دنیای اقتصاد- انبوه‌سازان چون می‌دانند ساخت مسکن کار ساده و پیش‌پا افتاده‌ای نیست که مردم عادی بتوانند به راحتی از پس آن برآیند، هر‌از‌گاهی به نحوه واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله انتقاد وارد می‌کنند، به این امید که دولت به اشکالات موجود در مسیر بزرگترین پروژه ملی حال‌حاضر در کشور پی‌ببرد.در جدیدترین اظهار نظر،رییس انجمن انبوه‌سازان گفته است که مردم وسط مسکن مهر رها شده‌اند و دولت با دادن یکسری زمین با اجاره بلند مدت انتظار صاحبخانه‌شدن مردم را دارد. انتقاد رییس انجمن انبوه‌سازان از شیوه واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله

مردم وسط مسکن مهر رها شده‌اند

گوشه‌ای از آمارهای مربوط به مسکن مهر بالاخره اعلام شد

تهران همچنان عقب است

خدمات جدید بانک مسکن برای انبوه‌سازی مسکن

فرید قدیری

انبوه‌سازان چون می‌دانند ساخت مسکن کار ساده و پیش‌پا افتاده‌ای نیست که مردم عادی بتوانند به راحتی از پس آن برآیند، هر‌از‌گاهی به نحوه واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله انتقاد وارد می‌کنند به این امید که دولت به اشکالات موجود در مسیر بزرگترین پروژه ملی حال حاضر در کشور پی‌ببرد.

جدیدترین اظهار نظر در این باره را مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه‌سازان مطرح کرده است.

این فعال ساختمانی معتقد است دولت باید به اشتباهات خود در مسکن مهر اعتراف کند.

بیگدلی در گفت‌وگوی ویژه خبری که سه‌شنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد؛ افزود: مردم وسط مسکن مهر رها شده‌اند و دولت با دادن یکسری زمین با اجاره بلند مدت انتظار صاحبخانه‌شدن مردم را دارد.

وی تصریح کرد: از کسی که حتی یک ثانیه هم تجربه ساختمانی ندارد انتظار داریم روی این زمین‌ها مسکن بسازد. این یعنی اتلاف وقت و هزینه که بعید است آخرش هم جواب بدهد.

بیگدلی بر حضور انبوه‌سازان در طرح مسکن مهر تاکید کرد و گفت: باید نقش این گروه در ساخت مسکن مهر پررنگ شود در غیر این‌صورت بازدهی ضعیف خواهد بود.

انصرافی‌ها در خیابان سپهبد قرنی

در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری مدیر یکی از تعاونی‌های مسکن مهر در دماوند میهمان تلفنی برنامه شد و با اشاره به اینکه در خیابان سپهبد قرنی و در محل اداره تعاون استان تهران روزانه تعداد زیادی از مردم برای انصراف از مسکن مهر مراجعه می‌کنند، گفت: تعاونی ما جزو اولین تعاونی‌هایی بود که در این طرح ثبت نام کرد، اما هنوز زمین به تعاونی تعلق نگرفته است و اعضا نسبت به پروژه دلسرد شده‌اند.

ساخت از برنامه عقب است، چرا؟

از سال گذشته بعد از آنکه انتظار ۲‌میلیون متقاضی مسکن مهر برای رسیدن به مرحله ساخت وارد مسیر طول و درازی شد، مسوولان پای بانک‌ها را به ماجرا کشیدند و اعلام کردند، چون بانک‌های عامل وام ۱۴‌میلیونی تعهد شده را نمی‌دهند کار خوب جلو نمی‌رود. اما معاون ارشد وزیر مسکن سه‌شنبه شب در رسانه ملی برخی دلایل نگفته را نیز برای عقب ماندن از برنامه مطرح کرد.

منوچهر خواجه دلویی بعد از تشریح عدم همکاری بانک‌های عامل با این پروژه ملی در سال گذشته، تعاونی‌ها را نیز مقصر دانست و گفت: در یک استان شاهد هستیم یک تعاونی پروانه ساخت را هم گرفته و در مرحله اسکلت‌بندی است، اما تعاونی دیگر در همان منطقه هنوز هیچ‌ اقدامی نکرده است.

وی افزود: ساخت مسکن مهر با تعاونی‌ها است و مردم خودشان باید کار را جلو ببرند.

معاون امور ساختمان و تولید وزیر مسکن همچنین تصریح کرد: در برخی استان‌ها فرآیند ساخت از برنامه عقب است که علت عدم تامین تسهیلات بانکی است که تا ۳ ماه قبل دچار مشکلاتی بود، اما امروز روال خوبی پیدا کرده و به همین دلیل سرعت کار در ۲ ماه قبل بهبود پیدا کرده است.

وی افزود: در برخی استان‌های شمالی نیز ما به اندازه کل متقاضیان، زمین دولتی نداشتیم. لذا بلافاصله زمین از بخش خصوصی خریداری کردیم‌. همین مساله تاخیر ۵ تا ۶ ماهه در کار ایجاد کرد.

خواجه دلویی یک دلیل دیگر نیز برای کندی کار در مسکن مهر عنوان کرد: قاعدتا تامین زمین با این حجم وسیع ممکن است در مواقعی با معارض روبه‌رو شود. در حال حاضر کمتر از ۵‌درصد زمین‌های ۹۹ ساله با معارض روبه‌رو شده که کمیته‌های استانی وزارت مسکن برای رفع معارض در تلاش هستند. اگر موفق به رفع معارض نشویم زمین جایگزین برای تعاونی‌های مسکن مهر پیش‌بینی می‌کنیم.

