جزئیات سود انبوه‌سازان در مسکن مهر

عضو شورای عالی مسکن: وزارت مسکن با سرعت واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله به انبوه‌سازان را پیش‌ می‌برد

تشکیل جلسه فوری با انبوه‌سازان در تهران برای توجیه اقتصادی پروژه و تسریع در اجرای تفاهم‌نامه اسفندماه سال۸۷. فرید قدیری

لیلا درخشان

گزارش روز سه‌شنبه دنیای اقتصاد در مورد چالش انبوه‌سازان در مسکن مهر با واکنش‌ها و البته رسیدگی‌هایی همراه بود.

چند تن از تصمیم‌گیران بخش مسکن انتقادها و ابهاماتی را که از جانب بازرس و عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در این گزارش مطرح شده بود، قبول نداشتند و خواستار پیگیری موضوع شدند و از سوی دیگر تعدادی از انبوه‌سازان چاپ این گزارش را بهانه‌ای برای رسیدگی بیشتر به تفاهم اسفندماه کانون سراسری انبوه‌سازان با وزارت مسکن توصیف کردند.

گویا روز سه‌شنبه پیرو چاپ این گزارش، جلسه‌ای با حضور انبوه‌سازان در سازمان مسکن تهران برگزار شده و ضوابط اداری واگذاری زمین‌ ۹۹ ساله به این صنف تا حدی جلو هم رفته است.

انبوه‌سازان به عنوان مهم‌ترین بازوی کمکی دولت در به ثمر نشاندن پروژه ملی مسکن مهر به دنبال عدد و رقم قابل استناد درباره سود اقتصادی پروژه هستند و در همین‌باره سه‌شنبه گذشته از دولت خواستار پیگیری شدند.

پیرو این درخواست و با پیگیری‌های گروه مسکن دنیای اقتصاد، عضو شورای عالی مسکن دیروز پاسخ این پرسش مهم انبوه‌سازان را به دنیای اقتصاد اعلام کرد.مقداد همتی در این‌باره گفت: سازندگان صاحب صلاحیت می‌توانند بدون هیچ مشکل و ابهامی، سود منطقی حاصل از فعالیت پیمانکاری را در پروژه‌های ساخت مسکن مهر ببرند.وی افزود: تنها فرق اساسی مسکن مهر با پروژه‌های دیگر ساختمانی حذف قیمت زمین توسط دولت و کنترل و جلوگیری از هرگونه سوداگری در تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد است. بنابراین انبوه‌سازان در ساخت مسکن مهر اگرچه از بابت زمین سودی عایدشان نمی‌شود، اما در ساخت‌وساز سود منطقی را خواهند برد.

عضو شورای عالی مسکن و دبیر سامانه ثبت معاملات املاک درباره جزئیات سود اقتصادی انبوه‌ساز در مسکن مهر به دنیای اقتصاد گفت: تولیدکنندگان واقعی مسکن در این پروژه می‌توانند براساس نرخ منطقی سود پیمانکاری، از پروژه سود ببرند. ضمن اینکه سود حاصل از سرمایه‌گذاری ریالی نیز برایشان محفوظ است.

همتی افزود: دولت علاوه بر زمین اجاره‌ای، ۱۵میلیون تومان تسهیلات نیز در اختیار انبوه‌ساز قرار می‌دهد. اما مابقی منابع مالی لازم را باید انبوه‌ساز وارد پروژه کند. همتی در ادامه تصریح کرد: انبوه‌سازان به دو صورت می‌توانند در مسکن مهر ورود کنند. در شکل غیرمستقیم، آنها از طریق تعاونی‌ها وارد می‌شوند و بعد از تفاهم بر سر قیمت و کیفیت ساخت با نظارت وزارت مسکن کار را شروع می‌کنند و پیش می‌برند. وی تاکید کرد: به غیر از انبوه‌ساز صاحب صلاحیت کسی اجازه ساخت در این پروژه را ندارد.همتی درباره شکل دوم ورود انبوه‌سازان به مسکن مهر گفت: چندی پیش وزارت مسکن تصمیم گرفت برای سرعت بخشیدن به کار و حذف واسطه و همچنین تسهیل پروژه، با انبوه‌سازان در این‌باره تفاهم کند.وی افزود: در حال حاضر هر انبوه‌سازی که در خودش می‌بیند چنین پروژه عظیمی را می‌تواند انجام دهد، به وزارت مسکن مراجعه کند تا زمین ۹۹ساله و تخفیفات ویژه و همچنین تسهیلات ۱۵میلیونی ساخت در اختیارش قرار بگیرد.

