فراخوان سرمایه‌گذاری خارجی در بافت‌های فرسوده

بخش‌هایی از طرح حمایت از بافت‌های فرسوده در جلسه علنی مجلس تصویب شد

گروه مسکن- لیلا درخشان: معاون وزیر مسکن در حوزه بافت‌های فرسوده با اشاره به آنچه که روز گذشته، مجلس در خصوص طرح حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده تصویب کرد، از صدور مجوز استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه خبر داد. احمد صادقی به دنیای‌اقتصاد گفت: با توجه به رکود اقتصادی به خصوص در حوزه ساخت‌وساز در بسیاری از کشورهای جهان، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در بازار نوسازی بافت‌های فرسوده کشورمان وارد شوند.صادقی تصریح کرد: تسهیلات بانکی و حمایت‌هایی که دولت به تازگی در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته زمینه جذب سرمایه‌های خارجی را فراهم کرده است.به گزارش دنیای‌اقتصاد، روز گذشته در حالی برای دومین بار بخشی از طرح حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در مجلس مورد تصویب قرار گرفت که برخی از گمانه‌زنی‌ها راجع به تعیین تکلیف املاک مجهول‌الهویه در بافت‌های فرسوده، احتمال ایجاد واسطه گری از سوی شرکت‌های دست‌اندرکار مجری مورد تایید وزارت مسکن و نحوه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ابهاماتی را پیش روی این طرح قرار داده است.

تکلیف املاک مجهول‌الهویه در بافت‌های فرسوده

مهندس احمد صادقی- معاون وزیر مسکن- در این زمینه به دنیای‌اقتصاد گفت: با توجه به اینکه برخی از بافت‌های فرسوده مجهول‌المالک هستند یا صاحبان آنها به خارج از کشور فرار و ملک خود را عملا رها کرده‌اند، در نتیجه وجود املاک فاقد مالک در بافت‌های فرسوده امری بدیهی است. براین اساس به موجب قانون وجوهات حاصل از مزایده این نوع املاک به حساب نماینده ولی فقیه واریز می‌شود که به صلاحدید خود می‌توانند در مورد واگذاری آن به دولت تصمیم‌گیری کنند.

درس عبرت از مسکن مهر

وی با اشاره به شیوه‌های در پیش گرفته برای تامین منابع مالی در بافت‌های فرسوده نظیر انتشار اوراق مشارکت، جلب مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی یا داخلی، ایجاد صندوق‌های دولتی گفت: سعی کرده‌ایم از منابع مختلف تامین مالی بافت‌های فرسوده را انجام دهیم که جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی از جمله این موارد است.

به گفته صادقی، تاکنون هیچ تلاشی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بافت‌های فرسوده صورت نگرفته است. اما با توجه به تجربه موفق جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مسکن مهر احتمال آن می‌رود که موفقیت چشمگیری در این زمینه حاصل شود.

استقبال خارجی‌ها مبرهن است

وی گفت: با توجه به رکود اقتصاد در کل جهان و مخصوصا در اروپا پیش‌بینی می‌شود که کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده تمایل زیادی از خود نشان دهند. همچنان که در مسکن مهر نیز این اتفاق افتاد و شرکت‌های زیادی از کشورهای ترکیه، کره و چین وارد پروژه مسکن مهر شدند و اقدام به سرمایه‌گذاری کردند. این درحالی است که این تجربه نیز قطعا با توجه به تسهیلات تشویقی در نظر گرفته شده در امر نوسازی بافت‌های فرسوده تکرار خواهد شد.

انسداد راه‌های دلالی شرکت‌های واسطه

این مقام مسوول در وزارت مسکن اذعان داشت: برخلاف تصورات ایجاد شده، واگذاری مسوولیت ساخت‌وساز به شرکت‌های خصوصی جدیدی که توسط شهرداری و وزارت مسکن ایجاد خواهد شد، به هیچ وجه به معنای ایجاد واسطه‌گری نیست و شرکت‌هایی که در این راستا وارد کار می‌شوند، کاملا مورد تایید وزارت مسکن هستند که براین اساس با استفاده از مولفه‌های مختلفی نظیر میزان سرمایه، سابقه شرکت، ظرفیت تولید مسکن و سایر شاخص‌های دیگری پتانسیل شرکت‌های داوطلب بررسی و سپس بعد از عبور از یکسری فیلترهای گزینشی وارد کار می‌شوند و از این رو تمامی راه‌ها برای هرگونه واسطه‌گری شرکت‌ها بسته خواهد شد.

خط اعتباری را دولت می‌دهد

معاون وزیر مسکن اذعان داشت: در حال حاضر ۵ ماده از طرح حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در مجلس مورد رسیدگی قرار گرفته است و ماده ۶ تا ۱۲ آن هم در دو جلسه آتی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. وی گفت: تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای نوسازی بافت‌های فرسوده از جمله مفادی است که در جلسات آینده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه در این طرح پرداخت این رقم از سوی دولت در قالب پیشنهاد تعریف شده است.