سیمان برای ساخت‌و‌ساز به دست مردم نمی‌رسد

کارخانه‌های تولید بتن آماده، بزرگترین مشتری خرید سیمان از بازار آزاد هستند

گروه مسکن- فرید قدیری: به‌رغم تصویب سهمیه‌های جدید تخصیص سیمان و اعلام آن توسط وزارت بازرگانی، تامین این کالای پرمصرف ساختمانی هنوز برای مردم و از جمله تولید‌کنندگان بتن آماده مشکل است. به اعتقاد علی‌اصغر کیهانی، دبیر انجمن تولید‌کنندگان بتن آماده، توزیع نامناسب سیمان باعث شده کارخانه‌های تولید بتن بزرگترین مشتری خرید سیمان بازار آزاد شوند.

وزارت بازرگانی در تاریخ ۹/۷/۸۶ به سازمان‌های بازرگانی ۳۰استان کشور بخشنامه‌ای را اعلام کرد که بر اساس آن کمیته توزیع سیمان استان‌ها باید ۵/۸۱درصد از کل سیمان تولیدی را به سهمیه سیمان بخش مردمی اختصاص دهند و از این مقدار نیز ۷۰درصد سهم سیمان واحدهای بتن‌ساز است که دارندگان پروانه ساختمانی باید بامراجعه به کارخانه‌های سیمان و دریافت حواله آن را به کارخانه‌های بتن تحویل دهند و در نهایت بتن آماده را برای ساخت دریافت کنند.

اکنون بیش از دو ماه از این مصوبه می‌گذرد، اما تولید‌کنندگان بتن آماده همچنان با تامین سیمان مشکل دارند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد در حالی که تعداد پروانه‌های صادرشده برای ساختمان‌سازی در تهران از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶۰درصد به لحاظ تعداد رشد داشته و دارندگان این پروانه‌ها به زودی احتیاج به مصالح برای ساخت پیدا می‌کنند، اما تولید بتن به عنوان پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی از وضعیت خوبی برخوردار نیست. این در حالی است که از ابتدای سال آینده ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی که امسال زمین‌های آن به تعاونی‌های مسکن واگذار شده نیز شروع خواهد شد.

بتن آماده استاندارد درست از بعد از زلزله بم مورد توجه صنعت ساختمان و مسوولین قرار گرفت. استفاده از این بتن به جای بتن‌هایی که کارگران ساختمانی در پای ساختمان با مخلوط غیرعلمی آب و سیمان آن را درست می‌کنند به مراتب با کیفیت‌تر، کاراتر و از استحکام بالایی برخوردار است.

مهمترین و بیشترین ماده‌ای که در تولید بتن آماده استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیمان است.

تولید‌کنندگان بتن آماده معتقدند: سیمان تولید کشور به جای آنکه به مصالح‌فروشان اختصاص یابد، باید بخش زیادی از آن در

اختیار کارخانه‌‌های تولید بتن قرار گیرد.

از شکایت به دادستانی تا عنایت سازمان بازرگانی

به گزارش دنیای‌اقتصاد شریف حمیدوند، دبیر انجمن بتن آماده غرب استان تهران در این باره گفت: در پی شکایت انجمن بتن آماده به مقام عالی دادستان کشور در خصوص نارسایی‌ها در توزیع سیمان در بین واحدهای بتن، مقام عالی دادستان به مقام عالی وزارت بازرگانی در مورخ ۲۷/۶/۸۶ اعلام کرد که تامین سیمان واحدهای بتن ساز در حد ظرفیت تولید، یک الزام قانونی است.

وزارت بازرگانی نیز در تاریخ ۹/۷/۸۶ به بازرگانی ۳۰ استان کشور بخشنامه‌ای اعلام کرد که بر مبنای آن سیمان بخش مردمی به دو بخش سازه‌ای و غیرسازه‌ای تقسیم شد، به طور‌ی‌که ۵/۸۱درصد از کل سیمان تولیدی کشور باید به بخش مردمی و مابقی برای طرح‌های عمرانی و ملی مصرف شود.

وی افزود: نحوه اختصاص این ۵/۸۱درصد سیمان مردمی نیز به این شکل باید باشد که ۷۰درصد آن باید برای تولید بتن آماده به کارخانه‌های بتن تحویل شود.

دبیر انجمن بتن آماده غرب استان تهران تصریح کرد: متاسفانه بخشنامه وزارت بازرگانی درست اجرا نمی‌شود و کارخانه‌های بتن در استان تهران تنها ۴/۱۲درصد از سیمان تولیدی استان را دریافت می‌کنند، در حالی که این سهمیه باید ۷۰درصد باشد.

کمبود سیمان‌، کاهش تولید بتن، توقف ساخت‌وسازها

وی افزود: به علت نداشتن سیمان سهمیه‌ای، نوبت‌های تحویل بتن با نرخ مصوب به بیش از ۴۵روز می‌‌‌انجامد که این مساله باعث کندی یا توقف ساخت‌وسازها در تهران خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان بتن آماده به دلیل نداشتن سهمیه سیمان، بزرگ‌ترین مشتری خرید سیمان بازار آزاد هستند.

مافیای سیمان و عدم مدیریت صحیح

سعید رحیمی، رییس هیات‌مدیره انجمن بتن استان تهران نیز در این باره گفت: مصوبه اخیر وزارت بازرگانی سهیمه سیمان مصارف مردمی را بیش از ۸۰درصد سیمان تولیدی کشور تعیین کرد که بخش قابل توجهی از آن باید برای تولید بتن به کارخانه‌ها تزریق گردد، اما به دلیل این تخصیص نادرست کارخانه‌های بتن مجبور هستند سیمان خود را از بازار آزاد تهیه کنند و در نتیجه با افزایش تقاضای خرید بالطبع شاهد افزایش روزبه‌روز قیمت سیمان آزاد خواهیم بود.

وی افزود: هم‌اکنون سهمیه تخصیصی سیمان کارخانه‌های بتن در آخرین روز هر ماه به جای اولین روز هر ماه از طرف سازمان بازرگانی به کارخانه‌های سیمان موجب شده پس از گذشت حدود سه ماه از مصوبه وزارت بازرگانی کارخانه‌های بتن نتوانند سهمیه منطقی‌شان را دریافت کنند.

علی‌اصغر کیهانی از تولیدکنندگان قدیمی و با سابقه صنعت بتن آماده استاندارد نیز در این زمینه گفت:‌ به طور قطع و یقین هر گونه خلل در توزیع و تامین سیمان کارخانه‌های بتن، تبعات منفی برای تحقق اهداف دولت در زمینه ساخت مسکن را به همراه خواهد داشت.

کیهانی افزود: تنها راه برای توسعه کیفی ساختمان‌سازی در کشور استفاده از بتن مرغوب است، حال چنانچه سیمان در اختیار نداشته باشیم تولید بتن استاندارد نیز با مشکل روبه‌رو خواهد شد.