همتی تاکید کرد: قیمت ساخت با توافق وزارت مسکن و انبوه‌ساز تعیین می‌شود و پروژه بعد از تکمیل باید ابتدا به تعاونی‌های مسکن مهر عرضه شود اما چنانچه تعاونی‌ها از آن استقبال نکردند وزارت مسکن سهم‌الشرکه خود را که همان زمین است، از طریق دریافت تعدادی از واحد‌های ساخته شده از انبوه‌ساز دریافت می‌کند و انبوه‌ساز برای مابقی واحدهای ساخته شده مختار است به هر نحو که خواست آنها را بفروشد.مقداد همتی درباره برخی چالش‌ها و مشکلات در این شیوه گفت: به هر حال کار جدیدی است و احتمال دارد برخی مشکلات هم پیش‌بیاید، اما همه آنها در طول کار رفع خواهد شد و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

همتی تاکید کرد: وزارت مسکن مصمم است این کار را با همه توان جلو ببرد.

وی درباره زمین‌های ۹۹ ساله نیز گفت: دولت با حذف قیمت زمین مانع از سوداگری و تاثیرگذاری قیمت زمین بر قیمت مسکن شد و هم‌اکنون ارزش افزوده زمین در مسکن مهر کاملا از روی قیمت ساخت برداشته شده است.

همتی در ادامه درباره خواسته انبوه‌سازان تهران برای ابلاغ سریع قرارداد ساخت ۲۰هزار واحد مسکونی مهر در سلطان‌آباد کرج به

دنیای اقتصاد گفت: این موضوع را خیلی زود از طریق وزارت مسکن پیگیری خواهد کرد.

در این راستا رییس انجمن انبوه سازان استان تهران به دنیای اقتصاد گفت :بعد از آنکه روزنامه دنیای اقتصاد طی گزارشی عنوان کرد انبوه‌سازان منتظرند تا سازمان مسکن و شهرسازی ابلاغیه این تفاهم‌نامه را به آنها اعلام کند، سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران با انجمن

انبوه‌سازان استان تهران تماس گرفت و از اعضای انجمن دعوت کرد در این سازمان حضور یابند تا با یکسری رایزنی‌ها شرایطی فراهم شود و زمان اعلام ابلاغیه مذکور سرعت بگیرد. ایرج رهبر تاکید کرد: قرار است که این تفاهم‌نامه بعد از آنکه در شورای عالی مسکن و شهرسازی مصوب شد به انبوه سازان ابلاغ شود که هنوز در این راستا اتفاقی نیفتاده است. وی افزود: بعد از ابلاغ رسمی این تفاهم‌نامه قرارداد مشارکت انبوه‌سازان با وزارت مسکن و شهرسازی منعقد می شود که جزئیات دقیق مسائل اقتصادی شامل میزان سرمایه‌ای که انبوه‌سازان باید وارد این پروژه کنند، شرایط واگذاری زمین از سوی وزارت مسکن و شهرسازی و... در آن دیده می‌شود. وی افزود: در واقع در بخش قرار داد مشارکت از آنجا که مسائل مالی مطرح است،‌ به صورت دقیق جزئیات آن مطرح می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، رهبر درحالی از کسب اجازه نهایی ورود انبوه‌سازان به مسکن مهر سخن می‌گوید که مقداد همتی عضو شورای عالی مسکن چنین اجازه‌ای را نیاز نمی‌داند. همتی در این باره گفت: این بحث تصمیم وزارت مسکن است و نیازی به مداخله شورای عالی مسکن ندارد.

