حذف مشکلات آپارتمان‌نشینی با رعایت مقررات فنی ساختمان

گروه مسکن- چقدر بچه‌های این طبقه بالایی‌ها بدو بدو می‌کنن!!

این همسایه پایینی‌ها اصلا فرهنگ آپارتمان‌نشینی ندارند که تا این وقت شب سروصداشون باعث می‌شه که ما نتونیم استراحت کنیم.

شوفاژها به اندازه کافی خونه رو گرم نمی‌کنه و....

اینها گوشه‌ای از مسائلی است که ما مستقیم یا غیرمستقیم با آن برخورد داشته‌ایم یا از اطرافیان شنیده‌ایم.

در همین رابطه با مهندس نجیمی، مدیرکل دفتر ترویج مقررات ملی ساختمان در وزارت مسکن و شهرسازی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید: *در حال حاضر سال‌ها است آپارتمان‌سازی در کشور ما رواج دارد اما هنوز هم هستند برخی افراد ساکن در آپارتمان‌ها که از فرهنگ آپارتمان‌نشینی بی‌بهره بوده و مشکلات عدیده‌ای را برای همسایگان خود به وجود می‌آورند، به نظر شما این‌گونه مشکلات از کجا نشات

می‌گیرد؟

به نظر من علت اغلب این مشکلات در عدم رعایت دقیق مقررات ملی ساختمان در احداث ساختمان‌های موجود است و اینکه می‌گویند برخی فرهنگ آپارتمان‌نشینی ندارند، این مشکل فرهنگی نیست بلکه مشکلات فنی ساختمان است که به مشکل فرهنگی تبدیل می‌شود.

هر کس اجازه دارد هر مقدار که می‌خواهد سروصدا کند و در همان زمان همسایه این افراد می‌توانند استراحت کنند، اما مشکل از زمانی آغاز می‌شود که ساختمان‌ها اصولی ساخته نشده‌اند و سروصدا از دیوار و سقف به سایر طبقات منتقل شده و استراحت سایر ساکنان آن ساختمان را مختل می‌کند.

بنابراین اگر این فرهنگ به خوبی در میان مردم جا بیفتد که برخورداری از ساختمانی با رعایت تمامی قوانین و مقررات ملی ساختمان در احداث آن به مراتب بهتر از ساختمان‌هایی است که به روش‌های سنتی و متداول احداث می‌شود، همگان خواستار داشتن چنین فضایی برای اسکان خانواده خود هستند.

* متاسفانه در شرایط کنونی اگر در احداث سازه‌ای تمام این مقررات رعایت شود، آن ساختمان با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد که شاید از قدرت خرید خانواده‌های متوسط و کم‌درآمد جامعه خارج باشد، برای حل این مشکل دولت چه برنامه‌ای دارد؟

رعایت مواد و قوانین ملی ساختمان انتخابی نیست و اعمال تمامی این ضوابط در ساختمان‌سازی اجباری است، اگر کتابچه مربوط به این قوانین را مطالعه کنید در تمامی موارد باید و نباید ذکر شده، زیرا اینها حداقل مواردی است که باید در ساختمان‌سازی رعایت شود.

از سوی دیگر، رعایت این مقررات بر قیمت تمام شده هر مترمربع از واحد مسکونی، تاثیر چندانی ندارد و شاید تا ۵درصد نیز قیمت را افزایش دهد، اما در مقابل پرداخت این هزینه‌ها، آسایش یک عمر برای مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران از ساختمان تامین می‌شود.

البته متاسفانه نه مهندسان ما عادت به ارائه کار مهندسی دارند و نه مردم ما عادت دارند که ارائه این امور را از مهندسان بخواهند به همین علت است که در کشور ما ارائه کار مهندسی در زمینه ساختمان تقریبا فرمالیته شده است.

بنابراین برای داشتن ساختمان‌های پایدار و مهندسی‌ساز در کشور باید فرهنگ‌سازی کرد، زیرا رعایت حداقل‌ها در احداث ساختمان‌ها مصوب شده و مستلزم این است که دیدگاه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در بخش ساختمان اصلاح شود، البته باید پذیرفت در این میان گروه‌ها و سیستم‌هایی که منافع آنها به خطر می‌افتد راهکارهایی را برای جلوگیری از نهادینه شدن فرهنگ رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان در کشور به کار خواهند گرفت.

از سوی دیگر،‌ در کشور نیازمند کنترل موردی و نامحسوس از روند اعمال قوانین و مقررات ملی در ساختمان هستیم تا در نهایت در بخش ساخت‌وساز به خودکنترلی در سازندگان نسبت به رعایت این قوانین برسیم، چرا که در وضعیت کنونی برخورد با متخلفان متناسب با سطح تخلف آنها نبوده و عمدتا سطحی و گذرا است.