کشور ایران با میانگین سنی ۹/۳۷، به لحاظ بهره‌مندی از قشر جوان، کشوری غنی به حساب می‌آید که ۷۳درصد جمعیت آن را از افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۱۴۰۰،‌بیش از ۷۱درصد جمعیت کشور، شهرنشین خواهد بود که از این نسبت ۷۵درصد را جوانان تشکیل خواهند داد.

جوانی کشور از یک طرف می‌تواند به عنوان یک فرصت یا سرمایه در راه توسعه تلقی شود و از طرف دیگر این قابلیت را دارد که به عنوان یک تهدید مطرح باشد از جمله مسائلی که کشورهای جوان و از آن جمله ایران با آن روبه‌رو هستند، مساله اشتغال به ویژه اشتغال قشر جوان می‌باشد.

با توجه به حساسیت‌های این موضوع لزوم توجه به اهتمام بیشتر مسوولان به ایجاد بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه توسعه فعالیت‌های اقتصادی امری حیاتی محسوب می‌شوند. در ایران با توجه به نرخ تورم و امنیت سرمایه‌گذاری‌ها یکی از مناسب‌ترین زمینه‌ها با هدف اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن می‌باشد.

بخش مسکن با جذب بیش از ۲۵درصد نقدینگی، در اقتصاد ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. این بخش با ویژگی‌ پیش ران بودن، با سایر بخش‌های صنعتی و خدماتی ارتباط پسین و پیشین داشته و با ۱۰۰ شغل ارتباط مستقیم دارد.

همچنین بیش از ۳۰درصد از شاغلان بخش مذکور را جوانان تشکیل می‌دهند. بدین ترتیب مسکن از قابلیت‌های بالایی در زمینه

اشتغالزایی قشر جوان برخوردار است و به عنوان محرکی قوی در چرخه اقتصادی کشور می‌تواند در تحقق اهداف اشتغالزایی نقش مهمی را ایفا کند.

به طور کلی، یکی از ابعاد مهم و راهبردی بخش مسکن در ایران، بعد اشتغالزایی آن می‌باشد. با توجه به کمبود ۷/۱میلیون واحدی مسکن در کشور و همچنین بالا بودن تعداد جوانان مزدوج یا در شرف ازدواج فاقد مسکن، رونق در این بخش می‌تواند ضمن تامین حجم عمده‌ای از تقاضای مسکن قشر جوان زمینه‌ای مناسب برای حل بحران بیکاری جوانان و کمک به اقتصاد ملی تلقی شود.

دکتر مصطفی قدمی - شرکت تعاونی پیمان مسکن کوثر