پرداخت ودیعه 10 میلیونی به مالکان بافت‌‌های فرسوده

گروه مسکن- سحر باباخانی: معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از امکان پرداخت ۱۰ میلیون تومان ودیعه مسکن به مالکان بافت‌های فرسوده برای اجاره واحد مسکونی در مدت نوسازی ملک آنها خبر داد. هیربد معصومی، در این‌باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با مشخص شدن نحوه پرداخت این مبلغ توسط وزارت مسکن، مالکان بافت‌های فرسوده می‌توانند تا مادامی که عملیات نوسازی ملک آنها در حال انجام است، با مبلغ ودیعه دریافتی، اجاره‌نشین باشند.

وی در ادامه با تاکید بر سیاست جدید شهرداری در نوسازی بافت‌های فرسوده توضیح داد: معاونت معماری و شهرسازی به دنبال آن است که با تسهیلات ویژه نوسازی بافت‌های فرسوده، این پروژه را به نحوی رایگان و بدون فشار مالی برای سازندگان و مشارکت‌کنندگان تمام کند و پرداخت ودیعه برای اجاره مسکن نیز از جمله این تسهیلات است؛ چراکه متقاضیان می‌توانند با دریافت ۱۰ میلیون تومان ودیعه قرض‌الحسنه بدون سود باز پرداخت، در طول مدتی که برای ساخت مسکن احتیاج به سرپناه دارند از این تسهیلات مالی استفاده کنند و بدون سود و در مدت بیش از ۲ سال به بالا آن را پرداخت نمایند.

معاون معماری و شهرسازی همچنین تاکید کرد، در طرح‌های قبلی، این تسهیلات تنها به افرادی اهدا می‌شد که قصد تجمیع و نوسازی داشتند ولی از این پس به تک پلاک‌ها هم ارائه می‌شود. به گفته وی، شرط اهدای وام ۱۰ میلیونی، سکونت در بافت‌های فرسوده است و بانک عامل این پروژه نیز، به احتمال زیاد بانک ملی خواهد بود، ولی جزئیات بیشتر پس از پیگیری‌های وزارت مسکن و شهرسازی از بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، همزمان با اولین نشست فصلی مدیران و معاونان شهرداری با شهردار تهران اهم اولویت‌های معاونت معماری و شهرسازی که تمامی ساخت‌و‌سازها بر اساس قوانین و سیاست‌گذاری‌های این معاونت انجام می‌گیرد، مشخص شده و مورد تاکید قالیباف قرار گرفت.

هیربد معصومی، معاون معماری و شهرسازی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در سال ۸۸ ، ۸۰ درصد فعالیت‌های این معاونت با نظارت کامل به بخش خصوصی واگذار شد و امسال نیز ۲۰ درصد مابقی، تماما به دفاتر خدمات الکترونیک واگذار خواهد شد.

به گفته وی، توجه ویژه به مقوله نوسازی بافت‌های فرسوده با اولویت رسیدگی به وضعیت نحوه پرداخت وام ۱۰ میلیونی اجاره و ۲۰ میلیونی ساخت از وزارت مسکن و شهرسازی در راس برنامه‌های این معاونت قرار گرفته است که در قالب پروژه نوسازان دنبال خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران، همچنین با بیان این مطلب که با بررسی طرح‌های تفصیلی شهر تهران باید در سال جدید تمامی ساخت‌و‌سازها بر اساس این طرح انجام شود، به «دنیای‌اقتصاد» توضیح داد: برای اولین بار طرح تفصیلی جدید در مقیاس یک دو هزارم و در قالب ۴۰۵ شیت نقشه و ۴۰۰۰ واحد اطلاعات تنظیم شده و پس از ابلاغ در تمامی مناطق به اجرا در خواهد آمد.

معصومی در ادامه از طرح ویژه توسعه پارکینگ‌های طبقاتی مکانیزه در تهران خبر داد و گفت: این ماموریت ویژه نیز با همکاری بخش خصوصی به معاونت معماری و شهرسازی سپرده شده و بر حسب نیاز در هر منطقه و ناحیه اجرا خواهد شد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، با استناد به صحبت‌های معاون معماری و شهرسازی، اجرای مصوبات سال ۸۸ شورای شهر تهران در سال ۸۹ و ارتقای فضاهای تفریحی و اوقات فراغت برای شهروندان نیز در اولویت برنامه‌هایی است که باید در نیمه دوم سال به اجرا در بیاید.

به دنبال تمامی این تاکیدات، تعیین تکلیف اداره حریم شهر تهران و روستاهای حاشیه آن نیز جزو اهدافی است که در سال ۸۹ با جدیت دنبال خواهد شد؛ چراکه در حال حاضر نظارت و کنترل ساخت و سازهای حاشیه تهران در برخی موارد با شهرداری و در برخی موارد با بخشداری‌ها است که این مساله نیز باید توسط وزارت کشور تعیین تکلیف شده و برای اجرای کامل و جامع به شهرداری‌های نواحی سپرده شود؛ چراکه خارج از محدوده ۵ هزار و ۹۰۰ کیلومتر حریم تهران نیز باید تحت کنترل شهرداری قرار بگیرد.

به گفته معصومی، تمامی مدیران شهری موظفند در حوزه شهرسازی و معماری تا نیمه اول سال ۸۹ این اولویت‌ها را به اجرا درآورده و عملیاتی کنند.