میانگین زیربنای مفید واحدهای مسکونی در هر پروژه باید ۷۵ مترمربع باشد

گروه مسکن- فرید قدیری: کارگروه مسکن در دولت، ضوابط جدیدی برای احداث مسکن‌مهر تعیین کرده که به موجب آن، سازنده‌ها موظفند به گونه‌ای طراحی ساختمان‌ها را انجام دهند که میانگین متراژ مفید واحدهای مسکونی در هر پروژه ۷۵ متر مربع باشد. پیش‌از این، به‌رغم آنکه در تبصره ۶ بودجه ۸۶، میانگین مساحت واحدهای مسکونی‌مهر ۵۰ متر مربع تعیین شده بود، اما چون اجباری به رعایت آن وجود نداشت، پروژه‌ها بسته به توانایی مالی اعضا بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از حد مجاز احداث می‌شد.

با تصمیم جدید کارگروه مسکن، انبوه‌سازان می‌توانند در طراحی سازه‌های ۹۹ ساله، حداقل سه نوع متراژ مختلف - حدود ۵۵ متر، حدود ۷۰ متر و حدود ۹۳ متر- را به عنوان مساحت مفید واحدها در نظر بگیرند تا در نهایت میانگین متراژ با آنچه تعیین شده، انطباق پیدا کند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، دولت در حالی محدوده مساحت واحدهای مسکونی‌مهر را ۲۵ متر مربع افزایش داده که سهم تسهیلات بانکی از کل هزینه ساخت این واحدها نیز به‌صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است.

انبوه‌سازان با توجه به قیمت تعیین شده ساخت مسکن‌مهر که متر مربعی ۳۰۰ هزار تومان است، برای احداث یک واحد ۵۰ مترمربعی

حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه می‌کنند، اما بانک برای این واحد ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌کند! این پدیده استثنایی باعث شده بسیاری از سازنده‌ها در مناطق مختلف کشور به جای طراحی واحدهای بزرگ، متراژ‌های کوچک در نظر بگیرند.

اما با مصوبه جدید کارگروه مسکن که اخیرا ابلاغ شده، حد مجاز متراژ برای احداث مسکن‌مهر به گونه‌ای اعمال می‌شود که کارآیی تسهیلات بانکی از هزینه ساخت تجاوز نکند. به گزارش دنیای‌اقتصاد، متن مصوبه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در کارگروه مسکن درباره میانگین مساحت مفید واحدهای مسکونی‌مهر به این شرح است: مطابق با الگوی مصرف مسکن‌مهر میانگین زیربنای مفید واحدهای احداثی در هر پروژه در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۷۵ متر مربع و در سایر شهرها، ۱۰۰ متر مربع است.

کلیه پروژه‌های مسکن‌مهر که در اراضی واگذاری دولتی اعم از انبوه‌سازی، تعاونی و گروه‌های چند خانواری احداث می‌شوند ملزم به رعایت الگوی مصرف مسکن هستند.

پروژه‌های مسکن‌مهر که در اراضی ملکی (خود مالک) اعم از حقیقی و حقوقی یا اضافه اشکوب احداث می‌شوند، الزامی به رعایت الگوی مصرف مسکن ندارند و مشمول استفاده از تسهیلات و یارانه مسکن‌مهر می‌شوند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، گذشته از بحث افزایش تسهیلات ساخت مسکن‌مهر و لزوم افزایش متراژ واحدها، عامل مهم دیگری که باعث شده میانگین مساحت مفید واحدها افزایش پیدا کند، بحث توجه به خاصیت سکونتی این نوع واحدها است. در گذشته و زمانی‌که طرح مسکن‌مهر در دولت مطرح شد، گروهی تصورشان این بود که تامین مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد نیازی به توجه به فاکتورهای طبیعی در احداث مسکن ندارد و چنانچه زمین رایگان به افراد متقاضی داده شود، مشکل تامین مسکن کم‌درآمدها مرتفع خواهد شد.

اما طی این مدت، نوع نیاز متقاضیان مسکن‌مهر و همچنین سطح توقع طبیعی این افراد شناسایی شده و مسوولان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که کوچک‌ترین تفاوت ظاهری یا فنی بین واحدهای مسکونی‌مهر با واحدهای معمولی می‌تواند منجر به عدم استقبال و در نتیجه ورود این واحدها به بازار خرید و فروش شود.

پیش‌بینی می‌شود با اعمال مقررات جدید برای تعیین مساحت مسکن‌مهر، استفاده مصرفی از این واحدها یک گام به اهداف نهایی نزدیک شود.