ایران تجربه‌های خود را برای بازسازی مناطق روستایی در اختیار افغانستان قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی در مراسم دیدار با محمد احسان ضیا، ‌وزیر احیا و انکشاف دهات (بازسازی و توسعه روستایی) افغانستان اظهار کرد:

در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی‌ به توسعه روستا‌ها پرداختیم و با تشکیل جهاد سازندگی کار توسعه و باز‌سازی روستایی آغاز شد و به تدریج توسعه راه، آب و برق، اشتغال و صنایع کوچک در روستا‌ها شکل گرفت.

وزیر مسکن با اشاره به اینکه، مسکن روستایی در دو سال اخیر شکل گرفته است و پیش از این به این موضوع کمتر پرداخته شده بود، یادآور شد: به صورت تجربی و نمونه‌سازی کار شروع شده بود؛ اما در دو تا سه سال اخیر توجه ویژه‌ای به مسکن روستایی شده است؛ طوری که در اواخر کار دولت گذشته و اوایل فعالیت دولت نهم به مسکن روستایی اهمیت بیشتری داده شد.

وی با اشاره به اینکه توسعه مسکن روستایی برعهده بنیاد مسکن گذاشته شده است، گفت: برخی از روستا‌ها ارزش تاریخی و فرهنگی خاصی دارند که به طور ویژه در باز‌سازی آن توجه شده است که امیدواریم به تدریج این مساله توسعه پیدا کند.

وزیر مسکن و شهر‌سازی خطاب به وزیر باز‌سازی و توسعه روستایی افغانستان اظهار کرد: مجموعه این تجربه‌ها و اطلاعات در زمینه مسکن روستایی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا در کار باز‌سازی افغانستان استفاده کنید. بدون شک نکات مثبت بسیاری در این فعالیت بوده است. برخی نکات منفی هم وجود دارد که شما در راه توسعه روستایی افغانستان با آگاهی از این تجربیات استفاده نخواهید کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم محمد احسان ضیاء نیز گفت: بخش احیا و انکشاف دهات مسوولیت بهبود وضع زندگی و معیشتی مردم دهات و روستا‌های افغانستان را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰‌درصد مردم افغانستان در روستا زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: پس از سقوط طالبان توجه بسیاری به توسعه روستا‌ها شده است، امیدواریم با استفاده از تجربه‌های جمهوری اسلامی‌ ایران در باز‌سازی مناطق روستایی افغانستان سبب توسعه هرچه سریع‌تر این بخش‌ها شویم.

وی با اشاره به اینکه در سطح روستا‌های افغانستان اداره سالم انتخابی تشکیل داده‌ایم، گفت: در حدود ۲۲‌هزار روستا تحت پوشش این اداره قرار دارند که از طریق انتخابات، شورا‌های انکشاف ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در افغانستان ۳۵۰‌میلیون دلار برای پروژه‌های توسعه اختصاص داده‌ایم، تصریح کرد: ۶۰‌میلیون دلار نیز برای تامین وام اشتغال در نظر گرفته‌ایم. افغانستان به دلیل داشتن همسایه‌هایی همچون ایران، پاکستان و هندوستان نیازی به استفاده از تجربه اروپا و آمریکا برای توسعه و باز‌سازی مسکن ندارد.