جزئیات نحوه ساخت ساختمان‌های بیش از 3هزار مترمربع زیربنا

گروه مسکن- معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران کلیه مراحل و خدمات مهندسی که دارندگان پروانه ساختمانی با زیربنای بیش از ۳هزار مترمربع، باید برای ساخت‌وساز طی کنند را اعلام کرد. این مراحل و خدمات به دنبال الزامی شدن صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های بیش از ۳هزار مترمربع زیربنا، طراحی و تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، با توجه به توافقنامه چند جانبه مورخ ۱۷/۷/۸۶ مابین وزارت مسکن، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شورای شهر و شهرداری تهران درباره تسهیل در فرآیند اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و با اهداف «ارتقای کیفیت ساخت‌وساز» و «روان‌سازی گردش کار صدور پروانه ساختمان»، معاونت شهرسازی و معماری طی بخشنامه‌ای به کلیه مناطق شهرداری تهران، نحوه ارائه خدمات مهندسی برای کلیه پروژه‌های با زیربنای ناخالص صرفا تخریب و نوسازی یا پروانه ساختمان (زمین بایر یا باغات) بیش از ۳۰۰۰مترمربع را به شرح ذیل اعلام کرد.

مرحله صدور پروانه

در ابتدا همراه دستور نقشه‌های صادره، دفترچه راهنمای متقاضیان پروانه ساختمان به کلیه مراجعین تحویل می‌شود.

سپس نقشه‌های معماری باید توسط دفاتر مهندسی طراحی یا اشخاص حقوقی که دارای پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی می‌باشند، تهیه شود و ذیل طرح مذکور توسط طراح حقیقی آن و مدیرعامل شخصیت حقوقی و یا مسوول دفتر مهندسی امضا و مهمور گردد و قبل از اعلام عوارض، در صورت لزوم، استعلامات مرتبط با نقشه معماری انجام پذیرد.

در فرم اعلام عوارض، همزمان تعرفه مصوب هزینه‌های نظارت و صدور شناسنامه فنی و ملکی جهت واریز به حساب نظام مهندسی نیز اعلام می‌گردد و همچنین دستورالعمل نحوه اقدام طراحان در جهت ارائه نقشه‌های فاز۲ معماری، سازه، برق و مکانیک و اخذ تاییدیه از سازمان نظام مهندسی تحویل مالکین گردد.

پس از پرداخت عوارض متعلقه، مهندسین ناظر از طریق سیستم مکانیزه به مالکین معرفی می‌گردند، نام ناظران حقیقی یا حقوقی رشته‌های معماری، سازه، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی وفق لیست اعلامی سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌باشد. نام ناظران تعیین شده به صورت مکانیزه، به سازمان ارسال تا از آن طریق با مهندسان منتخب ناظر انعقاد قرارداد شده و مراتب به شهرداری منعکس گردد.

ارائه تاییدیه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد نقشه‌های فاز۲ معماری (با تاکید بر اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان)، سازه (منضمن به گزارش ژئوتکنیک زمین محل وقوع پروژه که توسط مشاور ذی‌صلاح تهیه شده باشد)، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی که صرفا توسط اشخاص حقوقی یا دفاتر مهندسی طراحی مجاز (منضمن به مهر و امضا طراح حقیقی آن) تهیه شده و به همراه لوح فشرده نقشه‌های کنترل شده با فرمت DWG لازم است.

همچنین مجری ساختمان توسط مالک که صلاحیت و ظرفیت آن به تایید سازمان رسیده باشد، به انضمام فرم تعهد مجریان به شهرداری منطقه مربوطه باید معرفی شود.

به هنگام صدور پروانه، اخذ امضا مالک، ناظر هماهنگ‌کننده و مجری ساختمان در ظهر پروانه الزامی بوده و یک نسخه از نقشه‌های مصوب به هر یک از نامبردگان تحویل می‌گردد.

مرحله اجرای عملیات ساختمانی

قبل از شروع عملیات ساختمانی، ارائه برگ اعلام شروع عملیات ساختمان با امضا و مهر مجری و تایید ناظر هماهنگ‌کننده ساختمان به شهرداری منطقه و سازمان نظام مهندسی، ضمن رعایت سایر ضوابط و مقررات الزامی است.

گزارش‌های مراحل مختلف کار توسط ناظر هماهنگ‌کننده به شهرداری منطقه و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ارائه خواهد شد.

صدور گواهی پایان کار ساختمانی منوط به ارائه گزارش اتمام عملیات ساختمانی و تکمیل شناسنامه فنی و ملکی و نقشه‌هایی «چون ساخت» به وسیله مجری که توسط ناظر هماهنگ‌کننده تایید و به مهر و امضا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران رسیده باشد، خواهد بود.

معاونت شهرسازی و معماری، در راستای تسهیل اجرای توافقنامه چندجانبه و دستورالعمل فوق با تشکیل «شورای هماهنگی امور مهندسان ساختمان» در اداره کل معماری و ساختمان، آمادگی پذیرش هرگونه پیشنهاد و رفع ابهام را دارد.