پروژه‌های 99 ساله دو ایراد فنی دارد

گروه مسکن- لیلا درخشان: یک کارشناس مسکن با بیان اینکه دو ایراد فنی به پروژه‌های مسکن مهر وارد است، گفت: یک بحث مکان یابی نامناسب مسکن مهر است و بحث دیگر نادیده گرفتن خدمات زیربنایی است. دکتربیت‌ا... ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: تعجیل در مکان‌یابی زمین‌های ۹۹ ساله باعث شده است تا عمده زمین‌های مسکن مهر در مکان‌هایی تخصیص یابد که از هر لحاظ نامناسب است.

البته زمین‌هایی که در شهرهای اقماری در این راستا واگذار شده به مراتب وضعیت بهتری دارند؛ چرا که به هر حال بر روی این زمین‌ها مطالعات هر چند ناقص اعمال شده است، اما در سایر موارد مطالعات مکان‌یابی زمین‌های مسکن مهر محقق نشده است.

نواقص خدمات زیربنایی و روبنایی

ستاریان خاطرنشان کرد: علاوه براین وجود نقیصه در خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر نیز از جمله دیگر ایرادات فنی به مسکن مهر است؛ چرا که حذف رادیاتور، پکیج، سرامیک و... از فرآیند ساخت باعث افت کیفی ساخت‌وسازهای مسکن ۹۹ ساله می‌شود.

البته با توجه به اینکه گروه‌های هدف مسکن مهر عمدتا اقشار آسیب‌پذیر هستند، این مساله باعث شده است تا دولت رویکرد ارزان‌سازی را در پیش بگیرد. این در حالی است که اگر چشم‌انداز مطلوب اقتصادی در جامعه توسط دولتمردان القا شود وشرایط افزایش سطح رفاه عمومی همه دهک‌ها در آینده فراهم شود، ساخت مسکن ارزان با کیفیت نازل نیز خود به خود از دستور کار متصدیان خارج خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه نیاز به خدمات زیربنایی شامل مدرسه، فرهنگسرا، بیمارستان و... نیز از جمله دیگر مواردی است که حتما در ساخت مسکن مهر باید جدی گرفته شود، گفت: در صورتی که مسکن مهر به نتیجه برسد و جذب جمعیت در آن اعمال شود، بعد از گذشت مدتی کوتاه ناخودآگاه نیاز به خدمات زیرساختی بروز خواهد کرد که در آن صورت باید پاسخ مناسب به این نیاز از سوی دولت داده شود.

سود انبوه‌سازان مشروط به شرایط روز

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به ورود انبوه‌سازان به مسکن مهر گفت: اگر چه برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که میزان سود انبوه‌سازان در مسکن مهر چشمگیر است، اما واقعیت این است که پاره ای از شرایط نظیر چگونگی اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها و همچنین قیمت تمام شده مصالح ساختمانی و دستمزد منابع انسانی بعد از اجرای این قانون نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش یا کاهش میزان سود انبوه‌سازان دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه نحوه اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها نقش موثری در قیمت تمام شده ساخت مسکن مهر ایفا خواهد کرد، از این رو سود انبوه‌سازان هم به طور مشروط به چگونگی پیاده کردن قانون هدفمند شدن یارانه‌ها بستگی دارد.

این کارشناس مسکن با اشاره به طرح‌های دولت شامل حذف تعرفه آهن به منظور مصون ماندن قیمت مصالح عمده ساختمانی از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها گفت: اگر چه مصالح عمده ساختمانی نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت تمام شده ساخت دارد، اما مولفه‌هایی نظیر سایر اقلام مصالح ساختمانی، دستمزد منابع انسانی و... به عنوان عناصری تاثیر گذار در قیمت تمام شده مسکن نقش بازی می‌کنند.

وی افزود: علاوه براین دولت هر طرحی که برای کنترل قیمت‌ها در پروژه مسکن مهر دارد باید آن را به صورت عملیاتی و دقیق مشخص کند تا اجرایی کردن آن به صورت تضمینی امکان‌پذیر شود.

به گفته ستاریان یک نقشه راه مشخص با مکانیزم‌های دقیق از جمله راهبردهایی است که شرایطی را فراهم می‌آورد تا پروژه مسکن مهر از محل اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها آسیب نبیند.

خط اعتباری نفتی است

ستاریان که هم‌اکنون در تهران مشغول ساخت‌وساز پروژه‌های نیمه‌لوکس است، در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اشاره به اینکه افزایش دوبرابری خط اعتباری مسکن مهر از محل درآمدهای نفتی است، تصریح کرد: شرایط ایده آل آن است که تزریق سرمایه به بخش مسکن ازطریق مجراهای خارج از منابع دولتی باشد؛ چرا که جذب سرمایه‌های دولتی کارساز نیست و نمی‌تواند جوابگوی حجم عظیم نیاز به تولید مسکن در کشور ما باشد.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه تمرکز دولت بر مسکن مهر تبعات منفی به دنبال دارد، گفت: روال معمول در بخش مسکن شامل توزیع عادلانه تسهیلات به همه بخش‌های مسکن شامل انبوه‌سازان، خدمات نوسازی و ... بوده است. این در حالی است که در شرایط فعلی تخصیص تسهیلات فقط به بخش مسکن مهر تعلق پیدا کرده است و سایر بخش‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

به گفته ستاریان، پیش‌تر پراکندگی واگذاری تسهیلات بانکی در سطح وسیع و با توجه به نیازهای مختلف عملیاتی می‌شد؛ اما در حال حاضر تمامی این تسهیلات به مسکن مهر تزریق شده است.