هشدار شهرداری به مالکان ساختمان‌های نیمه‌کاره

قائم‌مقام معاونت شهرسازی: آمار پروانه‌های ساختمانی از رکود مسکن خبر می‌دهد

گروه مسکن- سحر باباخانی: تهران مدتی است تحت تاثیر اسکلت‌های فلزی زنگ‌زده و زمین‌های گودبرداری‌شده، میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری ساختمانی را بدون استفاده در خود حبس کرده است. در بسیاری از محله‌های تهران از جمله حوالی ونک، شهرک غرب، سعادت‌آباد، میدان سرو و... ساختمان‌هایی دیده می‌شود که مراحل ساخت آنها سال‌هاست در حد اسکلت باقی مانده و هیچ پیشرفتی در آن مشاهده نمی‌شود. همچنین تعداد زیادی زمین گودبرداری شده در تهران وجود دارد، به دلیل آنکه مالک آن را نیمه‌کاره رها کرده، علف در آنها سبز شده است. این درحالی است که به اعتقاد کارشناسان استفاده از این زمین‌ها و ساختمان‌ها می‌تواند تا حدی مشکل کمبود مسکن در تهران را مرتفع کند. به همین خاطر شهرداری تهران برای تعیین تکلیف چنین سازه‌هایی مهلت تعیین کرده است.

سعید غفرانی، قائم‌مقام معاونت شهرسازی در توضیح چگونگی نظارت این سازمان بر روند ساخت‌وساز این ساختمان‌ها به دنیای اقتصاد گفت: طبق قانون مصوب شهرداری، کلیه بناهای نیمه‌کاره‌ای که تکمیل آنها بدون دلیل خاصی به تعویق افتاده، توسط شهرداری ایمن‌سازی شده و مالک آن سازه موظف است هزینه این عملیات را به شهرداری پرداخت کند.

غفرانی همچنین درباره آمار کاهش یا افزایش صدور پروانه عدد مشخصی اعلام نکرد، ولی از کاهش صدور پروانه‌ها خبر داد و گفت: شرایط رکود اقتصاد جهانی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده و عوامل تقاضای مسکن کاهش پیدا کرده که این مساله خود از رکود مسکن خبر می‌دهد. وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: با ارائه تسهیلاتی چون سرعت بخشیدن به صدور مجوزها و تخفیف عوارض توسط شهرداری (که در حال حاضر در این زمینه همکاری خوبی با شهروندان صورت می‌گیرد) این تاثیرات به حداقل برسد.

آمار تخلفات از مبحث ۱۹ ساختمان

قائم‌مقام معاونت شهرسازی در پاسخ به این سوال که تدابیر این معاونت برای توجه هر چه بیشتر به مبحث ۱۹ (رعایت مقررات ملی ساختمان) چیست، توضیح داد: رعایت این مبحث برای کلیه شهروندان ضروری است، هرچند که آمار تخلفاتی در این زمینه دیده می‌شود و باید به این نکته نیز توجه کرد که زمان طولانی از اجرای این مبحث نمی‌گذرد و با توجه به حجم کار، سنگین به نظر می‌رسد.غفرانی در ادامه از مسوولین شهری درخواست کرد که در حوزه نظارت و ضمانت اجرایی این مبحث همکاری بیشتری با این معاونت داشته باشند.

تاخیر در ابلاغ طرح جامع تهران

قرار بود طرح جامع تفصیلی تهران از امسال اجرا شود، ولی با تغییراتی اجرای آن به تاخیر افتاد. قائم‌مقام معاونت شهرسازی دلیل این تاخیر را طی کردن مراحل قانونی دانست و یادآور شد: این طرح برای مناطق ۲۲‌گانه تعریف شده و طبق کمیسیون ماده۵ این طرح تصویب شده و قابل اجرا است. وی همچنین از اجرای طرح تفصیلی در ۶ ماه دوم سال‌جاری خبر داد.

شکایت مراجعین از دفاتر خدمات الکترونیک

از زمانی که صدور مجوز و پایان‌کار به دفاتر خدمات الکترونیک سپرده شده این روند با تاخیر و شکایت مراجعین به دلیل کندی کار همراه است. غفرانی این مشکل را در شروع کار امری عادی ارزیابی کرد و گفت: از زمانی که این خدمات را به بخش خصوصی واگذار کردیم، نتایج خوبی گرفتیم، ولی باید برای حل مشکلات اینچنینی به این دفاتر فرصت داد.

در ضمن افرادی که مراحل ابتدایی کار خود را در شهرداری انجام داده‌اند، می‌توانند در همین سازمان آن را به پایان برسانند و لازم نیست به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند.

در پایان لازم به ذکر است که قائم‌مقام معاونت شهرسازی در غیاب هیربد معصومی‌ در برنامه ۱۸۸۸ پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.