رییس کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر گفت: تحقق نوسازی بافت‌های فرسوده تهران با توجه به پیچیدگی و گستردگی، بدون کمک دولت و مجلس محقق نمی‌شود. دکتر حمزه شکیب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر یادآور شد: بافت فرسوده یکی از مشکلات مهم شهر تهران است که موضوع جدیدی به شمار نمی‌رود و همیشه درباره آن صحبت شده؛ ولی متاسفانه هیچگاه به نتیجه نرسیده و تجربه‌های ناموفق در این خصوص قابل مشاهده است.

وی ضمن اشاره به گستردگی بافت‌های فرسوده در شهر تهران افزود: شهرداری کارهای خوبی انجام داده است؛ ولی در بافت فرسوده شهر تهران حدود ۴۰۰‌هزار واحد مسکونی قرار دارد و به عقیده من حجم کار آنقدر زیاد است که با توجه به ظرفیت شهرداری و روند فعلی نوسازی بافت‌های فرسوده تهران، این کارها نمود پیدا نمی‌کند.

رییس کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر تصریح کرد: برنامه و طرح شهرداری تهران در این خصوص مورد تأیید شورا است و با برنامه‌های قبلی جهت نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران متفاوت است، ولی دولت و مجلس باید با ساختار مشخصی شهرداری را در این مسیر کمک کنند تا کار با سرعت بیشتری پیش برود.

عضو شورای شهر تهران بر لزوم سرمایه‌گذاری دولت و بخش‌خصوصی در این خصوص تاکید کرد و یادآور شد: نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران با توجه به تعداد زیاد واحدها نیازمند حدود ۲۴‌هزار میلیارد تومان اعتبار است که باید در جهت تامین این اعتبار ضمن کمک دولت، سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بخش کرد.

حمزه شکیب تصریح کرد: شهرداری تهران با توجه به محدودیت بودجه و ظرفیت‌های لازم تا پایان سال عملیات اجرایی ۲۰‌هزار واحد مسکونی را آغاز می‌کند و ساخت آنها حداقل ۲ سال طول خواهد کشید که روند فعلی با توجه به گستردگی بافت‌های فرسوده مناسب نیست.

ضرورت ۱۰برابر شدن ظرفیت نوسازی

رییس کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر افزود: با توجه به روند کنونی، نوسازی بافت‌های فرسوده حداقل ۲۰ سال طول می‌کشد و این کار زمانی می‌تواند تاثیر‌گذار باشد که با گستردگی عملیات، فعالیت‌ها ملموس باشد.

وی همچنین در مورد تقدیر وزارت مسکن از شهرداری تهران در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده وهمکاری این وزارتخانه نیز گفت: ظرفیت نوسازی بافت‌های فرسوده باید ۱۰برابر شود و با توجه به نگاه مثبت وزارت مسکن باید به سمتی برویم که بتوانیم از تسهیلات دولتی در این بخش استفاده کنیم.

دکتر شکیب یادآور شد: نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران با تغییر ساختار و نگرش همراه شده و نگاه اجتماعی در این مساله وارد شده است و تنها باید ظرفیت‌ها افزایش پیدا کند که در این زمینه رایزنی‌هایی را هم با دولت و مجلس انجام داده‌ایم.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر خواستار پررنگ‌تر شدن نقش مردم در این خصوص شد و افزود: باید به خصوصیات فرهنگی و اجتماعی مردم بیشتر توجه شود و شرایطی را فراهم کنیم که مردم خود را ذی‌نفع احساس کرده و سرمایه‌گذاران نیز احساس امنیت لازم را داشته باشند.