رکورد‌کاهش قیمت شکسته شد
دنیای اقتصاد- با شکل‌گیری موج کاهش قیمت مسکن از اواسط سال ۸۷، اثرگذاری کامل این موج در سال ۸۸ نمود پیدا کرد. گزارش جدید وزارت مسکن از ارزش معاملاتی واحدهای مسکونی نشان می‌دهد که پارسال برای اولین‌بار در طول ۱۷ سال گذشته، قیمت مسکن در شهر تهران ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد و از متری متوسط یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان در سال ۸۷ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال ۸۸ رسید. پیش‌از این، بیشترین نرخ کاهش قیمت در بازار مسکن تهران مربوط به سال ۷۶ با رقم ۷/۲- درصد بوده است.

وزارت مسکن منتشر کرد
نرخ جدید کاهش‌قیمت مسکن
پارسال برای اولین‌بار در طول 17 سال گذشته، قیمت مسکن 25 درصد کاهش پیدا کرد
معاون وزیر مسکن: انتظار می‌رود در سال‌جاری ثبات قیمت‌ مسکن استمرار پیدا کند
گروه مسکن- فرید قدیری: با شکل‌گیری موج کاهش قیمت مسکن در اواسط سال 87، اثرگذاری کامل این موج در سال 88 نمود پیدا کرد. گزارش جدید وزارت مسکن از ارزش معاملاتی واحدهای مسکونی نشان می‌دهد، پارسال برای اولین‌بار در طول 17 سال گذشته، قیمت مسکن در شهر تهران 25 درصد کاهش پیدا کرد و از متری متوسط یک میلیون و 840 هزار تومان در سال 87 به یک میلیون و 400 هزار تومان در سال 88 رسید. پیش‌از این، بیشترین نرخ کاهش قیمت در بازار مسکن تهران مربوط به سال 76 با رقم 7/2- درصد بوده است.
قیمت مسکن در تهران بعد از جهش ۸۰ درصدی در سال ۸۶، در بهار و تابستان سال ۸۷ ثابت ماند و از ابتدای نیمه دوم سال شروع به کاهش کرد، به طوری که متوسط ارزش معاملاتی هر متر مربع واحد مسکونی از ۲ میلیون تومان در نیمه اول سال ۸۷ به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در پاییز و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در زمستان همان سال رسید. به این ترتیب اگرچه مقایسه فصلی قیمت مسکن در سال ۸۷ از کاهش حداکثر ۱۰ درصدی حکایت دارد، اما متوسط قیمت مسکن در سال ۸۷ نسبت به سال قبل از آن ۲۳ درصد رشد کرده است.
این در حالی است که در سال 88، برای اولین بار ارزش واقعی مسکن در معاملات قطعی، با افت بیش از 20 درصدی مواجه شد.
گزارش وزارت مسکن در این باره نشان می‌دهد، در طول سال ۸۸، قیمت مسکن در تهران نوسان زیادی نداشته و حداقل و حداکثر جهش آن بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نوسان بوده است.
بررسی روند تغییرات قیمت مسکن حاکی است در ابتدای سال گذشته قیمت‌ها در سطح حداکثری بوده که به تدریج با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی، کمترین سطح تجربه شده است.
انتظار تثبیت قیمت را داریم
در همین‌باره معاون ارشد وزیر مسکن با اشاره به اینکه، نرخ کاهش قیمت مسکن در سال گذشته طی دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد در سال 88 دسترسی خانوارهای کم‌درآمد به مسکن ملکی، بیشتر شده است. ابوالفضل صومعه‌لو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر تحولات به‌وجود آمده در بازار مسکن نشان از ثبات نسبی قیمت‌ها دارد.
وی افزود: سیاست دولت ثبات در قیمت مسکن است، اما آنچه که ما بررسی کرده‌ایم حکایت از روند نزولی نرخ رشد اجاره‌بها دارد.
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن در ادامه گفت: با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت انتظار می‌رود در سال‌جاری ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن استمرار پیدا کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، تحلیل مقام وزارت مسکن درباره روند تغییرات قیمتی، از تکمیل دوره رکود و آغاز دوره رونق حکایت دارد. بخصوص اینکه، نرخ صدور پروانه‌های ساختمانی نیز در ماه‌های اخیر با رشد خیره‌کننده مواجه شده است. رونق ساختمانی به همراه رونق معاملاتی در شرایطی به‌وجود آمده است که اوضاع قیمت‌ها تغییر قابل ملاحظه‌ای پیدا نکرده است. در هفته‌های اخیر، اغلب قراردادهای مربوط به ملک مسکونی با قیمت‌های مشابه سال قبل منعقد شده است.
در حال حاضر انتظار در بازار مسکن این است که نرخ‌های مربوط به اجاره مجددا با کاهش روبه‌رو شود.