جزئیات دقیق تفاهم‌نامه

به گزارش خبرنگار ما، گردهمایی سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران در روزهای اول و دوم اسفند سال گذشته با حضور وزیر مسکن و شهرسازی انعقاد تفاهم‌نامه مذکور را به دنبال داشت.در این راستا منوچهر خواجه‌دلویی

- معاون وزیر مسکن و شهرسازی- درباره‌ سقف نیاز این توافقنامه گفته بود: این توافقنامه سقف مشخص شده‌ای ندارد و از آنجا که سالانه به حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار مسکن شهری و ۳۰۰هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم و با توجه به تقاضایی که از گذشته در بازار وجود داشته است، می‌توانیم بخش عمده‌ای از نیاز را از طریق انبوه سازان تامین کنیم. وزارت مسکن از طریق سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها زمین‌های ۹۹ ساله را تحت شرایط و ضوابطی که به تایید کانون سراسری انبوه‌سازان رسیده، واگذار می‌کند. این ضوابط در ۶ ماده به شرح زیر است:

ماده ۱- سازمان‌های مسکن و شهرسازی بخشی از اراضی در اختیار خود را جهت ساخت مسکن با فناوری‌های نو و در قالب پروژه‌های ۲۰۰ واحد و بیشتر به سازندگان انبوه مسکن واگذار می‌نمایند.

تبصره: سازندگان موضوع این ماده می‌بایست دارای پروانه صلاحیت از وزارت مسکن و شهرسازی بوده و از طرف انجمن صنفی انبوه‌سازان استان معرفی شده باشند.

ماده ۲- اراضی موضوع این تفاهم‌نامه بدون دریافت وجه و به صورت امانی در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد. سازندگان مکلف هستند با قیمت توافقی که با توجه به فناوری مورد استفاده و حذف مورد در هر قرارداد تعیین می‌گردد، واحدهای پروژه را براساس میانگین زیربنای مفید حداکثر ۷۵ مترمربع احداث نماید. در صورت وجود تقاضا بیشتر از امکانات قابل واگذاری، انتخاب متقاضی از طریق محدود و با توجه به قیمت توافقی موضوع این ماده صورت می‌پذیرد.

ماده ۳- به طرح‌های مورد احداث در قالب این دستورالعمل، ۱۵۰میلیون ریال به ازای هر واحد در مرحله آماده‌سازی زمین و ساخت، تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

ماده ۴- پس از پایان مرحله اتمام پی، فهرست مشخصات واحدها و قیمت تمام شده آن بر اساس قیمت توافقی موضوع ماده ۲ به اطلاع متقاضیان مسکن مهر از طرف ادارات کل تعاون استان خواهد رسید.

ماده ۵- در صورتی که تا قبل از اتمام مرحله سفت‌کاری متقاضیان واجد شرایط براساس ضوابط مسکن مهر و دارای توان پرداخت براساس قیمت توافقی ماده ۲، توسط ادارات کل تعاون معرفی شدند، اعیانی واحدها به این متقاضیان پیش فروش خواهد شد.

ماده ۶- در صورت عدم معرفی متقاضیان مسکن مهر، از طرف سازمان مسکن و شهرسازی تسویه قرارداد به دو روش زیر انجام می‌گیرد:

الف) فروش زمین محل پروژه با قیمت کارشناسی روز زمان واگذاری

ب) ارزش‌گذاری آورده سهم سازمان (زمین) و سازنده (سرمایه ساخت) به قیمت کارشناسی روز و تبدیل قرارداد به مشارکت در آماده‌سازی و ساخت مسکن.