تاکنون طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری در زمینه مسکن اجرا شده است، اما اکثر آنها خروجی مشخصی نداشته است؛ زیرا هنوز نظام یکپارچه‌ای در حوزه مسکن نداریم. سیدشمس‌الدین مجابی، کارشناس مسکن، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب درباره ضرورت برنامه‌ریزی بلند مدت در بخش مسکن اظهار کرد: به طور قطع برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه مسکن می‌تواند بسیاری از چالش‌های این بخش را از میان ببرد.

وی افزود: این برنامه‌ریزی نباید یک بعدی باشد و تنها به یک وجه توجه کند، بلکه تمامی مسائل را در نظر گیرد تا با همکاری متولیان امر زمینه برای توسعه بخش مسکن فراهم شود.

به عقیده وی صنعت مسکن در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد؛ چراکه رشد و توسعه این صنعت سبب توسعه سایر صنایع خواهد شد، اما در کشور ما به رشد این بخش توجه چندانی نشده است و همواره با چالش‌های گوناگون مواجه بوده و هست.

این کارشناس مسکن معتقد است: برنامه‌ریزی در بخش مسکن باید طوری انجام گیرد که مانع تجمع سرمایه در یک سمت شود تا طرح‌هایی که در این زمینه اجرا می‌شود، علاوه‌بر رفع نیاز مسکن در کشور سبب رونق این صنعت شود.

به عقیده وی مشکل ما کمبود مسکن در شهرهای بزرگ مانند تهران نیست، زیرا خانه‌های خالی بسیار وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر قرار است این مشکل به طور ریشه‌ای حل شود، باید ساخت و تولید مسکن در شهرهای کوچک و روستاها افزایش یابد و از سوی دیگر واحدهای مسکونی ساخته شده با قیمت مناسبی در اختیار مردم قرار گیرند تا مانع مهاجرت آنها به سمت شهرهای بزرگ شود.

مجابی در پایان خاطرنشان کرد: مسکن یکی از ارکان توسعه پایدار است که بدون برنامه‌ریزی و نظام‌مند کردن آن به سمت توسعه حرکت نخواهد کرد.