معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: با اجرای طرح جداسازی لرزه‌ای به صورت غلتک‌های عمود برهم در ساختمان‌ها مشخص شد که قرار گرفتن ساختمان روی غلتک‌های عمود بر هم باعث کاهش خسارت در زمان وقوع زلزله می‌شود. دکتر محمود حسینی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در این طرح، پی ساختمان روی غلتک‌های عمود برهم قرار می‌گیرد که دارای بستر منحنی هستند. وی اظهار کرد: غلتک‌ها در دو جهت عمود برهم و به صورت جفت‌های موازی در زیر پی ساختمان قرار می‌گیرند و در صورتی که زمین به هر طرف بلرزد، غلتک‌ها با لرزیدن خود حرکت را خنثی می‌کنند و ساختمان حرکت چندانی نمی‌کند. به گفته وی غلتک‌های فوق از جنس فولاد مولیبدن ساخته شده که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. حسینی که خود مجری این طرح است، گفت: غلتک‌های ساخته شده تا ظرفیت ۷۰ تن یعنی یک ساختمان چهار تا پنج طبقه مورد آزمایش قرار گرفتند که نتیجه بسیار رضایت بخش بود. وی با اشاره به اینکه گسترش این طرح نیازمند حمایت است، افزود: تولید این غلتک به ابزار و تکنولوژی بسیار پیچیده و بالایی نیاز ندارد و به راحتی در کشور تولید می‌شود. معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اظهار کرد: غلتک‌هایی با ابعاد کوچک‌تر در کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا، نیوزیلند، انگلستان، ایتالیا و مالزی برای تجهیزات داخلی ساختمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما با این تفاوت که بستر غلتک‌های خارجی صاف اما غلتک‌های داخلی منحنی است.

وی ادامه داد: منحنی بودن بستری که غلتک روی آن قرار می‌گیرد، باعث می‌شود تا بعد از وقوع زلزله ساختمان به محل اولیه خود باز گردد.

حسینی گفت: این طرح توسط محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برای نخستین بار در کشور انجام شده و اکنون در سطح آزمایشگاهی است.