دنیای اقتصاد- برنامه‌‌ جدید با کاربرد دوگانه، برای تقویت و سرعت‌بخشی به پروژه ملی مسکن مهر به زودی در سراسر کشور به اجرا گذاشته می‌شود. براساس جدیدترین تصمیم اتخاذ شده در وزارت مسکن، قرار است امکان استفاده متقاضیان مسکن مهر از واحدهای تازه‌ساز داخل شهرها با شرایط و تسهیلات حمایتی فراهم شود. در این راستا، وزارت مسکن قصد دارد عرصه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی رسوب شده را با زمینی در منطقه دیگر تهاتر کند تا قیمت زمین این واحدها حذف و به اجاره ۹۹ ساله درآید و قیمت اعیان آن نیز کاهش چشمگیر پیدا ‌کند. گزارش دنیای اقتصاد از نشست وزیر مسکن با ۵۰ انبوه‌ساز ارشد کشور

توافق جدید برای مسکن مهر

۴۰۰‌هزار واحد مسکونی رسوب‌ شده در بازار با حذف قیمت عرصه از آنها، به متقاضیان مسکن مهر واگذار می‌شود

اولین برداشت انبوه‌سازان از علی نیکزاد: وزیر مسکن با جدیت پیگیر حل مشکلات موجود است

سکان‌هدایت مسکن‌مهر‌درصورت عدم رضایت شورای مسکن هر استان، از تعاونی‌ها به انبوه‌سازان سپرده می‌شود

فرید قدیری

برنامه‌‌ جدید با کاربرد دوگانه، برای تقویت و سرعت‌بخشی به پروژه ملی مسکن مهر به زودی در سراسر کشور به اجرا گذاشته می‌شود.

براساس جدیدترین تصمیم اتخاذ شده در وزارت مسکن، قرار است امکان استفاده متقاضیان مسکن مهر از واحدهای تازه‌ساز داخل شهرها با شرایط و تسهیلات حمایتی فراهم شود. مقامات وزارت مسکن در این طرح، دو هدف را دنبال می‌کنند که اولی ایجاد مسیر میان‌بر برای دسترسی سریع به «بازدهی مناسب» در مسکن مهر است و دومی کمک به انبو‌ه‌سازان برای فروش سریع و راحت واحدهایی است که طی یک‌ونیم سال گذشته به‌خاطر رکود مسکن، فروش نرفته‌اند.

در این راستا، وزارت مسکن عرصه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی رسوب شده را با زمینی در منطقه دیگر تهاتر می‌کند تا قیمت زمین این واحدها حذف و به اجاره ۹۹ ساله درآید و قیمت اعیان آن نیز کاهش چشمگیر پیدا ‌کند. وزارت مسکن علاوه بر این، ۱۵‌میلیون تومان تسهیلات از محل خط اعتباری مسکن مهر، به خریداران واحدهای تازه‌ساز رسوب‌شده در داخل شهرها پرداخت می‌کند تا امکان خرید واحدها توسط گروه‌های کم‌درآمد مهیا ‌شود.

با طرح جدید وزارت مسکن، واحدهای رسوبی فقط تحت ضوابط خاص و بعد از عبور از فیلترهای متعدد، به پروژه ملی مسکن مهر هدایت خواهد شد.

هرچند از واژه «جدید» برای ساماندهی مسکن مهر طی دو سال گذشته به کرات استفاده شده، اما آنچه این‌بار برنامه علی نیکزاد و یارانش در وزارت مسکن را با طرح‌ها و برنا‌مه‌های قبلی متمایز ساخته، توجه به ماهیت مشکلات موجود بخش مسکن در برنامه وزیر جدید است که پیش‌بینی می‌شود در صورت استقبال انبوه‌سازان با آن، تحرک امیدوار کننده‌ای در بازار مسکن و ساختمان ایجاد شود.

