زلزله دارند. این در حالی است که ساختمان‌هایی که با معماری سنتی ساخته شده‌اند مقاومت بسیار زیادی در برابر زلزله دارند.

کارشناس مسکن، با اشاره به اینکه قوانین شهرداری هر روز با آمدن مدیران جدید تغییر می‌کند، اظهار داشت: قوانین عمر طولانی ندارند و این امر موجب بی‌ثباتی تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

حریری رضایی در ادامه تصریح کرد: قوانین شهرداری در کشورهای پیشرفته قدمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ساله دارد.

این کارشناس مسکن با اشاره به فروش تراکم ساختمان در سال ۸۲ گفت: برج‌سازی و ساخت ساختمان‌های مرتفع در آن زمان رونق گرفت. به گفته وی: طی سال‌های اخیر نزدیک به ۱۲۰۰ برج مسکونی به ویژه در خیابان‌های شمالی شهر تهران ساخته شد.

حریری رضایی، افزود: ساخت برج‌های مسکونی در نقاط شمالی شهر مانع عبور هوای پاک از این نقاط به داخل شهر شد.

وی در پایان با اشاره به افزایش ساخت بزرگراه‌ها افزود: مسافت بزرگراه‌ها در شهر تهران نیز مطابق با استانداردهای معماری انجام نمی‌شود.