برج میلاد پیوندی میان سنت‌های دیرین و طراحی نوین

گروه مسکن: پس از سال‌ها تلاش و برخی وقفه‌هایی که شاید علت مواردی از آن کمبود بودجه بود، بالاخره فاز اول پروژه برج میلاد در بهمن ماه امسال قرار است بهره‌برداری شود. به گزارش دنیای اقتصاد، در این میان، سرمای شدید هوا در ماه اخیر باعث شد تا پیشرفت عملیات اجرایی نصب نمای شیشه‌ای برج میلاد که پیش از این با سرعت و بدون وقفه در حال انجام بود، تا حد زیادی کند شود و این احتمال وجود داشته باشد که در بهمن‌ماه عملیات نصب نمای شیشه‌ای برج به اتمام نرسد.

در عین حال، سالن همایش‌های برج میلاد در ٩ طبقه، ١٧ بهمن ماه امسال و به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره گرامیداشت برگزیدگان مهندسی عمران افتتاح می‌شود که شامل سه طبقه با ظرفیت دسترسی به یک‌هزار واحد پارکینگ است.

البته در گذشته شنیده شد که به دلیل قرارگیری برج میلاد در مسیر چهار بزرگراه پرترافیک شامل همت، حکیم، چمران و شیخ فضل‌ا...، یک ایستگاه‌مترو در محل برج میلاد احداث شود، اما تا امروز که خبری از آن نیست.

برج میلاد شامل ٤ بخش اصلی برج مخابراتی - تلویزیونی، مرکز همایش‌های بین‌المللی، مرکز تجارت جهانی و هتل ۵ ستاره بوده و مجری آن شرکت یادمان سازه وابسته به شهرداری تهران است و این شرکت پس از بررسی‌های فراوان از میان ١٧ نقطه تهران سرانجام تپه‌های کوی نصر در میان بزرگراه‌های شمال غرب تهران را به‌عنوان محل اجرای مجموعه انتخاب کرد و از بین طرح‌های معماری سرانجام طرحی برگزیده شد که با معماری ایرانی و اسلامی ‌همخوانی بیشتری داشته باشد و بتواند پیوندی میان سنت‌های دیرین و طراحی نوین ایجاد کند. برج میلاد با ٤٣٥‌متر ارتفاع از ٥ قسمت اصلی شامل پی و سازه انتقالی، ساختمان پای برج، بدنه اصلی، ساختمان راس و دکل تشکیل شده است.

پی و سازه انتقالی

این قسمت از تراز ١٤متر تا تراز صفر بوده و دایره‌ای شکل به قطر ٦٦‌متر و ضخامت متوسط ٤‌متر است.

در محیط پی‌ سازه کابل‌های پس کشیدگی کار گذاشته شده است. سازه انتقالی به ارتفاع ١٠‌متر بوده و شکلی نظیر هرم ناقص دارد و شامل یک هسته مرکزی و تقریبا توپر و ٨ دیوار مایل پشت بند دار است.

ساختمان پای برج

سرسرای ٦ طبقه و در تراز ٥/٩ تا ٤/٢٨متر قرار گرفته است. این ساختمان شامل فضاهای تاسیساتی، اداری، خدماتی، هنری، تفریحی و تجاری است و مساحت طبقات آن در مجموع حدود ١٧هزار‌متر مربع است.

راس برج

ساختمانی ١٢ طبقه و سازه آن به صورت اسکلت فلزی با اتصالات پیچ و مهره‌ای است و در تراز ٢٤٥ تا ٣١٣متر ساخته شده است.

نمای بیرونی این ساختمان شیشه‌ای است و طبقات مختلف آن علاوه بر کاربردهای تاسیساتی، مخابراتی و تلویزیونی، جاذبه‌های تفریحی شامل رستوران گردان، سکوی دید باز و بسته دارد. مساحت طبقات ساختمان راس برج در مجموع حدود ١٣هزار‌مترمربع و بزرگ‌ترین قطر آن ٦٠متر است.

دکل آنتن

پوسته‌ای فلزی به ارتفاع ١٢٠ که از تراز ٥/٣متر شروع تا تراز ٤٣٥متر ادامه می‌یابد. همچنین قطر دکل در پایه ٦متر و در مقاطع ۸/۱۶ و ٤‌متر کاهش یافته و به مربعی به طول ٦٠ سانتیمتر می‌رسد.

براساس این گزارش، نمای شیشه‌ای برج میلاد در سه بخش لابی، بدنه اصلی برج و نمای سازه راس اجرا خواهد شد و به دلیل استفاده ترکیبی از سطوح شیشه و آلومینیومی ‌در برابر باد و زلزله مقاوم است.