نگرانی مقامات شهری تهران از تداوم رکود مسکن

معاون مالی شهردار: رکود ساخت وساز بحران مالی برایمان به وجود آورده

‌افزایش مالیات شهری، پیشنهاد چمران برای جبران درآمد از دست رفته. گروه مسکن- سحرباباخانی: دیروز مقامات مالی شهرداری تهران به همراه اعضای برجسته شورای شهر و همچنین شهرداران مناطق ۲۲ گانه دور هم جمع شدند تا برای تامین درآمد از دست رفته از محل عوارض ساخت وساز که طی چند ماه اخیر شهرداری به آن دچار شده،چاره جویی کنند.

رییس شورای شهر تهران پیشنهاد افزایش مالیات شهری را ارائه کرد‌.

مهدی چمران معتقد است، در شرایطی که درآمد شهرداری به سختی کسب شده و در مقابل به راحتی خرج می‌شود باید شیوه پایداری برای کسب درآمد تعریف شود‌.

رییس شورای شهر تهران در نشست دیروز مقامات شهری گفت:چنانچه مالیات افزایش پیدا کند، بدون آنکه به شهروندان اجحاف شود منابع مالی برای مدیریت شهری به صورت پایدار تامین می‌شود.

در این همایش رییس شورای شهر از مسکن و صنعت ساختمان به عنوان منبع اصلی درآمد شهرداری نام برد و در این باره گفت: ۸۰‌درصد درآمد‌های شهرداری به عوارض نوسازی و ساخت و ساز و‌... بستگی دارد و اگر تجارت ساختمان سازی رونق پیدا کند درآمد‌های شهرداری نیز افزایش می‌یابد (چون این روزها ساخت و ساز مسکن از حالت صنعتی درآمده و حالت تجاری پیدا کرده است) ولی در شهرهای کوچکی که ساخت و ساز در آنها کم است درآمد شهرداری نیز دچار مشکل می‌شود، به طور مثال در بسیاری از شهرستان‌ها مردم خانه را می‌سازند ولی از ترس هزینه‌ها به دنبال پایان کار نمی روند و حتی نمای ساختمان را نیز تکمیل نمی‌کنند و این به نوعی ضعف محسوب می‌شود؛ چرا که صنعت ساخت‌وساز درآمد پایداری نیست و به منابع داخلی و قابلیت‌های یک شهر بستگی دارد که در صورت پایان این منابع درآمدزایی ساخت‌و‌ساز نیز به پایان می‌رسد.

مهدی چمران در پاسخ به این سوال دنیای اقتصاد که چه نقدهایی به نحوه عملکرد شهرداری در زمینه اخذ عوارض شهرداری وارد است، گفت: نقد‌های شهرداری را به صورت خصوصی می‌گوییم و آنچه که در جلسه مطرح شد واقعیت‌ها و حقایق بود.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد، در سال اصلاح الگوی مصرف همایش‌های این‌چنینی کاهش پیدا کرده و از جلسات تشکیل شده دستاوردهای خوبی حاصل شود؛ چراکه مدت‌هاست بحث مدیریت واحد شهری را مطرح می‌کنیم، ولی اصل برنامه این است که از سیستم‌های پر هزینه دولتی کاسته شده و مانند سیستم‌های خصوصی عمل شود مثل یک پدر و چند فرزند که یک کارخانه بزرگ را با بهترین کارآیی و کمترین نیرو اداره می‌کنند.

رییس شورای شهر در ادامه با اشاره به تعدیل نیروهای مازاد در ادارات گفت: حتی‌الامکان باید نیروها را کاهش دادو کارآیی را بالا برد، این جریان به همراه عدم وابستگی به یک منبع درآمدی چون مسکن یا نفت می‌تواند سیستم مالی اداری را تضمین و پشتیبانی کند و این اتفاق باید هرچه زودتر بیفتد؛ چراکه امروزه درآمد شهرداری به سختی کسب شده، ولی به راحتی خرج می‌شود.

چمران با تاکید بر توجه بیشتر به اقشار کم درآمد در بحث پرداخت عوارض درخواست کرد که شهرداری به دنبال راهکاری برای شناسایی واقعی این گروه از مردم جامعه باشد تا در حق آنها اجحافی صورت نگیرد و در این رابطه اگر مالیات افزایش یابد تاثیر بهتری خواهد داشت؛ چراکه مالیات به نسبت درآمد افراد تعیین می‌شود.

