شهرداری تهران همچنان نگران هدفمند شدن یارانه‌ها

گروه مسکن - سحر باباخانی:اگرچه بارها توسط شهردار و معاون مالی اداری شهرداری تهران اعلام شده که در صورت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بار مالی ۸۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری تحمیل شده و تنها یک چهارم این رقم در لایحه هدفمند کردن لحاظ شده است، ولی تا به امروز کمک‌های دولتی در حد لایحه باقی مانده و هیچ ابلاغیه قابل اتکایی به شهرداری تهران نشده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، این در حالی است که کاظم دلخوش، یکی از اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول در مجلس اعلام کرده شهرداری تهران می‌تواند حدود ۳ هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی برای جبران حذف یارانه‌ها برداشت کند و از سهمی ۳۰ درصدی از درآمد یارانه‌ها که به بخش تولید و خدمات اختصاص یافته بهره‌مند شوند و در نهایت در ۲۰ درصدی که برای بودجه جاری دولت و سازمان‌ها در نظر گرفته شده،سهیم باشد. ولی تمامی این تسهیلات در حد یک لایحه همچنان در دست بررسی است و نگرانی شهرداری از کسری بودجه پس از اجرای این لایحه که تاثیر بسزایی در خدمات‌رسانی شهری خواهد داشت همچنان ادامه دارد.

حسین محمد پورزرندی، معاون مالی اداری شهرداری تهران در توضیح برآوردهای شهرداری در زمینه کسر هزینه‌ها به دنیای اقتصاد

گفت: هنوز هیچ ابلاغیه‌ای در زمینه کمک‌های دولتی نداشته‌ایم و تا به امروز تنها اجازه برداشت یک میلیارد دلار برای توسعه مترو از صندوق ذخیره را داشته‌ایم و اجازه ۳ هزار میلیارد تومان مابقی هنوز صادر نشده است.

معاون مالی اداری شهردار تهران در رابطه با تاثیر طرح تحول بر روند کاری شهرداری توضیح داد: هزینه وارد بر شهرداری با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است و یک چهارم تا یک پنجم این رقم برای جبران هزینه‌های حمل‌ونقل در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها لحاظ شده که این رقم بسیار اندک است. حسین پورزرندی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اینکه از مسوولان خواسته تا مساعدت‌های لازم در این رابطه برای شهرداری در نظر گرفته شود، افزود: از هم‌اکنون که یارانه‌ها حذف نشده است، سهمیه سوخت از ۳۰۰ به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته است، در حالی که برای جمع‌آوری زباله نیازمند سوخت هستیم و انجام این امور برای شهرداری هزینه‌ در بر دارد. وی تاکید کرد: بنابراین برای این منظور لازم است مساعدت‌هایی در نظر گرفته شود تا خدمات به شهروندان کمتر نشود. معاون مالی اداری شهردار تهران درباره مذاکرات صورت گرفته در این زمینه یادآور شد: هر چند مذاکراتی صورت گرفته و حتی این بحث در مجلس نیز مطرح شده است، اما این امر کلیت موضوع را حل نمی‌کند.

پورزرندی همچنین با یادآوری اینکه شهروندان در هر سفر با اتوبوس تنها یک دهم از هزینه ۲۰۰ تومانی وارد بر شهرداری را پرداخت می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه بخش خصوصی نیز برای خرید هر دستگاه اتوبوس‌ تنها ۵/۱۷ درصد از مبلغ کل آن را به شهرداری می‌پردازد و ۵/۸۲ درصد مابقی برای آنها رایگان است، باز هم آنها رضایت چندانی در پرداخت این هزینه را هم ندارند.