چرا «دمیر» از «45 روزه‌سازی» بازدید نکرد؟

۵ نکته برای نمایش بهتر توانمندی‌های ایران در زمینه مسکن

گروه مسکن- کشورهایی که در زمینه‌های مختلف اقتصادی، صاحب تکنولوژی منحصر به فرد می‌شوند مترصد فرصت هستند تا بتوانند زمینه صادرات آن تکنولوژی را ایجاد کنند. بخش مسکن کشورمان حدود ۶ ماه پیش با پیگیری‌های وزیر مسکن موفق شد اختراع جدیدی در حوزه صنعتی‌سازی مسکن نصیب خود کند. این تکنولوژی که «نیک‌سیستم» نام دارد قادر است ظرف حدود ۴۵ روز یک ساختمان مسکونی دو طبقه را احداث کند. هم‌اکنون یک نمونه از این ساختمان در شهر جدید هشتگرد احداث شده که انتظار طبیعی این است که شبانه‌روز، متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی در این پروژه حضور پیدا کنند و از نزدیک از ویژگی‌های این ساختمان بازدید کنند!

اما بهترین فرصت برای صادرات تکنولوژی ۴۵روزه سازی مسکن، می‌توانست در سه روز اخیر که هیات عالی‌رتبه از وزارت مسکن ترکیه به ایران سفر کرده بود، به‌وجود بیاید که متاسفانه این امکان فراهم نشد. وزیر مسکن ترکیه بامداد دیروز بعد از سه روز اقامت در تهران، پایتخت ایران را به مقصد کشورش ترک کرد. «مصطفی دمیر» که به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده بود در روز اول اقامت، از مرکز تحقیقات ساختمان -یک محل اداری- بازدید کرد و بعد از آن، عازم برج میلاد -پروژه ساخته شده توسط شهرداری- شد. در روز دوم نیز به اصفهان سفر کرد. در اواخر وقت اداری روز سوم هم عازم شهر جدید پرند شد و بخش‌هایی از خانه‌های ساخته شده در این شهر را به مدت کمتر از یک‌ساعت بازدید کرد. نکته‌ای که در تنظیم برنامه بازدید وزیر مسکن ترکیه قابل طرح و پیگیری است، عدم توجه به تنظیم برنامه بازدید از پروژه ۴۵روزه‌سازی هشتگرد بود که اگر این اتفاق حاصل می‌شد، هیات ترکیه‌ای به جای آنکه یک‌طرفه و مدام از تکنولوژی قالب‌های تونلی ابداعی کشورش تبلیغ کند، مجبور می‌شد برای چند ساعتی از نزدیک، توانمندی متخصصان ایرانی را در زمینه ساخت مسکن مشاهده کند.

نکته جالب‌تر آنکه، مقامات حوزه مسکن کشورمان در قالب تفاهم‌نامه مشترک متعهد شده‌اند زمینه سرمایه‌گذاری ساختمانی دو طرفه را در دو کشور فراهم کنند.

اگر مبنای قضاوت را درباره علت عدم توجه به برنامه بازدید از پروژه نیک‌سیستم، فشردگی وقت هیات ترکیه‌ای قرار دهیم، در این‌صورت باز یک فرصت دیگر از دست رفته و آن اینکه برنامه بازدید از پرند می‌توانست به بازدید از هشتگرد اختصاص پیدا کند.

امید است در برنامه‌های سفر آتی مقامات مسکن کشورهای خارجی، این چند نکته مورد توجه قرار گیرد:

اول، گزارش تصویری و آماری کامل از نحوه ساخت‌وساز یک میلیون واحد مسکونی به‌صورت بروشورهای از پیش طراحی شده در اختیار هیات‌ها قرار گیرد.

دوم، از همین حالا پروژه‌های نمونه در مسکن‌مهر در نقاط مختلف کشور شناسایی شود تا برای چنین روزهایی، سفر یک روزه برای هیات خارجی جهت بازدید از این پروژه‌ها ترتیب داده شود.

سوم، پروژه ۴۵ روزه‌سازی که اختراع ایران در زمینه صنعتی‌سازی مسکن است، به جای آنکه رفتار عادی با آن شود، در صدر توجه مسوولان قرار بگیرد و در مواقع این‌چنینی با اتخاذ رویه تبلیغاتی، تلاش شود توجه هیات‌های خارجی به آن جلب شود تا بلکه در پایان سفر هیات‌های خارجی، حداقل یک قرارداد همکاری با ایران برای استفاده از تکنولوژی ابداعی، بسته شود.

چهارم، اگر احیانا ضعف‌هایی در پروژه ۴۵ روزه‌سازی وجود دارد که به‌واسطه آن از تنظیم برنامه بازدید پرهیز می‌شود، هرچه زودتر رفع نواقص تا سفر بعدی مقامات خارجی در اولویت کار قرار بگیرد.

و آخر اینکه، برنامه ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در ایران برای بسیاری از خارجی‌ها عجیب و غیرقابل باور است تا جایی‌که مصطفی دمیر دیروز در پرند اذعان کرد: «وقتی این همه ساخت‌وساز را مشاهده می‌کنم منقلب می‌شوم.» آیا اگر به جای نشست‌های مکرر، بازدید تخصصی برای مقامات در نظر گرفته شود، قدرت ساختمانی ایران بیشتر جلوه نمی‌کند؟