دنیای اقتصاد- وزارت مسکن امید داشت با دعوتی که پس‌از 2 سال تاخیر از انبوه‌سازان برای ورود به زمین‌های 99 ساله به عمل آورده، ساخت‌وساز انبوه روی این زمین‌ها بلافاصله شروع شود و مشکلات برسر راه این پروژه ملی برای همیشه مرتفع شود.اما انبوه‌سازان تهران که زودتر از سایر استان‌ها به این دعوت پاسخ مثبت داده‌اند، اکنون درگیر حل معمایی هستند که طی این دوسال تعاونی‌های مسکن مهر نیز با آن روبه‌رو بوده‌اند.

انبوه‌سازان دغدغه آورده مالی از سوی تعاونی‌ها را دارند
ماراتن «مسکن مهر» به پایان می‌رسد؟
رییس انبوه‌سازان تهران: مسکن مهر با ۴۰ میلیون تومان ساخته می‌شود
اختلاف نظر انبوه‌سازان و وزارت مسکن برسر قدرت مالی تعاونی‌ها بالا گرفت
یک مقام وزارت مسکن:با تفکر انبوه‌سازی نباید به این پروژه دست زد.
گروه مسکن- فرید قدیری: وزارت مسکن امید داشت با دعوتی که پس‌از 2 سال تاخیر از انبوه‌سازان برای ورود به زمین‌های 99 ساله به عمل آورده، ساخت‌وساز انبوه روی این زمین‌ها بلافاصله شروع شود و مشکلات برسر راه این پروژه ملی برای همیشه مرتفع شود.
اما انبوه‌سازان تهران که زودتر از سایر استان‌ها به این دعوت پاسخ مثبت داده‌اند، اکنون درگیر حل معمایی هستند که طی این دوسال تعاونی‌های مسکن مهر نیز با آن روبه‌رو بوده‌اند.
ساخت مسکن با 14میلیون تومان تسهیلات بانکی، معمایی است که نه سازندگان و نه مردم قادر به حل آن هستند.
محاسبات ساده از سوی دعوت شدگان به طرح مسکن مهر نشان می‌دهد ساخت یک واحد ۵۰ متری با احتساب مشاعات (متراژ اضافه که در فضای عمومی ساختمان منظور می‌شود) حدود ۴۰میلیون تومان هزینه دربردارد. و در این صورت هریک از اعضای تعاونی‌ها باید ۲۶میلیون تومان آورده نقدی برای ساخت داشته باشند.
حال انبوه‌سازان نگران هستند بعد از تجهیز کارگاه ساختمانی و شروع کار، مردم نتوانند این رقم را حتی به‌صورت اقساط بلند مدت پرداخت کنند و در نتیجه پروژه در نیمه کار با تعطیلی ناشی از کمبود مالی روبه‌رو شود.
اما استدلال مقامات وزارت مسکن دراین‌باره کاملا متفاوت و قابل تامل است.
مدیرکل دفتر اقتصادی وزارت مسکن می‌گوید: پروژه در هیچ مرحله‌ای متوقف نمی‌شود، بلکه کسانی‌که نتوانند به تعهدات مالی‌شان پایبند باشند از لیست خارج می‌شوند و نفرات ثبت‌نام شده در وزارت تعاون جایگزین خواهند شد.
محمود جهانی همچنین معتقد است: با تفکر رایج در انبوه‌سازی نباید سراغ ساخت مسکن مهر رفت.
آنچه در میزگرد چهارشنبه شب شبکه خبر بین رییس انجمن انبوه‌سازان و مدیرکل اقتصاد وزارت مسکن رد و بدل شد، نشان از اختلاف عمیق فکری و نظری بین متولیان مسکن مهر و جامعه سازنده این واحدها دارد که توجه به این مورد می‌تواند عقب‌ماندگی در طرح را به خوبی بازگو کند.
۲ سال از اجرای طرح ملی مسکن مهر می‌گذرد و در این مدت هزینه تامین مصالح ساختمانی، دستمزد کارگر و بسیاری از فاکتورهای موثر در تعیین هزینه واقعی ساخت افزایش یافته‌اند، درحالی‌که تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای مسکن مهر همان رقم ۲ سال پیش است.
