ارائه ایده‌ها و الگوهای روشن مداخله در بافت فرسوده، یکی از نیازهای اساسی این بخش است زیرا بدون الگوی روشن و دقیق و طرح‌های قابل اجرا‌، نوسازی بافت فرسوده تبدیل به اتوبان‌سازی می‌شود. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه اولین طرح ویژه نوسازی بافت فرسوده در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده است، گفت: این طرح در مقیاس ۱۳۰هکتار در منطقه ۱۵ شهرداری تهران به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است که این اولین کار در نوع خود است.

دکتر علیرضا عندلیب با اشاره به اینکه در طرح‌های گذشته بنا بر این بود که دو طرف اتوبان امام علی ساختمان‌سازی شود، افزود: ما با اعلام اینکه این همان تکرار نواب است طرحی را آماده کردیم و منطقه ۱۵ را به ۶ محله تقسیم کردیم که در راستای محله محوری بتوانیم با یک الگوی مداخله روشن و طرح ریزی بافت این منطقه را نوسازی کنیم.

وی موفقیت پروژه‌های نوسازی را در چارچوب برنامه‌های هدفمند دانست و تاکید کرد: اگر رویکرد شخصی و سلیقه ای داشته باشیم نوسازی نمی‌توان کرد و در واقع وقت و منابع را هدر داده ایم در حالی که ما به شدت از این کار پرهیز کرده‌ایم.

عندلیب پشتوانه‌های حقوقی مناسب را در پشتیبانی از طرح‌های نوسازی ضروری دانست و اضافه کرد: پشتوانه حقوقی یعنی اگر طرحی ارائه شد و به آن بی‌اعتنایی شد و هیچ کس کمک نکرد چه باید کرد و اگر کمک شد و مورد استقبال قرار گرفت چه تشویق و حمایتی باید شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه نوسازی نیازمند یک طرح تحقق پذیر و اجرایی است، گفت: یک طرح تحقق پذیر‌، یک مدیریت روشن‌، سیاست پشتیبان‌، حمایت حقوقی‌، نظارت فنی و راهکارهای عملی و علمی‌لازمه یک طرح نوسازی جامع و کاربردی است که در تمام این زمینه‌ها کارهایی انجام شده است.