فاز اول برج میلاد آماده بهره‌برداری شد

گروه مسکن- میترا یافتیان: شهرداری تهران غروب پنج‌شنبه به پای بزرگ‌ترین سازه استوانه‌ای شکل پایتخت رفت تا برای دومین بار طی چند ماه گذشته توضیحاتی را در خصوص تعویق بهره‌برداری از برج میلاد ارائه کند. عکس: نسیم گلی

این عکس پنج‌شنبه گذشته از برج میلاد گرفته شده و نشان دهنده حجم انبوه عملیات عمرانی باقیمانده بر روی برج است با این حال برج میلاد قرار است فروردین ماه سال آینده بهره‌برداری کامل شود

حدود سه ماه پیش دکتر قالیباف با پوزش از شهروندان تهرانی اعلام کرد: به دلیل برخی مسائل از جمله تحریم و عدم همکاری مناسب شرکت‌های خارجی در تحویل به موقع لوازم مورد نیاز برج، بهره‌برداری از این برج میلاد به بهمن ماه امسال موکول می‌شود. اما پنج‌شنبه گذشته تنها بخش‌هایی از برج میلاد شامل پارکینگ، مرکز همایش‌ها و برخی سیستم‌های مخابراتی بهره‌برداری شد تا شاید سال آینده بلندترین سازه تهران به روی شهروندان بازگشایی شود.

مجموعه همایش‌های برج میلاد دارای ۹طبقه و زیربنایی حدود ۵۰هزار متر مربع بوده و سالن اصلی آن با ظرفیت بیش از ۲هزار صندلی یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های اجتماعات در ایران به شمار می‌رود. برج مخابراتی میلاد بر فراز این برج شامل یک دکل ۱۱۵ متری و تاسیسات الکترونیکی وابسته به آن است. بهره‌برداری از این برج، ضریب پوشش انواع شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی تهران، از جمله شبکه تلفن همراه را به مرز تکمیل خواهد رساند. بر اساس این گزارش، بهره‌برداری از سالن‌ همایش‌ها و مجموعه‌ مخابراتی آغاز گام‌به‌گام برج میلاد بوده و تا فروردین ماه، سازه راس برج، به عنوان مرحله نهایی به بهره‌برداری می‌رسد و آماده بازدید مردم خواهد بود.

حالا تهرانی‌ها که ۱۰سال است هفته به هفته و ماه به ماه شاهد قد کشیدن آرام آرام این سازه‌ استوانه‌ای شکل بر روی تپه‌های گیشا هستند، باید یکسال دیگر صبر کنند تا شاید در سال ۸۷ بتوانند از نزدیک برج میلاد را ببینند.

شهردار در این مراسم طی سخنانی با اشاره به مشکلات پیش روی مدیریت شهری برای هماهنگی و تصمیم‌گیری‌ها، به مردم این اطمینان را داد که با تلاش مجموعه مدیریت شهری، حرکت‌ها به گونه‌ای پیش خواهد رفت که مردم هر ۶ماه یکبار احساس کنند تغییر مثبتی در شهر رخ داده است. وی همچنین به وضعیت شهرداری تهران در زمانی که تصدی‌گری آن را بر عهده گرفت، اشاره کرد و گفت: روزی که وارد شهرداری تهران شدم حدود ۱۰۰میلیارد توانمان برای امور عمرانی هزینه می‌‌شد، در حالی که این رقم در سال‌های بعد از آن به حدود ۲۵۰میلیارد تومان در سال ۸۵ و ۴۳۰میلیارد تومان در سال ۸۶ رسید. البته در سال ۸۷ نیز به حدود ۸۳۰میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

موافقت کمیسیون تلفیق مجلس با استفاده شهرداری از حساب ذخیره ارزی

قالیباف در ادامه از تصویب قرارگیری شهرداری در مجموعه دستگاه‌های استفاده‌کننده از حساب ذخیره ارزی، در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: قرار است این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح شود.

وی افزود: البته در‌حال‌حاضر نیز ۳۴درصد بودجه عمرانی شهرداری صرف هزینه‌های جاری و بیش از ۶۶درصد بودجه صرف توسعه و آبادانی می‌شود. به طوری که بودجه در نظر گرفته شده برای برج میلاد در سال ۸۴حدود ۳ الی ۴میلیارد تومان بوده و کفاف هزینه‌های ساده نگهداری برج را هم نمی‌داد، در حالی‌که بودجه سال جاری برج میلاد بیش از ۷۵میلیارد‌ تومان بوده است.