جزئیات توافق جدید

براساس توافق جدید شیوه‌ ساخت و تامین مسکن مهر، به چهار حالت افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، علی نیکزاد به همراه معاونین و برخی از اعضای شورای عالی مسکن، عصر چهارشنبه میزبان بیش‌از ۵۰ انبوه‌ساز ارشد کشور بود. در این جلسه که به گفته برخی حاضران، تشکیل آن سابقه نداشته، گزارشی درباره رسوب بیش‌از ۴۰۰‌هزار واحد مسکونی تازه‌ساز در شهرهای کشور ارائه شد که انبوه‌سازان خواستار چاره‌اندیشی وزارت مسکن برای عرضه آنها به بازار شدند.

در این جلسه همچنین بحث ساخت مسکن مهر و هموار‌سازی مسیر حضور انبوه‌سازان در طرح مطرح شد که در ادامه علی نیکزاد وزیر مسکن خطاب به حاضران جلسه از برنامه‌های تازه برای رفع موانع موجود خبر داد.

یک منبع آگاه از جزئیات این جلسه، به دنیای‌اقتصاد گفت: وزیر مسکن سیاست تنوع در شیوه اجرای مسکن مهر را در دستور کار قرار داده تا در هر استان بسته به شرایط و پتانسیل‌ها، یکی از روش‌ها به استخدام گرفته شود.

شیوه اول حضور مستقیم تعاونی‌ها در امر ساخت است که تاکنون در برخی از استان‌ها موفق نبوده است.

شیوه دوم واگذاری زمین به گروه‌های زیر ۱۰‌نفر است که افراد خودشان ساخت را شروع کنند. این روش نیز در همه استان‌ها جواب نمی‌دهد.

شیوه سوم که اواخر سال گذشته تصویب شد، استفاده از توان انبوه‌سازان است که البته از این به بعد با تغییراتی در آن، به صورت بهتر قرار است اجرا شود.

منبع آگاه حاضر در جلسه وزیر مسکن با انبوه‌سازان، در ادامه به دنیای اقتصاد گفت: براساس تغییرات در شیوه سوم، توافق سه‌جانبه‌ای بین سازمان مسکن استان، انبوه‌ساز و بانک مسکن منعقد می‌شود و از طرف بانک، تسهیلات ساخت مستقیم به حساب انبوه‌ساز واریز می‌شود و او با اجازه سازمان مسکن استان، حق برداشت دارد تا مبادا تسهیلات در جایی غیراز مسکن مهر هزینه شود.در توافق‌نامه‌ای که بسته می‌شود، انبوه‌ساز صاحب صلاحیت باید متعهد شود در عرض یکسال، واحدها را ساخته و تحویل ‌دهد.

به گزارش دنیای اقتصاد، وزارت مسکن شیوه جدیدتری نیز برای مسکن مهر در نظر گرفته که خاصیت دوگانه دارد. منبع آگاه گزارش دنیای اقتصاد در این‌باره گفت: براساس آنچه تشکل‌های انبوه‌سازی می‌گویند حدود ۴۰۰‌هزار واحد مسکونی بدون مشتری در بازار وجود دارد که به دلایل مختلف نظیر رکود یا قیمت بالای فروش یا نبود قدرت مالی کافی برای خرید آنها، در بازار رسوب شده است. این واحدها می‌تواند در صورت توافق سازنده با وزارت مسکن برسر قیمت فروش، در قالب مسکن مهر به افرادی که وزارت مسکن معرفی می‌کند عرضه شود. به شرط آنکه، سازنده قبول کند زمین آن ساختمان با زمینی که وزارت مسکن در جای دیگر پیشنهاد می‌کند تهاتر شود تا قیمت زمین از قیمت فروش واحد حذف شود.

همچنین به افراد معرفی شده تسهیلات ۱۵‌میلیونی داده می‌شود تا قدرت خرید واحدهای رسوب شده در بازار، تا حد امکان افزایش پیدا کند.

با اجرای شیوه چهارم یعنی استفاده از خانه‌های نوساز موجود در شهرها برای مسکن مهر، هم امکان صاحب‌خانه شدن متقاضیان این طرح در کمترین زمان ممکن فراهم می‌شود و هم انبوه‌سازان با فروش تولیداتشان، امکان سرمایه‌گذاری مجدد را پیدا می‌کنند.

