حذف قیمت زمین، 30درصد از هزینه ساخت و ساز را کاهش می‌دهد
گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان- با حذف قیمت زمین از مسکن، هزینه ساخت و ساز 30درصد کاهش می‌یابد.

عکس: سامان دزیانیان
محمد عباسی، وزیر تعاون در نخستین نشست مطبوعاتی سال 86 با بیان اینکه ساخت مسکن برای مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت است اظهار داشت: مطابق تفاهمنامه‌ای که با وزارت مسکن به امضا رسید و همچنین براساس تبصره 6 قانون بودجه 86 با حذف قیمت زمین از مسکن، تعاونی‌ها در دو جهت به ساخت مسکن اجاره‌ای و ملکی خواهند پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: ساخت مسکن اجاره‌ای توسط تعاونی‌ها و مسکن ملکی توسط انبوه‌سازان تعاونی انجام می‌شود.عباسی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن این تبصره تصریح کرد: بر این مبنا امسال، سال حضور تعاونی‌ها برای ساخت مسکن است.
وزیر تعاون اظهار داشت: براساس این تفاهمنامه، شرکت‌های تعاونی تا زمانی که واحدهای مسکونی را به صورت اجاره به افراد واگذار کنند، از پرداخت پول زمین معاف هستند. به گفته وی، در صورتی که سازندگان قصد فروش واحدهای مسکونی را داشته باشند باید قیمت زمین را پیش از ساخت پرداخت کنند.
عباسی با اشاره به تاثیر اجرای این طرح بر کاهش قیمت مسکن اظهار داشت: به همین منظور زمین به صورت اجاره ۹۹ساله در اختیار تعاونی‌ها یا افرادی که تمایل به ساخت داشته باشند قرار می‌گیرد.
تعاونی مسکن محلات
وزیر تعاون تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت زمین تا ۵۰درصد از هزینه مسکن را برای مصرف‌کننده در بر دارد لذا با حذف بهای مسکن از ساخت، نزدیک به ۳۰‌درصد بهای ساخت مسکن برای سازنده کاهش می‌یابد.
عباسی خاطر نشان کرد: با اجرای این تفاهمنامه که با شکل‌گیری تعاونی‌های استان همراه است به نوعی واسطه‌های ساخت و ساز از بازار مسکن حذف می‌شوند.وزیر تعاون در پاسخ به سوالی مبنی بر شکل‌گیری تعاونی مسکن محلات در استان‌ها اظهار داشت: در شهرک‌های اقماری این طرح با تشکیل تعاونی‌ها می‌تواند موجب کاهش قیمت مسکن شود.


وی با بیان اینکه تشکیل هر نوع تعاونی در حیطه وظایف وزارت تعاون است، گفت: در کلانشهرها زمین هم در اختیار شهرداری و هم در اختیار وزارت مسکن قرار دارد که این دو ارگان می‌توانند با واگذاری زمین به تعاونی‌ها و انبوه‌سازان گام موثری در ساخت مسکن و کاهش قیمت بردارند.
وزیر تعاون همچنین در خصوص برنامه‌های وزارت تعاون برای نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده اظهار داشت: یکی از گام‌های اساسی که وزارت تعاون می‌تواند در ساخت مسکن بردارد برنامه‌ریزی برای نوسازی بافت‌های فرسوده است.
بافت‌های فرسوده
عباسی خاطر نشان کرد: مطابق قانون بودجه ۸۶ همه افرادی که توانایی ساخت خانه را داشته باشند می‌توانند با دریافت‌ زمین‌های دولتی بدون پرداخت بهای زمین بافت‌های فر‌سوده را احیا کنند.
وی در خصوص نحوه بازسازی بافت‌های فرسوده مربوط به بخش‌خصوصی گفت: شهرداری‌ها باید برای نوسازی بافت‌های فرسوده اقدامات لازم را انجام دهند.وزیر تعاون در پاسخ به سوالی مبنی بر امضای تفاهم نامه با شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار داشت: هنوز تفاهمنامه‌ای در این خصوص امضا نشده است، اما در سال جاری این تفاهم‌نامه امضا می‌شود.وزیر تعاون در بخشی از صحبت‌های خود مبنی بر مشکلات تعاونی‌‌ها به ویژه در بخش مسکن گفت: نظارت بر تعاونی‌ها به همین منظور اجرایی می‌شود.عباسی در ادامه نشست مطبوعاتی با اشاره به اینکه در سال قبل 300‌هزار فرصت شغلی توسط وزارت تعاون ایجاد شد گفت: این رقم در سال جاری به 450‌هزار نفر افزایش می‌یابد.
وزیر تعاون با اشاره به سهم ۲۵‌درصدی وزارت تعاون در اقتصاد ملی اظهار داشت: در حال حاضر سهم وزارت تعاون در اقتصاد ملی ۵‌هزار میلیارد تومان است که این رقم تا پایان برنامه چهارم باید به ۶۳‌هزار میلیارد‌تومان برسد.