بحران مسکن‌، بحران درآمدی است

به دنبال بررسی کمبودها و نحوه کسب درآمد‌های شهرداری حسین محمد پورزرندی‌، معاون مالی اداری شهرداری تهران با اشاره به رکود فعلی مسکن گفت: بحران مسکن برای شهرداری به نوعی بحران درآمدی است و اینجاست که می‌گوییم چه بکنیم و از این همایش باید پاسخ این سوالات استخراج واز کمبود درآمدهای شهرداری پیشگیری شود، چراکه هزینه پیشگیری خیلی کمتر از درمان است.

پورزرندی در تایید صحبت‌های رییس شورای شهر تاکید کرد: ۸۰‌درصد درآمدهای شهرداری از محل ساخت و سازاست و به همین دلیل رکود فعلی این منبع درآمدی را تهدید می‌کند.

وی در توضیح این مطلب گفت: برای اداره شهر تهران ۱۳۰۰‌میلیارد تومان هزینه می‌شود و این هزینه از بلیت اتوبوس تا خدمات عمومی شهر را در بر می‌گیرد و با فرض ۱۰‌میلیون نفر جمعیت ساکن در پایتخت برای هر نفر ۱۳۰‌هزار تومان هزینه می‌شود در حالی که سالانه ۱۲‌هزار تومان از هر نفر عوارض گرفته می‌شود ومابقی این هزینه‌ها به ناچار به آن ۸۰‌درصد عوارض ساخت و ساز تحمیل می‌شود.

مدیر مالی اداری شهرداری در ادامه با اشاره به اهمیت شفاف‌سازی مالی در کنار وجود بانک شهر از خارج شدن شهرداری از حالت تک محصولی در کسب درآمدها (اتکا به مسکن) به عنوان راهکارهای شرایط موجود نام برد.

پورزرندی در پایان با اظهار تاسف از وضعیت کنونی گفت: در دنیا ۲۰ تا ۴۰‌درصد از منابع مالی به منابع غیر انتفاعی وابسته است، ولی در ایران ۹۹‌درصد به شکل سنتی کسب درآمد می‌شود.

فقدان برنامه‌ریزی درست، معضل اصلی

در ادامه این همایش حسن بیادی‌، نایب رییس شورای شهر تهران با انتقاد از نحوه ارائه مقالات مطرح شده گفت: متاسفانه در عنوان هیچکدام از این مقالات لغت برنامه‌ریزی (چه برای هدف و چه برای وسیله) دیده نمی‌شود، در حالی که درآمدهای کمیسیون ماده ۱۰۰ و عوارض ساخت وساز و تراکم و‌... بدون برنامه ریزی تاثیر چندانی ندارد و شهرداری باید به دنبال درآمدهای پایدار باشد.

به اعتقاد وی تحفیظ درآمدها از تحصیل آن مهم تر است و تحقق این مساله به اعتماد سازی مردم و سیاست‌های تشویقی شهرداری بستگی دارد.

بیادی با تاکید بر عدم اعتماد مردم به شهرداری توضیح داد: مردم برای ساخت یک ساختمان ۷ طبقه زیر بار تمام هزینه‌ها می‌روند، ولی حاضر نیستند عوارض ساخت و ساز را بپردازند و همیشه به دنبال تخفیف یا بخشش این عوارض هستند و این به دلیل عدم اطمینان آنها به شهرداری است.

پیش‌بینی ۷۰۰‌میلیارد درآمد برای شهرداری

بر خلاف رکود حاکم بر مسکن و وابستگی شدید شهرداری به این حوزه مدیر کل تشخیص وصول درآمدهای این سازمان پیش‌بینی می‌کند که در سال ۸۸ درآمد این سازمان بین ۶۵۰ تا ۷۰۰‌میلیارد تومان افزایش پیدا کند‌.

این درحالی است که شهرداری در سال ۸۴،دویست‌میلیارد تومان، سال ۸۵‌، دویست و پنجاه‌میلیارد تومان، سال ۸۶، سیصدو چهل و دو‌میلیارد تومان و سال ۸۷‌، چهارصدوهفتادو نه‌میلیارد تومان بوده است و باید دید با در نظر گرفتن شرایط موجود و بازار ساکن مسکن چه میزان از این افزایش ۴۶‌درصدی درآمد شهرداری تحقق پیدا خواهد کرد؟ و این افزایش پلکانی تا به کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

سید مناف‌هاشمی در همین رابطه عنوان کرد: به دستور شورای شهر تهران مطالعه روی درآمد‌های پایدار و سایر منابع جایگزین در شهرداری تهران در قالب ۲۷ ماده طرح جامع در طول ۵ سال مورد بررسی قرار می‌گیرد و در تلاش هستیم که این طرح را (به دلیل اهمیت آن) هرچه زودتر عملیاتی و اجرایی کنیم.

لازم به ذکر است که این همایش دو روزه در غیبت شهردار تهران آغاز شد.