اف.بی.آی تحقیقات  درباره بحران مسکن را آغاز کرد

نیلوفر قدیری

اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا)، تحقیقات گسترده درباره عملکرد چهارده موسسه را در رابطه با وام‌های مسکن آغاز کرد. به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، سخنگوی پلیس فدرال آمریکا بدون نام بردن از این شرکت‌ها، به بی‌بی‌سی گفته است تحقیقاتی درباره عملکرد تعدادی از شرکت‌های ساختمان‌سازی، موسسات اعتباری وام‌دهنده و بانک‌های سرمایه‌گذاری در جریان است. به گفته ریچارد کولکو این تحقیقات چندین ماه است که آغاز شده، ولی از زمان بروز بحران وام‌های مسکن، با شدت بیشتری در جریان است.

بر این اساس، اف‌بی‌آی در پی به دست آوردن مدارکی درباره کلاهبرداری و تبانی در این موسسات است. اف‌بی‌آی می گوید تحقیقاتی را به همراه کمیسیون اسناد مالی و سهام آمریکا آغاز کرده است. این کمیسیون، سازمان نظارت کننده بر معاملات بازارهای بورس در آمریکا است.

این کمیسیون در حال تحقیق از ۳۰ موسسه مالی و بانکی مانند بانک سوئیسی یو بی اس و بانک‌های آمریکایی مورگان استانلی و

مریل لینچ است. در این حال، اف‌بی‌آی افزایش موارد کلاهبرداری از متقاضیان وام مسکن را تهدیدی برای اقتصاد آمریکا عنوان کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد این کلاهبرداری‌ها از ۴۰۰ مورد در سال ۲۰۰۶، به ۱۲۰۰ مورد در سال مالی ۲۰۰۷ افزایش یافته است. بحران بخش مسکن آمریکا در ماه‌های پایانی سال ۲۰۰۷ به خاطر مشکلات بسیاری از وام‌گیرندگان در بازپرداخت اقساط وام‌های مسکن رخ داد. این مشکلات مربوط به بخشی از وام‌های مسکن است که به خاطر اعتبار کم بانکی وام گیرندگان، به صورت طولانی مدت و با بهره بالا ارائه می شوند. بسیاری از دریافت‌کنندگان این وام‌ها، سال گذشته به خاطر افزایش تدریجی نرخ بهره بانکی در بازپرداخت اقساط خود دچار مشکل شدند و تعداد خانه‌های به حراج گذاشته شده به وسیله بانک‌ها ۷۵‌درصد افزایش یافت. این بحران علاوه بر اقتصاد آمریکا، بر بازارهای مالی جهانی هم تاثیر منفی داشته است و بیش از ۱۰۰میلیارد دلار به بانک‌های مختلف در سراسر جهان ضرر زده است.

افزایش ۷۹درصدی حراج مسکن در آمریکا

شاید بتوان دخالت پلیس فدرال در موضوع بحران مسکن را آسیب‌دیدگی شدید اقتصاد آمریکا از این موضوع تحلیل کرد.

آمار بالای هزینه ساخت و ساز در آمریکا اقتصاد این کشور را در طول سال ۲۰۰۷ از رکود در امان نگه داشت. اما این آمار در سه ماهه گذشته سیر نزولی یافته و اقتصاد آمریکا را هم با خود به رکود می‌کشاند.

با کاهش قیمت مسکن و همچنین کاهش فروش خانه‌های نوساز در این کشور، سهم ساخت‌و‌ساز از کل فعالیت اقتصادی به پایین‌ترین حد در ۱۲ سال گذشته رسیده است. اما ارقام ساخت‌و‌ساز تنها در بخش ساختمان‌های مسکونی کاهش نشان داده و این درحالی است که بخش ساخت‌و‌ساز غیرمسکونی نسبت به دهه گذشته افزایش هم یافته است. اما کاهش ساخت‌و‌ساز و قیمت مسکن باعث شده تا درآمد مالیات و تراکم دولت‌های ایالتی در آمریکا کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند و به این ترتیب در سال‌جاری میلادی توسعه زیرساخت‌ها در ایالات هم به دلیل همین کاهش درآمد با رکود رو‌به‌رو می‌شود.

حراج امسال هم ادامه دارد

تعداد خانه‌های به حراج گذاشته شده در آمریکا در سال ۲۰۰۷ نسبت به سال گذشته ۷۹‌درصد افزایش یافت. این درحالی است که بر اساس آمار و ارقام ارائه شده توسط مراکز بانکی و اعتباری آمریکا در ۳ ماه گذشته در این کشور تعداد زیادی از مردم از پرداخت اقساط خود عقب افتاده‌اند. این به معنای آن است که شمار خانه‌دارهایی که خانه‌اشان در سال جدید ۲۰۰۸ به حراج گذاشته می‌شود، امسال هم روند صعودی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

سال گذشته نزدیک به ۳/۱ میلیون خانه در آمریکا اخطار حراج دریافت کردند که این رقم نسبت به سال ۲۰۰۶ با ۷۱۷هزار مورد اخطار، رقم قابل ملاحظه‌ای است. حراج خانه هم با ۷۹‌درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۲/۲میلیون مورد رسیده‌است. گزارشی که اداره آمار و ارقام مسکن آمریکا به تازگی منتشر کرده نشان می‌دهد، بیش از یک‌درصد از همه خانه‌دارهای آمریکایی سال گذشته در مرحله‌ای از مراحل حراج مسکن توسط بانک قرار داشته‌اند.

این تعداد در سال ۲۰۰۶ نیم‌درصد بود. در این میان ایالات نوادا، فلوریدا، میشیگان و کالیفرنیا بالاترین تعداد حراج خانه را داشته‌اند. بعضی خانه‌دارها که بیش از یک یا چند وام داشته‌اند گاه بارها از سوی بانک‌‌ها اخطار حراج دریافت کرده‌اند. اما در این آمار تنها یک نوبت اخطار برای آنها ثبت شده‌است.

با وجود سیاست‌ها و برنامه‌هایی که دولت آمریکا در این زمینه اعلام کرده، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال هم این شرایط حراج گسترده مسکن ادامه خواهد داشت.

امسال بیش از ۸/۱میلیون وام زیر استاندارد (وام‌هایی که به افراد بدون سابقه محکم مالی داده‌ می‌شود و نرخ بهره آن متغیر است) با افزایش نرخ بهره رو به رو خواهند شد که به این ترتیب باید منتظر افزایش تعداد حراج‌های مسکن بود. رکود بازار مسکن و کاهش ارزش خانه در آمریکا در سال گذشته بحران جدی برای اقتصاد و مراکز اعتباری و بانکی این کشور به وجود آورد. در چنین شرایطی کسانی که قادر به باز پرداخت وام خود نبودند، حتی نمی‌توانستند برای خانه‌ خود در این بازار همراه با رکود، مشتری پیدا کنند. به همین دلیل حراج به پدیده‌ای رایج در بازار مسکن تبدیل شد.