وی همچنین ابراز عقیده کرد، در حال حاضر مشکلاتی به لحاظ شهرسازی در شهر تهران وجود دارد؛ لذا باید هر سال بیش از ۷ الی ۸هزار میلیارد تومان در بخش توسعه شهری سرمایه‌گذاری شود.

وی در ادامه به رشد بیش‌ از ۱۰۰درصدی درآمد شهرداری طی ۳ سال اخیر اشاره کرد و گفت: اواخر سال ۸۴درآمد شهرداری تهران ۹۸۷میلیارد تومان بوده و در سال آینده نیز از مرز ۳هزار میلیارد تومان می‌گذرد.

البته شهرداری تهران برای رسیدن به اهداف برنامه‌های مصوب نیازمند حدود ۷هزار میلیارد تومان بودجه است در حالی‌که بودجه فعلی شهرداری فقط کفاف ۵۰درصد تحقق اهداف برنامه‌ها را می‌دهد.

رشد ۳۰درصدی بودجه عمرانی کشور در سال ۸۷

در جریان برگزاری جشنواره همچنین آقایی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت و طی سخنانی از رشد ۳۰‌درصدی بودجه عمرانی کشور در سال آینده خبر داد.

الگوپذیری اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور از شهرداری تهران

وی با مناسب خواندن حرکت شهرداری تهران در اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: اگر ما در پروژه‌های عمرانی کشور نیز هزینه‌ها و زمان را دقیق محاسبه و اعتبار آن را به موقع پرداخت کنیم، پروژه‌ها در مدت‌زمان مناسب ساخته و به بهره‌برداری می‌رسند، زیرا در حال حاضر متوسط زمان اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور ۹ سال است؛ بدین‌معنا که ناچاریم بیش از ۵/۲برابر اجرای پروژه‌ها هزینه کنیم و بعد هم نتوانیم تامین اعتبارات آن را داشته باشیم.

آقایی اضافه کرد، براساس بررسی‌های انجام‌شده توسط دولت، تبصره ۱۳ و غیره فقط ۲۷۵پروژه عمرانی و زیربنایی در کشور است که برای آنها حدود ۵۱هزار میلیارد تومان هزینه شده در صورتی‌که پیشرفت فیزیکی آنها حدود ۳۰درصد است.

بنابر این چنین برنامه‌ریزی‌هایی برای کشوری که می‌خواهد در منطقه الگو و در آینده ممتاز باشد، ما را با چالش مواجه می‌کند. آقایی صراحتا اعلام کرد، اگر قرار باشد با دو سوم توان در کشور کار شود، تامین این هزینه‌ها بیشترین خسارت را به بخش عمرانی کشور وارد می‌کند. وی درباره وصول مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی نیز گفت: مجلس وزارت اقتصاد و دارایی را مکلف کرده از اعتبارات دستگاه‌های بدهکار برداشته و به شهرداری پرداخت کند.

حاشیه‌های مراسم افتتاح

نخستین جشنواره گرامیداشت برگزیدگان مهندسی عمران ایران که قرار بود همزمان با آغاز بهره‌برداری از سالن همایش‌‌های بین‌المللی برج میلاد و با حضور قالیباف، شهردار تهران برگزار شود، در حالی آغاز به کار کرد که قالیباف بنا به دلایلی با تاخیر ۳ساعته در این مراسم حاضر شد و سخنرانی کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، این تاخیر همچنین باعث شد بسیاری از نمایندگان رسانه‌ها به دلیل تاخیر طولانی‌مدت حضور قالیباف از پوشش خبری منصرف شوند.

از دیگر نکات قابل تامل در برگزاری این مراسم، دعوت چندجانبه از خبرنگاران رسانه‌های مختلف بود که شهرداری تهران به دلیل حضور قالیباف در این مراسم نسبت به دعوت خبرنگاران حوزه شهری برای پوشش خبری اقدام کرده بود، از سوی دیگر روابط‌عمومی ستاد خبری جشنواره نیز از خبرنگاران اقتصادی برای پوشش خبری این مراسم دعوت به‌عمل آورده بود.