تدوین سند چشم‌انداز برای سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

در سیزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ تیرماه در مجتمع آموزشی رفاهی نفت محمود آباد مازندران برگزار شد، روسا و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان‌های سراسر کشور بر تقویت حضور مهندسان در عرصه‌های ساخت و ساز و عمران شهری تاکید کردند. رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این نشست بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه ساخت و ساز تاکید کرد و گفت: اجرای مقررات ملی ساختمان و اصولی‌ساز در وهله اول نیازمند ایجاد فرهنگ‌سازی در جامعه می‌باشد. تا زمانی که مردم رعایت استاندارد و اصول فنی و مهندسی را به عنوان یک ضرورت و الزام در ساخت و ساز نپذیرند، تلاش‌های جامعه مهندسی برای اجرای مقررات ملی ساختمانی و ارتقای کیفیت ساخت‌وساز بی‌نتیجه خواهد بود. محمد غرضی با اشاره به مصرف بی‌رویه انرژی در کشور یادآور شد: در صورت اجرای کامل مقررات ملی ساختمان علاوه بر اینکه عمر مفید ساختمان‌های کشور به ۲۰۰ سال می‌رسد، در زمینه مصرف انرژی نیز به نحو چشمگیری صرفه‌جویی انجام خواهد شد.

وی افزود: ساخت ساختمان‌هایی با عمر ۲۵ و ۳۰ سال برای کشور حاصلی جز تورم نداشته پس بهتر است با ایجاد بستر مناسب و فرهنگ‌سازی، جامعه را به سوی ساخت‌وساز اصولی و صنعتی‌سازی سوق داد.

رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه ساخت‌وساز در حال حاضر یک صنعت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: از زمانی‌که سازمان نظام مهندسی ساختمان فعالیت خود را آغاز کرد، زمینه‌های ساخت‌ ساختمان‌ها با استفاده از فن‌آوری فنی و مهندسی فراهم شد و در همین راستا هم‌اکنون در ساخت‌و‌ساز‌های صنعتی و رعایت اصول فنی و مهندسی بیش از هر زمانی لحاظ می‌شود.

در همین ارتباط رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران روند ساخت‌وساز را در کشور امیدوارکننده دانست و گفت: پس از تصویب و ابلاغ قانون نظام مهندسی و گذشت ۱۳ سال از عمر سازمان نظام مهندسی، این تشکل صنفی و حرفه‌ای، روبه‌ پیشرفت بوده و آینده روشنی در انتظار ساخت‌وساز کشور می‌باشد.

علی ترکاشوند افزود: هدف اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان اجرای کامل قانون مقررات ملی ساختمان است و در همین راستا تلاش‌های فراوانی برای آشنایی دست‌اندرکاران، سازندگان و صاحبان حرفه‌های مرتبط با ساخت و ساز با مقررات ملی ساختمان صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه اجرای کامل مقررات ملی ساختمان نیازمند همکاری همه ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با امر ساخت‌وساز است، خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی به تنهایی نمی‌تواند ساخت و ساز کشور را به سمت اصولی‌سازی پیش ببرد و این کار مهم حیاتی نیازمند همکاری تمامی سازما‌ن‌های ذی‌ربط از جمله وزارت مسکن و شهرداری‌ها می‌باشد.

ترکاشوند یادآور شد: ساخت‌وسازهای فنی و اصولی امنیت جانی و مالی شهروندان را تضمین نموده و برای دستیابی به این مهم ضروری است بسترهای لازم جهت استانداردسازی و ورود فن‌آوری‌های پیشرفته به صنعت ساختمان فراهم شود.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران، برای حفظ منابع و سرمایه هنگفتی که در بخش ساخت‌وساز در حال گردش می‌باشد و استفاده بهینه از آن، چاره‌ای جز اجرای کامل مقررات ملی ساختمان نیست.

ترکاشوند استانداردسازی مصالح ساختمانی، به‌کارگیری کارگران و سازندگان ساختمان آموزش دیده در دوره‌های فنی و حرفه‌ای ساختمان و استفاده از فن‌آوری‌های جدید در ساختمان‌سازی را از جمله راهکارهای ساخت ساختمان‌های ایمن و مقاوم دانست و تاکید کرد. برای کاهش خسارت‌های ناشی از زلزله و بلایای طبیعی چاره‌ای جز ساخت ساختمان‌های مقاوم نداریم و ضرورت این کار زمانی بیشتر احساس می‌شود که خطر وقوع زلزله همواره ما را تهدید می‌کند.

همچنین در همین زمینه رییس سازمان نظام مهندسی مازندران ارتقای کیفیت ساخت‌وساز را اصلی‌ترین وظیفه جامعه مهندسی دانست و گفت: در حالی که سازمان نظام مهندسی ساختمان اصلی‌ترین متولی نظارت و کنترل بر امر ساخت‌وساز است، اما در عمل به‌دلیل عدم اجرای کامل مقررات ملی ساختمان نقش کافی و فراگیری در این راستا ایفا نمی‌کند.

نادعلی رمضانپور با تاکید بر افزایش نقش سازمان نظام مهندسی در کنترل ساخت‌وساز گفت: با توجه به سهم ده درصدی ارزش افزوده بخش ساختمان در تولید ناخالص داخلی اقتصاد، نقش ویژه و کارآمد سازمان نظام مهندسی در بخش صنعت ساختمان بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران فراهم کردن زمینه رشد و اعتلای کیفیت خدمات مهندسی، نظارت بر حسن اجرای آن، ایجاد تغییر نگرش مردم در مورد ساخت‌وساز و بسترسازی برای ساخت‌وسازهای اصولی را از جمله مهم‌ترین سیاست‌های این سازمان برشمرد و خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی عمومی و دانش فنی مردم نسبت به رعایت مقررات ملی ساختمان و افزایش بهره‌وری و ایمنی ساخت‌وسازها از جمله راهکارهای دستیابی به اهداف عالیه نظام مهندسی که همانا ارتقای ساخت‌وساز در کشور است، می‌باشد و بی‌توجهی به این مسائل و نقش ویژه جامعه مهندسی در امر ساخت‌وساز و کنترل آن موجب بروز مشکلات فراوانی در صنعت ساخت‌وساز کشور شده است.

رمضانپور افزود: بدون تردید سازمان نظام مهندسی ساختمان با توجه به وظایفی که در قانون برای آن در نظر گرفته شده است، می‌تواند نقش ارزنده‌ای در توسعه کشور و ایجاد رفاه و آسایش و ایمنی برای مردم ایفا نماید.

رییس نظام مهندسی ساختمان استان مازندران تاکید کرد: مهندسان زمانی می‌توانند نقش اصلی خود را در زمینه ساخت‌وساز و کنترل ساختمان ایفا نمایند که بسترهای لازم برای اجرای مقررات ملی ساختمان در کشور فراهم شده باشد و سایر مسوولان مرتبط با امر ساخت‌وساز همکاری و تعامل لازم را در این زمینه با اعضای سازمان نظام مهندسی داشته باشند.

رمضانپور در پایان تدوین سند چشم‌انداز برای سازمان نظام مهندسی کشور را یکی از گام‌های موثر برای دستیابی به اهداف عالیه این سازمان دانست و گفت: سازمان نظام مهندسی برای انجام موفق ماموریت ذاتی خود که نظارت و کنترل بر ساخت‌وساز می‌باشد، نیازمند تدوین سند چشم‌انداز به جهت پیشبرد اهداف و آرمان‌های سازمان و دستیابی به ارتقای کیفیت ساخت‌وساز در کشور می‌باشد.