توافق جدید در راستای اجرای شیوه چهارم با استقبال ضمنی انبوه‌سازان همراه شده است. گفته می‌شود معاون ارشد وزیر مسکن مامور تدوین دستورالعمل و مقررات عرضه واحدهای رسوب شده در بازار به متقاضیان مسکن مهر شده است.

انبوه‌ساز پشت خاکریز!

شهرام سلماسی رییس کانون سراسری انبوه‌سازان که در جلسه چهارشنبه گذشته وزیر مسکن با انبوه‌سازان حضور داشته، یک پیشنهاد برای تسریع در ساخت مسکن مهر ارائه کرده است.

سلماسی در این باره به دنیای اقتصاد گفت: طبق مقررات موجود تسهیلات ۱۴‌میلیونی بعد از اجرای عملیات پی‌ریزی پرداخت می‌شود، این درحالی است که یک سازنده برای رساندن یک پروژه ۱۰۰‌واحدی به این مرحله، رقمی حدود یک میلیارد تومان باید تامین مالی کند که برای اغلب انبوه‌سازان تامین چنین آورده‌ای سخت است.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان از وزیر مسکن درخواست کرد: اجازه دریافت وام توسط انبوه‌ساز به غیر از تسهیلات ۱۴‌میلیونی، فراهم شود تا سازنده‌ها با وثایق خودشان بتوانند برای شروع عملیات ساخت نیز از حمایت بانک‌ برخوردار شوند.

سلماسی که اسفندماه گذشته تفاهم‌نامه ورود انبوه‌سازان به مسکن مهر را با وزارت مسکن امضا کرده بود تصریح کرد: نباید سازنده‌های صاحب صلاحیت و توانمند فقط به خاطر اینکه سرمایه اولیه برای ساخت را ندارند از این پروژه ملی محروم بمانند.

وی افزود: برداشت من این است که وزیر مسکن با نگاه کاملا اجرایی مصمم است موانع مسکن مهر را برطرف کند. سلماسی تاکید کرد: وزارت مسکن از هر طرحی که بتواند برای رونق ساخت‌وساز موثر باشد استقبال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نظر آقای نیکزاد حمایت از گروه‌های کم‌درآمد در دهک‌های ۲ تا ۶ است. به اعتقاد وی نباید فضای بازار مسکن به گونه‌ای باشد که فقط امکان خرید برای دهک‌های ۶ تا ۹ و ۱۰ مهیا باشد.

رییس کانون انبوه‌‌سازان به دنیای اقتصاد گفت که تصمیم دارد به‌زودی با تجهیز گروهی از سازندگان مجرب، پروژه‌ای برای مسکن مهر بسازد تا ضمن شناسایی موانع موجود، نسبت به اعتمادسازی برای متقاضیان مسکن مهر اقدام شود. به گفته سلماسی، وزیر مسکن تاکید دارد که قیمت تمام شده مسکن مهر باید به نفع مردم و مصرف‌کننده باشد.

بانک‌ها وام نمی‌دهند کمک کنید

در جلسه وزیر مسکن با انبوه‌سازان، درباره عدم‌همکاری بانک‌ها نیز گلایه‌هایی مطرح شد.

مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه‌سازان دراین‌باره به دنیای اقتصاد گفت: به آقای وزیر اعلام کردیم که بانک‌ها به بسته سیاستی بانک‌مرکزی عمل نمی‌کنند و درحال حاضر از وام ۲۵میلیونی که باید برای ساخت پرداخت کنند، طفره می‌روند. از آن طرف نیز به بهانه افزایش قیمت مسکن، جلوی پرداخت وام خرید گرفته شده است.بیگدلی افزود: ما در این جلسه هشدار دادیم که اگر وضع به همین منوال پیش‌رود، در زمان رونق با سونامی قیمت مسکن روبه‌رو خواهیم شد.