نگران رسیدگی به بافت‌های فرسوده هستیم

درخواست پاسخگویی مجدد رییس سازمان نوسازی در شورای شهر

گروه مسکن- سحرباباخانی: دویست و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با غیبت اعضایی چون حمزه شکیب، عضو کمیسیون عمران و خسرو دانشجو، سخنگوی شورا برگزار شد و همین مساله در کنار نبود بررسی کافی در زمینه لایحه «اصلاحیه مصوبه مجوز تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات شهرداری تهران» باعث شد که تصمیم‌گیری در این زمینه به جلسات آینده موکول شود. یکی از مهمترین مطالبات شهرداری در این لایحه به نوسازی بافت‌های فرسوده مربوط می‌شود.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در رابطه با نحوه موضع‌گیری شورا با این معضل شهری به دنیای‌اقتصاد گفت: به عقیده شورا اصولا در رابطه با نوسازی بافت‌های فرسوده تا به امروز اقدام موثری صورت نگرفته و این در حالی است که تا به امروز شورا و شهرداری حمایت‌های همه‌جانبه خود را با سازمان نوسازی ادامه داده اند.

وی با اشاره به روند کند پیشروی این طرح تصریح کرد: در حال حاضر نگران چگونگی پیشروی طرح نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم و از رییس سازمان نوسازی خواستیم برای پاره‌ای از توضیحات در آینده نزدیک در شورا حضور پیدا کند.

بازخواستی در کار نیست

در کنار این توضیحات گودرزی، مسوول دفتر رییس سازمان نوسازی عنوان کرد که این جلسات طبق روال عادی هر چند وقت یک بار برای ارائه عملکرد سازمان به اعضای شورای شهر برگزار می‌شود و فریدون درویش‌زاده، رییس این سازمان به زودی برای توضیح درباره پاره‌ای از اقدامات نرم افزاری این سازمان همچون راه‌اندازی خانه‌های محله (برای ارتباط مستقیم با ساکنین این مناطق و رسیدگی به مشکلات آنها)، پیگیری نحوه ارائه تراکم تشویقی و معافیت‌های عوارض شهرداری در شورای شهر حضور خواهد داشت.

جلسه وزارت مسکن با سازمان نوسازی

وی همچنین از تشکیل جلسه مابین نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی و رییس سازمان نوسازی برای بررسی وضعیت خانه‌های محلات فرسوده خبر داد.

لازم به یاد آوری است؛ این جلسات در حالی برگزار می‌شود که تدوین سیاست‌های تشویقی خرید اوراق مشارکت با سود ۱۶درصد برای مردم در بانک مرکزی در دست بررسی است؛ چراکه تا به امروز از موافقت دولت با افزایش ۲درصدی سود این اوراق خبری نشده و به نظر نمی‌رسد با این شرایط فروش ۴۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده با مشارکت مردم روبه‌رو شود.

در همین رابطه، چندی پیش حسین محمد پورزرندی، معاون مالی اداری شهرداری تهران به دنیای اقتصاد گفته بود: اختصاص سود علی‌الحساب به این اوراق از جمله پیشنهاداتی است که بانک مرکزی آن را پیگیری می‌کند.

رکود مسکن و مشکلات مالی شهرداری

در کنار طرح این مشکلات و ادامه رکود مسکن پورزرندی اعلام کرد: متاسفانه در شهرداری مهمترین منابع درآمدی، ساخت‌وساز است و می‌توان گفت که بیش از ۸۰درصد از سبد منابع شهرداری از ساخت و ساز تامین می‌گردد، ولی با توجه به عمران اقتصادی فعلی و تاثیر آن بر روند ساخت و ساز و کاهش و رکود قیمت مسکن شهرداری‌ها برای تامین منابع مالی خود با مشکل جدی روبرو هستند.

وی افزود: در سال اخیر، شهرداری‌ها با پرداخت هزینه‌های جاری خود مشکلاتی پیدا کرده اند. به عنوان مثال هزینه سالانه نگهداشت کلانشهر تهران، مبلغی معادل یکهزار و سیصد میلیارد تومان بدون هیچگونه فعالیت عمرانی است و این رقم در شهرهای دیگر متفاوت است.

پورزرندی با اشاره به به بحران مالی و اقتصادی که در حال حاضر کلیه کشورهای جهان درگیر آن هستند، افزود: پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۰ این بحران ادامه دارد.

معاون مالی اداری شهرداری همچنین با اشاره به منبع و درآمد‌های شهرداری‌های سایر کشورهای دنیا تصریح کرد: در جهان ۱۰ تا ۲۰درصد هزینه‌ها از طریق منابع مالی تامین می‌شود، اما در شهرداری‌های ایران این منابع فقط یک درصد است و متاسفانه این درآمد نیز تنها از طریق دریافت‌هایی که از سوی مردم صورت می‌گیرد به دست می‌آید و در واقع شهر با این روش اداره می‌شود.