مدیرکل تدوین ضوابط و قوانین معاونت شهرسازی شهرداری تهران فروش تراکم سیار را ممنوع اعلام کرد و گفت: حقوق شهروندانی که املاک آنها در طرح‌های عمرانی شهرداری قرار می‌گیرد و از طریق تهاتر تامین می‌شود نه از طریق اعطای تراکم سیار.

فرزان شیروان بیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص فروش تراکم سیار توسط برخی از دفاتر مهندسی و بنگاه‌های معاملات ملکی تصریح کرد: تراکم سیار در هیچ یک از شهرداری‌های مناطق فروخته نمی‌شود، برخی تهاتر را با تراکم سیار اشتباه گرفته‌اند. وی با تاکید بر این که شهرداری بر اساس مصوبه شورای شهر تهران اقدام به تهاتر املاک واقع در طرح می‌کند، درخصوص نحوه انجام تهاتر، گفت: در صورتی که ملکی در مسیر اجرای طرح‌های عمرانی باشد و شهرداری ملزم به تملک آن باشد، توافقنامه‌ای معادل ارزش ملک با مالک بسته می‌شود و بر اساس آن شهرداری مقید به پرداخت مبلغی معادل ارزش ملک به مالک می‌شود. مالک می‌تواند این توافقنامه را همانند یک چک بانکی حتی با تخفیف به فرد دیگری بفروشد یا در طول زمان منتظر دریافت طلب خود از شهرداری بماند.

مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات معاونت شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به این که امکان پرداخت پول نقدی ملک توسط شهرداری وجود ندارد، بنابراین مالک می‌تواند به میزان ارزش ملک خود با حضور در شهرداری‌های سایر مناطق تراکم دریافت کند. به عنوان مثال؛ ممکن است مالکی توافقنامه‌ای به ارزش صد میلیون تومان در اختیار داشته باشد که با آن می‌تواند در جنوب شهر بنایی با تراکم مثلا ۲۰۰ متری را خریداری کند یا با همان توافقنامه مالک بنایی ۵۰ متری در شمال شهر شود.

وی افزود: این تهاتر میان شهروندانی که از شهرداری طلب دارند با شهروندانی که به هر علت به شهرداری بدهکار هستند، انجام می‌گیرد.

شیروان بیگی خاطرنشان کرد: طی سال‌های ۷۱ تا ۷۳ تراکم سیار فروخته می‌شد و نحوه محاسبه املاک در طرح‌های عمرانی بر مبنای متراژ بود نه ارزش ریالی. این اقدام باعث می‌شد که عده‌ای اقدام به خرید تراکم و راکد نگه داشتن آن کنند و بعد از گذشت مدت زمانی ‌با افزایش نرخ تراکم اقدام به فروش تراکمی که در اختیار داشتند، می‌کردند و این به ضرر شهر بود اما بر اساس مصوبه شورای شهر تهران و طرح جامع، شهرداری مجاز به فروش تراکم نیست و هر گونه اقدام در رابطه با املاک مذکور باید بر مبنای تهاتر انجام گیرد.