استان‌های پیش‌رو در مسکن مهر

تاکنون بالغ بر یک‌میلیون و ۲۹۰‌هزار متقاضی واجد شرایط از سوی وزارت تعاون برای دریافت زمین ۹۹ ساله به وزارت مسکن معرفی شده‌اند که از این تعداد به یک‌میلیون و ۲۸۰‌هزار نفر زمین واگذار شده است.

خواجه دلویی، معاون وزیر مسکن با ارائه این آمارها تاکید کرد:‌. واگذاری زمین به معنی آمادگی برای ساخت نیست، چون زمین‌ها باید آماده‌سازی شود که این به ۶ ماه زمان نیاز دارد.

درحال حاضر حدود ۵۰۰‌هزار نفر مرحله آماده‌سازی زمین‌ها را پشت‌سر گذاشته‌اند که از این تعداد حدود ۳۲۰‌هزار نفر موفق شده‌اند پروانه ساختمانی دریافت کنند.

تا امروز بیش‌از ۷۵‌هزار واحد مسکن مهر از مرحله پی‌سازی عبور کرده‌اند.

معاون وزیر مسکن دراین باره گفت: برای ساخت مسکن مهر ۲ سال زمان لازم است.

خواجه‌دلویی تصریح کرد: استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان غربی و اصفهان جزو استان‌های پیشرو در آماده‌سازی زمین‌های ۹۹ ساله هستند که به ترتیب ۴۴‌هزار، ۴۰‌هزار و بیش‌از ۴۰‌هزار قطعه زمین در این استان‌ها آماده‌سازی شده است.

همچنین در مرحله اخذ پروانه ساختمانی نیز استان‌های اصفهان و هرمزگان پیشرو هستند که به ترتیب ۴۵‌هزار و ۲۳‌هزار پروانه مسکن مهر در این استان‌ها صادر شده است.

این مقام وزارت مسکن بدون آنکه آماری از ساخت مسکن مهر در استان تهران ارائه دهد، فقط درباره تامین زمین ۹۹ ساله گفت: در تهران ۲۳۰‌هزار زمین تامین و واگذار شده است.

وی در عین حال افزود: اگر تعاونی‌ها نسبت به شروع عملیات ساخت تاخیر کنند، زمین از آنها پس گرفته خواهد شد.

سالی ۴۰۰‌هزار مسکن مهر باید ساخته شود

درحالی که در روز‌های اول رونمایی از طرح مسکن مهر گفته می‌شد سالانه باید ۵/۱‌میلیون مسکن مهر در کشور ساخته شود! اما حالا مسوولان به کمتر از ۳۰‌درصد از این رقم هم راضی شده‌اند.

خواجه دلویی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما دراین باره گفت: آقای وزیر هیچ‌وقت نگفته‌اند سالی ۵/۱‌میلیون مسکن مهر باید در کشور ساخته شود؛ بلکه ایشان تاکید دارند باید سالانه ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور ساخته و تحویل بازار شود که از این تعداد باید ۴۰۰‌هزار واحد از طریق مسکن مهر ساخته شود.

وی همچنین درباره انبوه‌سازان نیز با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید با انبوه‌سازان همکاری کند، گفت: در حال حاضر بخشی از طرح‌های انبوه‌سازی نیازمند منابع مالی است که اگر این منابع تامین شود در عرضه مسکن به بازار کمک خواهد شد.

خواجه دلویی تاکید کرد: کل مسکن مهر توسط انبوه‌سازان ساخته می‌شود، اما در یک حالت انبوه‌سازان می‌توانند به عنوان پیمانکار پروژه اقدام کنند و در حالت دوم می‌توانند مستقیم با ما وارد مذاکره شوند و برای ما بسازند.

این مقام وزارت مسکن خاطرنشان کرد: در هر دو حالت جلوی سود غیرمجاز گرفته شده است. در حالت اول انبوه‌ساز در قالب پیمانکار فقط سود پیمان‌کاری را می‌گیرد و در حالت دوم قیمت فروش به‌صورت مقطوع در ابتدای کار محاسبه می‌شود.

خدمات بانک مسکن برای مسکن مهر

سهمایی، عضو هیات‌مدیره بانک مسکن میهمان دیگر گفت‌وگوی ویژه خبری سیما، درباره نحوه تامین مالی طرح مسکن مهر گفت: سال گذشته ۶ بانک دولتی باید وام‌های ۱۵‌میلیونی مسکن مهر را پراخت می‌کردند، اما به تدریج که کار پیش‌رفت مشکلاتی هم در پرداخت تسهیلات به وجود آمد. لذا دولت صلاح دید بانک مسکن به عنوان بانک عامل کار را دنبال کند.

سهمایی با بیان اینکه ۹۵‌درصد تسهیلات بانک مسکن به بخش مسکن تعلق دارد، گفت: درحال حاضر بانک مسکن عمده تسهیلات را برای ساخت قرار داده است.

وی افزود: از کل تسهیلات بانک مسکن، چیزی حدود ۴۰‌درصد تسهیلات به مسکن مهر تعلق دارد.

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن همچنین به دو طرح ویژه انبوه‌سازان اشاره کرد و گفت: در طرح فجر بنا داریم به ساختمان‌های نیمه‌کاره که ۶۰‌درصد از عملیات ساخت در آنها انجام شده و برای مابقی کار نیاز به منابع مالی دارند، تسهیلات در اختیار قرار دهیم که برای این طرح تاکنون ۵۰‌هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی همچنین به طرح تلاش اشاره کرد و گفت: در این طرح چنانچه انبوه‌سازی مبلغی را نزد بانک مسکن سپرده‌گذاری کند، بعد از ۶ ماه بانک معادل سه برابر مبلغ سپرده‌گذاری شده را وام ساخت در قالب مشارکتی پرداخت می‌کند.

نمایی از آماده سازی زمین‌های ۹۹ ساله در هشتگرد