سکوت معنادار وزیر مسکن درباره انتقال پایتخت

برنامه ویژه‌ای که رییس جمهوری قول آن را برای مسکن تهران داده بود، هنوز قطعی نشده است

گروه مسکن- لیلا درخشان: به رغم گذشت ۲۱ روز از طرح موضوع انتقال پایتخت توسط وزیر کار، وزیر مسکن هیچ اظهارنظر روشنی در این باره نکرده است تا محمد جهرمی یعنی بانی اصلی موضوع انتقال پایتخت در دولت همچنان یکه تاز در انتشار اخبار و جزئیات این انتقال باشد. وزیر کار که یکی از اعضای ۱۳ نفره شورای‌عالی مسکن است، سوم دی‌ماه امسال از بررسی انتقال پایتخت در شورای‌عالی مسکن که ریاست آن بر عهده وزیر مسکن است، خبر داده بود. به نظر می‌رسد انتقال پایتخت در قدم اول می‌تواند کنترل جمعیت فعلی، رام شدن قیمت‌ها در بازار مسکن و سر و سامان دادن به ترافیک را برای پایتخت فعلی به ارمغان بیاورد. مزایایی که جملگی به حوزه کاری و تصمیم‌گیری وزارت مسکن و شهرسازی و بخشی هم به شهرداری مربوط می‌شود. اما اینکه چرا وزیر کار اولین و فعلا تنها مرد کابینه است که پیشنهاد موضوع انتقال پایتخت را مستقیما به رییس‌جمهوری ارائه کرده سوالی است که حتی برای فعالان بخش‌خصوصی در حوزه صنعت و تجارت هم مطرح شده است. یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران دیروز از وزیر مسکن که در مراسم صبحانه‌خوری اتاق تهران حضور داشت، پرسید: «آیا در زمینه انتقال پایتخت که نشان فرهنگی، ملی و مذهبی دارد برنامه‌ای دارید و چرا در برابر سخنان وزیر کار درباره تغییر پایتخت سکوت کرده و اظهارنظر نمی‌کنید؟ آیا این سکوت قابل تامل نیست؟

وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ گفت: در این باره بعدا به طور مفصل در جلسه‌ای صحبت خواهم کرد. مهندس محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن همچنین در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد درباره انتقال پایتخت اظهارنظر نکرد و گفت: بنده باید راجع به مطلبی حرف بزنم که یا در برنامه‌هایمان عنوان شده باشد یا اقدامی راجع به آن صورت گرفته باشد.

از برنامه ویژه برای مسکن پایتخت چه خبر؟

رییس‌جمهوری در گزارش تلویزیونی ۲۶ آذرماه از تدوین برنامه ویژه برای ساماندهی بازار مسکن در تهران و حتی در کل کشور سخن گفت. رییس‌جمهوری در این گزارش تاکید کرد، برای مسکن در تهران برنامه داریم. وزیر مسکن روز گذشته درباره برنامه ویژه‌ای که رییس‌جمهوری قول آن را برای مسکن در تهران داده بود، گفت: این برنامه هنوز قطعی نشده است و هر وقت لازم باشد آن را اعلام می‌کنم.

سعیدی‌کیا سپس در پاسخ به سوال دیگر دنیای اقتصاد که درباره طرح تعدیل عوارض ساخت‌وساز در وزارت کشور بود، گفت: هنوز چیزی در این زمینه منتشر نشده است. وزیر مسکن و شهرسازی همچنین در مورد اصلاحات لایحه ساماندهی مسکن گفت: اصلاحات لایحه ساماندهی مسکن در مجلس شورای اسلامی انجام شده است و امیدواریم که این اصلاحات حداکثر تا ۲هفته دیگر ابلاغ شود. سعیدی‌کیا در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره برنامه‌های دولت برای ساماندهی و کنترل نرخ‌گذاری بر روی اجاره‌بها عنوان کرد که قیمت هر کار اقتصادی به عرضه و تقاضای آن بستگی دارد.

خانه‌های خالی تعدادشان طبیعی است

سعیدی‌کیا در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اخذ عوارض از واحدهای مسکونی خالی از سکنه گفت: اساسا هر تصمیمی که شورای شهر تصویب کند اگر جزو اختیاراتش باشد آن را عملی خواهد کرد. وی افزود: مطابق آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، در کل کشور حدود ۶۵۰ یا ۶۴۰هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد که این رقم در تهران چیزی نزدیک به ۶۰هزار است.

سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: در کلان‌شهرهای بزرگ مثل تهران که حدود ۲میلیون خانه در آن موجود است و همیشه مسکن در آن خرید و فروش یا اجاره داده می‌شود از این رو وجود خانه‌های خالی از سکنه بسیار ضروری است تا پاسخگوی نیاز مردم باشد.

وی گفت: این مساله‌ای است که نمی‌توان اقدام باز دارنده‌ای برای آن لحاظ کرد و بنابراین وجود خانه‌های خالی از سکنه امری ضروری است که اگر وجود نداشته باشد قیمت مسکن به طرز فزاینده‌ای رشد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این مساله در سایر کشورهای دیگر هم مرسوم و متداول است، تصریح کرد: بر اساس استاندارد جهانی همواره پنج‌درصد از خانه‌های خالی از سکنه است و در جریان چرخش عرضه و تقاضا قرار دارد که اگر از این میزان افزایش یابد غیرعادی خواهد بود. وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: این رقم در کشور ما کمتر از ۵درصد است. به طوری که به عنوان مثال در کلان‌شهر تهران تعداد خانه‌های خالی از سکنه حول‌وحوش ۵/۳درصد است که نباید کمتر از این رقم شود. وی افزود: من قبول دارم بعضی از خانه‌ها به ناحق خالی از سکنه است؛ اما بعضی‌ها هم ساخته شده و در حال فروش است و برخی هم آماده فروش و اجاره است.

وزیر مسکن و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان ابلاغ طرح جامع تهران گفت: طرح جامع تهران تا سه هفته آینده آماده ابلاغ می‌شود و پس از ابلاغ‌ آن در یک نشست خبری به طور کامل همه زوایای آن تشریح می‌شود. وی در مورد بلندمرتبه‌سازی و پیش‌بینی آن در طرح جامع تهران پاسخی نداد و گفت: این موضوع در طرح تهران مورد توجه قرار گرفته و نظرات کارشناسی درباره آن ارائه شده که به زودی اعلام خواهد شد. وی همچنین در مورد وام‌های دوقلو مسکن نیز اظهار نظری نکرد.