نکته جالب توجه اینکه بانک مرکزی در ابتدای سال جاری وام ساخت مسکن را تا سقف 30میلیون تومان افزایش داد و با این اقدام اثبات کرد حداقل کمک بانکی برای ساخت مسکن 30میلیون تومان باید باشد.
در این بین برای انبوه‌سازانی که به ساخت‌وساز روی زمین‌های ۹۹ ساله دعوت شده‌اند تا برای تعاونی‌های مسکن مهر خانه‌سازی کنند، این معما وجود دارد که چگونه باید با ۱۴میلیون تومان وام، مسکن بسازند.
این نگرانی وقتی عمق می‌یابد که انبوه‌سازان تصور کنند با گروهی از خانواده‌های کم‌درآمد به عنوان مشتری روبه‌رو هستند که خیلی از آنها برای آماده‌سازی زمین ماه‌ها تلاش کردند تا بتوانند یک‌میلیون تومان برای پرداخت جور کنند.
رهبر: وام ۱۴میلیونی افزایش یابد
به گزارش دنیای اقتصاد، رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در میزگرد کارشناسی شبکه خبر درباره عملکرد مسکن مهر گفت: از ابتدا که دولت طرح مسکن مهر را مطرح کرد، درخواست ما این بود که به جای تحویل زمین به تعاونی‌ها، انبوه‌سازان وارد پروژه شوند و دولت با انعقاد قرارداد با ما، مسکن ساخته شده را از انبوه‌سازان تحویل بگیرد و به تعاونی‌ها واگذار کند. این درخواست بعد از 2 سال بالاخره مورد قبول واقع شد؛ اما در شرایط فعلی ما نگران آورده مالی اعضای تعاونی‌ها هستیم.
ایرج رهبر در ادامه گفت: در حال حاضر قیمت ساخت یک واحد مسکونی مهر حدود ۴۰میلیون تومان خواهد بود که با احتساب ۱۴میلیون تومان وام بانکی، هرکدام از اعضا باید ۲۶میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند که در فواصل کار به تدریج به انبوه‌سازان پرداخت کنند.
رهبر تصریح کرد: متاسفانه این توانایی مالی در کسانی‌که برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند، وجود ندارد و دولت باید برای حل این معضل با افزایش سقف وام فکری کند.
اما گفته‌های مقام ارشد انبوه‌سازان تهران زیاد به مذاق مدیرکل دفتر اقتصادی وزارت مسکن خوش نیامد. محمود جهانی در این میزگرد تلویزیونی ضمن رد ضمنی رقم ۴۰میلیون تومان گفت: مسلما تا زمانی‌که این طرز تفکر در انبوه‌سازان وجود دارد، نمی‌شود کار را جلو برد!
جهانی سپس افزود: طرح مسکن مهر این‌طور نیست که دولت همه هزینه‌ها را تامین کند، بلکه مردم نیز باید آورده مالی داشته باشند. هر عضوی از تعاونی نیز که نتواند سر موقع تامین مالی کند، به انتهای صف خواهد رفت و افراد در صف، جایگزین او خواهند شد.
محمود جهانی در عین حال درباره تسهیلات ۱۴میلیونی گفت: پرداخت این تسهیلات در حال حاضر هیچ مشکل خاصی ندارد و بانک مسکن تعهد کرده، این وام را بپردازد.
در ادامه میزگرد، رییس انجمن انبوه‌سازان هشدار داد: چنانچه تعاونی‌ها در طول کار نتوانند اقساط موردنیاز ساخت را بپردازند، کارگاه ساختمانی با ضرر و تعطیلی مواجه خواهد شد.
گزارش دنیای اقتصاد حاکی است، در شرایط کنونی هرچند ساخت مسکن مهر توسط انبوه‌سازان به لحاظ ارائه تضمین دولت نسبت به فروش این واحدها ممکن است جذاب باشد، اما به دلیل عدم حمایت مالی ریسک کار را بالا خواهد برد.درحال حاضر یک سازنده می‌تواند با سپرده‌گذاری چندماهه، به ازای ساخت هر واحد مسکونی، ۳۰میلیون تومان وام ساخت بگیرد؛ اما برای ساخت مسکن مهر نصف این مبلغ در اختیار او قرار می‌گیرد و تامین مابقی پول موردنیاز ساخت به گردن تعاونی‌ها خواهد بود.
عکس: منصور نمایشی