دو راهکار برای سرعت بخشیدن به نوسازی بافت‌های فرسوده

نوسازی بافت‌های فرسوده با اوراق مشارکت نوعی شوخی است

گروه مسکن - رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با انتقاد از شیوه فعلی شهرداری در نوسازی بافت‌های فرسوده، انتشار اوراق مشارکت را نوعی شوخی دانست و گفت: پیشنهاد ما در شورای شهر، پیش فروش املاک بوده است که به این ترتیب اعتماد مردم بیشتر و قیمت ساخت نیز کمتر می‌شود. خادم همچنین به استفاده از اراضی ذخیره شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: شیوه انتشار اوراق مشارکت تاثیری بر اجرای بافت‌های فرسوده ندارد و حتی پیگیری رقم‌های فعلی برای انتشار اوراق مشارکت ارزش پیگیری کردن را هم ندارد و شورای شهر تهران فقط از این بابت که همه راه‌ها را برای اجرای این طرح و فعالیت شهرداری تهران باز گذاشته باشد، انجام می‌دهد.

خادم در نشست خبری در خبرگزاری فارس با موضوع بافت‌های فرسوده شهر تهران و اقدامات انجام شده توسط شهرداری تهران و دولت در این زمینه افزود: با توجه به روند فعلی اقدامات انجام شده در حوزه بافت‌های فرسوده و پیچیده بودن این موضوع، در شرایط فعلی نباید توقع بیشتری در مورد بافت‌های فرسوده داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود سه‌هزار هکتار بافت‌ فرسوده شناسایی شده در شهر تهران عنوان کرد: موضوع زمین در مورد بافت‌های فرسوده شهر تهران به عنوان مهم‌ترین مساله و گره مطرح است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: تاکنون سناریوهای مختلفی برای بافت‌های فرسوده در شهر تهران مطرح شده است که یکی از آنها، تملک تدریجی بافت‌های فرسوده و ساخت املاک بوده است که متاسفانه این روش که مورد توافق شورای شهر تهران نیز نیست، تاکنون موفق نبوده است.

وی اضافه کرد: تملک پلاک به پلاک املاک، کاری پرزحمت و زمان‌بر است که به دلیل وابستگی‌های اجتماعی و فرهنگی مردم به محلاتشان با مشکلات عمده‌ای مواجه شده است، درعین حال احیای بافت‌ فرسوده در محلات باید همراه با رعایت کم شدن سطح اشغال و نیز تعریف سرانه‌های لازم برای آنها باشد که متاسفانه این روند در نوسازی فعلی بافت‌های فرسوده اجرا نمی‌شود.

خادم خاطرنشان کرد: برای رعایت همه این موارد باید طرحی کلی و همه‌جانبه پیش‌بینی شود و کل محله یک‌باره تملک شود، نه این که با تملک پلاک به پلاک مردم را اذیت کنیم و به دردسر بکشانیم و خودمان نیز در مراحل قضایی و اجرایی معطل بمانیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به تهیه طرح نوسازی بافت‌های فرسوده و مشارکت مردم که در شورای دوم به تصویب رسیده و در شورای سوم نیز پیگیری شده است، تاکید کرد: استفاده از اراضی ذخیره در سطح مناطق شهرداری تهران پیشنهاد خوبی بود که مورد تایید وزارت مسکن نیز قرار دارد و از این طریق املاک و زمین‌هایی که در مالکیت شهرداری و سایر نهادهای عمومی و نیروهای مسلح قرار دارد، برای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص می‌یابد.

وی با تاکید بر این که نظر شورای شهر تهران برای اجرای سریع نوسازی بافت‌های فرسوده مبنی بر تامین هر چه سریع‌تر زمین از طریق اراضی ذخیره است، اضافه کرد: با توجه به این که مسکن ساخته شده در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و در واقع املاک کلید به کلید می‌شوند، مردم رضایت بیشتری خواهند داشت و دیگر نگران آوارگی و بی‌خانه شدن نیستند.

خادم اظهار کرد: این مدل امتحان خود را پس داده، اما متاسفانه شهرداری تهران طی مدت تصویب این مصوبه تاکنون عملکرد مناسبی در این حوزه‌ نداشته و شهرداری‌های مناطق اراضی خود را در اختیار سازمان نوسازی برای اجرای این طرح قرار نمی‌دهند.

وی یادآور شد: اراضی ذخیره در حال حاضر به عنوان منابع درآمدی شهرداری‌های مناطق تلقی می‌شود و واگذاری آنها جزو اولویت برنامه‌های شهرداری‌های مناطق قرار ندارد و مقاومت زیادی در واگذاری آنها صورت می‌گیرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در بخشی از صحبت‌های دیگر خود با اشاره به پیگیری‌های شهردار تهران در دوره مدیریت سابق سازمان نوسازی شهر تهران، بیان کرد: در آن دوره شهردار تهران به عنوان رییس هیات مدیره این شرکت، پیگیری‌های جدی داشت، اما متاسفانه این پیگیری‌ها استمرار نیافت و بی‌نتیجه ماند و تاکنون نیز استفاده از اراضی ذخیره در شهر تهران اتفاق نیفتاده است. خادم اذعان کرد: بخشی از نگرانی‌ها مربوط به هزینه‌های ساخت بافت‌های فرسوده است که این بخش باید از طریق مشارکت بخش خصوصی تامین شود، اما در شرایط فعلی که پروژه‌های شهرداری تهران از طریق روش‌های تملک پلاک به پلاک املاک صورت می‌گیرد، سرمایه‌گذاران روی خوشی برای سرمایه‌گذاری‌ در این پروژه‌ها ندارند و توافق برای این فرصت طلایی صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل است که در حال حاضر انگیزه‌ای برای مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی شهرداری در حوزه بافت‌های فرسوده وجود ندارد. رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری تهران نیز با روند فعلی فعالیت در این حوزه‌ توفیق لازم را نداشته و با سود ۵/ ۱۶‌درصد اوراق مشارکت قطعا این پروژه مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد. وی تاکید کرد: اگر شهرداری در جریان اجرای پیشنهادهای شورای شهر تهران در مورد بافت‌های فرسوده اقدامی جدی انجام ندهد و دولت هم روال فعلی را ادامه دهد، قطعا سند چشم‌انداز و طرح جامع شهر تهران با مشکل جدی مواجه خواهد شد.